1. Bli motivert

Når du vil noe er det gjerne en god grunn til at du vil det. Still deg selv spørsmålet «hvorfor vil jeg slutte å røyke?»

Kanskje har du lyst til å få mer penger, større frihet, lukte bedre eller glede en venn?

Skriv ned alle grunnene dine sånn at du ikke glemmer dem. Vær så konkret som mulig: istedenfor å skrive «penger» kan du skrive «hvis jeg slutter kan jeg kjøpe en ny bukse hver uke» eller «hvis jeg slutter kan jeg reise til London om x antall måneder».

Heng opp arket med motivasjonen et sted du vil se det hver dag, og lagre det på mobilen.

2. Bestem deg for å slutte

Dette tipset er ganske selvsagt, men det må gjøres. Bestem deg for at du skal slutte! Når du virkelig bestemmer deg, er det lettere å holde ut det som kan bli vanskelig.

Bestem nøyaktig dag og tidspunkt for når du skal stumpe røyken. Det bør ikke være så veldig lenge til, kanskje i morgen eller neste tirsdag? Du kan også hoppe i det og si at du har slutta akkurat nå.

Last ned Slutta-appen, så teller den ned tida frem mot sluttdatoen og sender deg gode råd. Du kan gjerne også fortelle noen at du har bestemt deg for å slutte - det styrker forpliktelsen til å gjennomføre.

 

FAKTA

Sluttetips: 1. Bli motivert – finn ut hvorfor du vil slutte
2. Bestem deg for å slutte
3. Legg en plan for å holde ut den første tida
4. Belønn deg selv
5. Ikke prøv å røyke igjen

Last ned Slutta-appen her.

3. Legg en plan for å holde ut den første tida

Hva skal du si?

Planlegg hva du skal si hvis noen spør om du vil ta en røyk. Øv deg på å si «nei, jeg har slutta», eller "jeg har ikke lyst til å røyke".

 

Når kommer suget?

Tenk etter hvilke mennesker, følelser, steder og situasjoner som gir deg ekstra lyst til å røyke. Kanskje det er noen ting du kan velge å unngå, men det er ikke alltid det er mulig eller ønskelig. Du må jo fortsatt vente på bussen og gå på eksamen, og du vil jo heller ikke slutte å være venner med noen bare fordi de røyker.

Lukk øynene og se for deg at du er i den situasjonen som trigger suget, uten at du røyker. Når du er forberedt i tankene, blir det lettere å gjennomføre i praksis.

 

Abstinenser

De fleste får abstinenser når de slutter. Abstinenser er ubehag i både kroppen og følelsene, som svette, hjertebank, konsentrasjonsproblemer, sterkt sug i magen, irritabilitet og hodepine. Det er forskjellig fra person til person hvordan de har det, men det som er viktig å vite er at abstinenser ikke er farlige, og at de går over. Vær grei med deg selv mens det står på og be andre om å være snille og tålmodige med deg!

 

Avledningsmanøvre

Det er lurt å gjøre ting som tar oppmerksomheten bort fra abstinensene og tankene om røyk: spill et dataspill, hopp opp og ned, ring en venn, puss tenner, ta oppvasken, pust dypt fem ganger, sjekk Slutta-appen, spis noe…du kommer sikkert på andre småting som tar et par minutter.

Det er bra å være fysisk aktiv og gjerne svette litt. Trening gir hjernen påfyll av belønningsstoffer den er vant til å få fra nikotin.

Pass også på at du spiser ofte og får i deg væske så du holder blodtrykket og blodsukkeret stabilt.

 

Medisiner for røykeslutt

De fleste slutter uten hjelp, men legemidler anbefales for å døyve abstinensene litt. Hvis du skal bruke legemidler, er det lurt å teste det ut før du slutter sånn at du vet hva slags effekt de gir.

Nikotinlegemidler kan kjøpes uten resept og finnes som plaster, tyggegummi, sugetabletter, inhalator, munnspray, og et produkt som ligner på porsjonssnus. I matbutikker er det 18 års aldersgrense, men på apotek kan farmasøyter selge reseptfrie legemidler til mindreårige hvis de vurderer at det er nødvendig.

Det finnes piller man kan få på resept på hos fastlegen (champix og Zyban). Disse er ganske dyre, men øker sjansene for å slutte så det kan lønne seg likevel.

 

 

Hold motivasjonen oppe

Gå inn på Slutta-appen for å se hvor mange sekunder du har vært røykfri og hva du tjener på det. Les grunnene du skrev ned for å slutte.

Slutta har en chatbot på facebook som heier på deg, trøster og minner deg på hvorfor du valgte å slutte. Meld deg på den dagen du slutter, så får du meldinger i 28 dager.

GRATIS:Last ned Slutta-appen og få gode råd og oppmuntring når du slutter å røyke! Lykke til!

4. Belønn deg selv

Planlegg en premie, eller flere små premier, til deg selv. Du kan belønne deg selv for å være røykfri i én dag, eller én uke, eller én måned. Du bestemmer fritt når du skal belønnes og hva belønningen skal være.

Å røyke ti om dagen koster minst 20 000 kroner i året, så du får kanskje råd til å kjøpe deg noe du har lyst på? Du kan også gi deg selv premier som ikke koster noe, for eksempel kan du «spare» på tv-serieepisoder til den dagen du får belønning, eller du kan lage en avtale med en venn, eller noen i familien, om at dere skal gjøre noe hyggelig sammen når du har nådd et visst antall røykfrie dager.

Alternativt kan du planlegge en straff for å sprekke. Mange har nytte av å inngå veddemål sånn at de har ekstra mye å tape på å sprekke.

 

5. Ikke prøv å røyke igjen

Dette tipset gjelder for fremtiden. Når du først har slutta, så bør du ikke prøve å røyke igjen.

Det er helt vanlig å få lyst til å sjekke hvordan det føles å ta en røyk når det er lenge siden sist. Man har kanskje noen gode minner om det å røyke eller snuse og glemmer å tenke på de dårlige? Mange tror at de kan ta seg en røyk eller snus på fest uten å bli avhengige igjen, men det er en risiko å ta. De færreste klarer å kontrollere avhengigheten sin. Hvis du blir avhengig igjen, må du slutte på nytt. Det er slitsomt og unødvendig.


Start en prat med Slutta-chatboten dagen du slutter!

Lykke til!