Hopp til hovedinnholdet

Hva er tvangsekteskap?

Trist jente foran PC (colourbxo.com)
FORBUDT: Tvangsekteskap skjer i grupper hvor det er en tradisjon med arrangerte ekteskap, at foreldre er involvert i å finne ektefelle til barna. Tvangsekteskap er forbudt i Norge.

Tvangsekteskap er når du ikke kan velge selv hvem du vil gifte deg med, ikke kan velge å være ugift og/eller utsettes for psykisk press, trusler eller tvang om å gifte deg.

Offentlig og kvalitetssikret
Trist jente foran PC (colourbxo.com)
FORBUDT: Tvangsekteskap skjer i grupper hvor det er en tradisjon med arrangerte ekteskap, at foreldre er involvert i å finne ektefelle til barna. Tvangsekteskap er forbudt i Norge.

Tvangsekteskap skjer i grupper hvor det er en tradisjon med arrangerte ekteskap, at foreldre er involvert i å finne ektefelle til barna.

Arrangerte ekteskap, hvis det er frivillig og ønsket av dem som skal gifte seg, er lovlig i Norge. Tvangsekteskap er forbudt (straffeloven § 253). Dette gjelder også om ekteskapet inngås i utlandet, hvis du bor i Norge.

Se film om tvangsekteskap

Arrangerte ekteskap

Arrangerte ekteskap vil si at foreldre er involvert i å finne ektefelle for barna. Hvis et arrangert ekteskap er frivillig og ønsket av de som skal gifte seg, er det lovlig i Norge.

Ekteskapsloven

Ekteskapsloven i Norge (§ 1) sier at de som gifter seg må være over 18 år. To personer av samme kjønn kan gifte seg. Ekteskap skal inngås av egen fri vilje, og kvinner og menn har samme rett til fritt å velge ektefelle. Ekteskap inngått under press eller tvang kan gjøres ugyldige (§ 16).

Ekteskap i Norge

  • Etter norsk lov er det forbudt å tvinge noen til å gifte seg
  • Å tvinge noen til ekteskap kan medføre fengselsstraff opp til 6 år
  • Å reise til hjemlandet med barna for å tvinge dem til å gifte

    seg er forbudt etter norsk lov

  • Et ekteskap som har blitt gjennomført med bruk av tvang

    kan ugyldiggjøres, jfr Ekteskapsloven § 16

  • Ingen religion aksepterer tvangsekteskap
  • Nesten alle land i verden har skrevet under på FNkonvensjoner

    som forbyr tvangsekteskap

Hva betyr det å tvinge noen inn i ekteskap?

  • at du ikke kan velge selv hvem du vil gifte deg med
  • at du ikke kan velge å være ugift
  • at du utsettes for psykisk press, trusler eller tvang om å gifte deg

«Fysisk eller psykisk tvang skal ikke anvendes for å få den ene eller begge parter til å inngå ekteskap. Dette betyr at foreldrene står fritt til å foreslå ekteskap, så lenge partene står fritt til å akseptere familiens ekteskapskandidat eller ikke» (sitat fra Handlingsplan mot tvangsekteskap, BFD 1998))

Har du spørsmål?

Ring Røde Korstelefonen om tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Tel: 815 55 201.

Du kan også stille spørsmål anonymt på www.ung.no/oss.

Les mer

I artikkelen Truet eller tvunget til å gifte deg finner du en oversikt over hvor du kan få hjelp om du er redd for å bli giftet bort mot din vilje eller utsatt for annen æresrelatert vold.

Les tidligere stilte spørsmål på ung.no/oss/tvangsekteskap.

Skrevet av:
Redaksjonen, ung.no
Kilder:
Sist oppdatert:
06.06.2018
Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)
bbygil
1
11.12.2017 12:13:11
Jeg er giftet mot min vilje, burde jeg si ifra?' (red. send inn spørsmål til ung.no/oss og få svar fra fagfolk).
kuckboyy
1
07.04.2017 10:01:36
Detr er ikke bra guuy
Mathea
0
11.05.2016 14:32:42
Jeg er helt enig!
Aina
2
11.05.2016 14:28:20
Ingen bør bli tvangsgiftet/tvangsex/tvangsekteskap tenk om det hadde vært deg SÅ BRY DEG FOR DU HADDE IKKE LIKTE HVIS DET VAR DEG!
Otoke
5
26.09.2013 15:58:42
Nam22: det står at du ikke har noe med islam å gjøre, så hvorfor sier du mye negativt om dem? Man må ikke være en muslim og det du sier med at de må dekke seg på kroppen Pga at mennene mener det, er det desverre ikke sant. De blir ikke tvunget til å bruke sjal eller turban, heller ikke å be eller lese koranen, de barna som vokser senere kan ta sine egne Valg da de blir eldre så de skjønner mer, det er det samme med alle andre religioner også. Hvis en kristen skal til kirken tar de med barnet sitt dit også, de blir døpt nesten akuratt etter fødselen. Når du er et barn så forstår du ikke så mye om religion derfor kan du bytte troen din da du blir delene.
Til lolita!
1
04.03.2012 18:07:19
Jeg drømmer ikke om å finne den rette!! Jeg og de fleste av vennene mine drømmer om å få et fint barn, leve lykkelig og ha det kjekt med eller uten kjæreste/forlovede/partner!! IKKE SI ALLE NÅR DU IKKE VET DET HELT SIKKERT!!!
Bennylenny
0
14.03.2017 10:12:21
Det som er litt trist er vist du bare har lyst på en kjæreste(ser ifra gutts synspunkt) og ikke vil gifte deg. Så blir det litt domt vist damen VIL gifte seg. Og så håper hun og forventer seg at du skal si "VIL DU GIFTE DEG MED MEG" Og så slår hun opp på grunn av at du ikke veil ha et ekteskap.
lolita
5
09.12.2011 16:13:03
DET ER INGEN HER I VERDEN SOM VIL BLI TVANGSGIFTET. så folkens dere trenger ikke å komme med fordeler å ulemper angående denne saken. ALLE`S JENTER OG GUTTERS DRØM ER Å FINNE SEG DEN RETTE. men finne seg den rette ved deres valgt, ikke andres. SÅ FOLKENS KJEMP FOR AT HVER ENKELT INDIVID SKAL VELGE SIN FRAMTIDIGE KJÆRE.
231
6
14.04.2011 14:27:23
Nam22 du vet ikke hva du snakker om. du fremstiller som en uviten person som ikke vet noe om koranen
disagreepakkisgirl
1
17.09.2014 17:06:32
Det er sånn at jenter blir hjernevasket og de tør ikke å tenke selv. derfor gjør de faktisk det familien vil og da er det sånn. og sånn går det etter generasjon til generasjon. det er ikke greit i det hele tatt. jenter blitt tvunget og lurt ut av landet og giftet bort mot sin vilje. mange blir drept fordi de sier nei, det er æresdrap. er det det som står i koranen?? nei, gud sier ikke noe om det i koranen. man skal ikke drepe noen så lenge de ikke ødelegger for religion. og dette har ingenting med religion ¨å gjøre, det er myter og drit. og folk tror faktisk på det omg -.-
jkchjkgh
2
14.04.2011 14:18:50
hahha
Josteinn
4
16.09.2010 14:37:46
Finnes det noen sammenheng mellom tvangsekteskap og religion? Og evt. hva er forskellene?
sofia
4
10.03.2010 20:45:00
ikke tro at jeg er for arrangert ekteskap når jeg sier dette, men må bare si det. for kanskje hundre år siden i norge, benyttet mange seg av \"fornuft ekteskap\". Og det er jo ganske det samme som arrangert ekteskap og/eller trvangsekteskap synes dere ikke?? og hvis vi for hundre år siden kunne tenke det at: jo nå gifter vi bort dattera vår til nabogården, så kanskje vi kan slå sammen gårdene og få flere muligheter, bedre økonomi, mer mat OSV..... det er jo å ta det litt til det ekstreme, men noen steder i verden er de på samme sted i utviklingen som vi var da. Og hvis vi brukte denne \"taktikken\" hvorfor skal egentlig ikke de få lov? hvis vi kunne kalle det \"fornuft\". vi var selv i den situasjonen, hvordan kan vi da si at nei, dere kan ikke gjøre det. Når vi selv har bygd opp vårt eget sammfunn på det?? det er et slaks argument, men allikevell er jeg ikke på noen måte for tvangsekteskap. man skal gifte seg med en man liker, og har lyst til å være sammen med. og det er et overgrep mot både gutter og jenter. kanskje vi bare skal ha et litt bredt syn på det hele...
kurder20
5
13.11.2009 05:44:40
arrengert er det samme som tvangsekteskapet men det er bare et finere ord. jeg selv ble gifta meg med en mamma ville fordi jeg hadde ikke noen andre valg. jeg sa nei og det jeg fikk tilbake fra henne var bare stygge ord og så truet hun meg med å si ting som ikke var sant om meg for å få det hun ville, nå er jeg og har vært forlovet 3 år med han og det eneste jeg har fått oppleve er at moren hans og familien hans bare dritter i meg og han selv hører på det familien hans sier så sier mamma det var mitt valg og jeg valgte det men jeg gjorde jo ikke hva skulle jeg liksom gjort? krisesenter eller barnevernet gjør ting bare verre de tror alt ordner seg når foreldrene henter barna men ting blir bare verre og man orker ikke det samme. det eneste jeg har i tankene mine nå er selvmord for jeg har ikke noe liv selv om jeg bare er 20 (red: du kan få råd og hjelp her på ung.no/oss. Send inn ditt spørsmål eller dine tanker, og du vil få svar fra oss)
Kurder 16
1
28.06.2013 20:42:47
IKKE GI OPP!! tro meg en vakker dag kommer du til å opplevd lykke! Bare vent å se.
sfdg
2
09.11.2009 22:20:08
er dt ikke mellom 13-15 år?? :( Bare lurer :)
IV
2
26.12.2008 10:11:36
Hey.. Jeg er forelsket i en gutt som kommer fra et annet land. Jeg vet ikke sikkert, men jeg tror ikke foreldrene hadde likt hvis han ble sammen med ei norsk jente! Bestevenninna mi har hatt det på samme måten, men hos henne krangla typen hennes med foreldra sine, så fikk han lov til å gifte seg med henne (han slo opp etter noen uker da, men det var en annen sak). Såå..jeg veit jo ikke heller om han her liker meg, så det er ikke big deal. men hvis det hadde vært tilfelle,..! Yupp, dere skjønner pointet ;D
herregud
3
15.11.2008 15:41:18
sååå dritdårlig gjort ! styggemennesker.
gj
1
23.04.2008 16:13:43
Flott alt du sier "hva er tvangsekteskap", men dette betyr likevel ikke at tvangsekteskap ikke forekommer, og at d ikke e press på folk i arrangerte ekteskap.
Hva er tvangsekteskap?
3
22.04.2008 16:23:48
Hva er tvangsekteskap? Arrangert ekteskap er en gammel tradisjon som fortsatt er utbredt i deler av Asia, Afrika, Midtøsten, og i europeiske land som Makedonia, Albania og Kosovo. Tradisjonen med arrangerte ekteskap under større eller mindre grad av tvang eksisterer i Norge. Arrangert ekteskap Arrangert ekteskap går ut på at foreldre spiller en sentral rolle i å finne ektefelle til barna sine. Arrangert ekteskap er ikke forbudt ved lov i Norge. Tvangsekteskap Tvangsekteskap er derimot forbudt. Det går ut på at foreldre utsetter barna for mer eller mindre press til å gifte seg med en gutt/jente de selv har valgt. Hvis en jente verken svarer ja eller nei, skal hennes taushet tolkes som et samtykke? Ja, vil mange mene. Hvis jentas taushet skyldes at hun er redd for å si nei til ekteskapet, vil dette i Norge kalles for tvangsekteskap. Noen fakta om tvangsekteskap Etter norsk lov er det forbudt å tvinge noen til å gifte seg Å tvinge noen til ekteskap kan medføre fengselsstraff opp til 3 år Å reise til hjemlandet med barna for å tvinge dem til å gifte seg er forbudt etter norsk lov Et ekteskap som har blitt gjennomført med bruk av tvang kan ugyldiggjøres, jfr Ekteskapsloven § 16 Ingen religion aksepterer tvangsekteskap Nesten alle land i verden har skrevet under på FNkonvensjoner som forbyr tvangsekteskap
KH
1
06.02.2008 19:35:12
Jeg er klar over at arrangert ekteskap er noe som ofte forveksles med tvangsekteskap. Enkelte barn vil at foreldrene skal finne en ektemann til dem. Men jeg lurer på om det likvel kan oppstå press på barna. Hvis foreldrene finner en rik og respektabel mann som vil hjelpe familien økonimisk eller gi dem en høyere status, kan ikke barna da føle seg forpliktet til å takke ja til ekteskapet? Det kan være de ikke tør å si nei. Jeg vet ikke nok til å si at dette er noe som skjer, så arrester meg hvis dette aldri skjer eller har skjedd. Jeg har lest i en bok om en jente som ble forlovet bort til en mann som var betydelig mye eldre enn henne. Hun fikk spørsmålet om hun takket ja til tilbudet, og turde ikke si nei selv om tanken på å gifte seg med denne mannen gjorde henne aldeles skrekkslagen. Derfor er det at jeg spør meg selv om arrangerte ekteskap ikke er helt frivillig alltid likevel.
Rune
1
04.02.2008 13:33:42
Jeg har sett en jente som ble forlovet og gjiftet bort før hun fylte sin 14 års dag, hun ble gjiftet bort til en 15 år gammel gutt.
Bernatrice
5
31.01.2008 19:05:47
xD Jeg kan ikke noe for at jeg ler når jeg leser noen av disse innleggene deres. Spesiellt ditt, Nam22, det eneste du klarte med den kommentaren var å bevise din uvitenhet. Jeg skulle skrive stil om dette, det var derfor jeg begynte å lese om arrangerte ekteskap. Jeg ber dere alle sammen, VÆR SÅ SNILLE OG SLUTT Å BLANDE ARRANGERT EKTESKAP MED TVANGSEKTESKAP. Disse er ikke et og samme begrep, det er to helt ulike ting. Arrangerte ekteskap kommer av lang tradisjon i Østen og i Asia. Det betyr at fra ung alder av, så leter familien din etter en god ektefelle til deg, en som kan passe på deg økonomisk og sosialt, og som også passer til/kan hjelpe familien din. De som vokser opp med slike tradisjoner er ofte enige til å gifte seg med den valgte parten som foreldrene pekte ut. Dette er fordi de er vant med at familien er viktig, og de vil bare det beste for deg, derfor velger de slik de gjør. Arrangerte ekteskap er ikke tvang, man kan si nei og nekte. Tvangsekteskap er noe helt annet. Da er det slik at man blir TVUNGET til å gifte seg med en part, mot sin vilje, derav navnet TVANGSEKTESKAP. Disse emnneskene blir psykisk manipulert eller fysisk tvunget til å gjøre det. Dette er ulovlig, og straffbart. Dette kommer også av tradisjoner, men blir forbudt av lover OG religionen. Så nå håper jeg jeg har klargjordt noen punkter for dere, slik at dere ikke er i tvil. Vær så god og si ifra om jeg har skrevet noe feil eller det er noe dere er uenige i, jeg har ingenting imot kritikk. :)
Vilde
2
30.11.2007 08:35:14
Jeg har tro på ekte kjærlighet.. tenk om jeg ikke skulle få gifte meg med min kjæreste Hans:O Bare fordi foreldrene ikke vil det.. Stakkars de som ikke får lov til å velge hvem de vel..=(
Nath
3
23.11.2007 08:32:28
De som blir tvangsgiftet bort..
Nathalie
3
23.11.2007 08:31:29
De kan være helt ned til to år har jeg hørt, det er helt sykt;O
renate
3
27.10.2007 14:57:52
Huff, jaja.. nå skal jeg skrive en stil om arrangerte ekteskap!! blir vannskelig! kom med positive og negative synspunkter da..? jeg ser ikke så mye positivt i dette, men kan jeg ikke få noe hjelp da? :)
jaja
2
25.09.2007 15:27:41
det er forferdelig og bli tvangs gifta men forelderene mener det kansje ikke på den måten dere tror jeg tror de bare prøver og sørge for at man får et lykkelig liv så da velger de den de syns er perfekt for deg men selfølgelig så vill jeg jo ikke at de skal gjøre det og de kjøner kansje ikke helt hvor sårende det er
Linda
9
25.07.2007 13:59:39
Til Nam22. Koranen sier ikke noe om at menn hersker over verden..altså det DU sier er tull. Folk som har en sterk og kjærlig tro på Islam gjør ikke dette, Jeg gir meg som et Eks. Jeg kan lese koranen når jeg vil, men det betyr ikke at jeg følger alle reglene innen islam. Dette gjelder også de som tvinger sin datter/sønn til å gifte seg. Kvinner velger selv om de vil dekke kroppen eller ikke...Det er Kvinnenes valg, men enkelte blir tvunget fordi kulturen er sånn...Islam sier at Kvinner skal dakke kroppen...Men Islam Tvinger dem ikke. Når man har slør på seg, så skal det "Matche" årstiden...Det finnes slør og tildekkende klær som er spessielt for sommer,vinter,høst og vår.... De ber fordi de tror på Allah og Islam, ikke fordi de må... Klare Koranen utenatt? Ingen sier at folk må lære koranen utenatt. Hvis en person lærer koranen utenatt så har personen fått en stor pluss i gode-gjerninger-boka, i følge Islam. Jeg kjønner at det er slikt du føler,og jeg tror du har blitt dratt inn i hva Media forteller, Og det om at du sier koranen er piss, viser at du har en stor hat i deg, som sikkert kommer også kommer fra media...Men hvis du virkelig vil vite hva Islam egentlig er, bør du prøve å lese Koranen eller gå på denne linken Islam.no Og kanje du får en bedre syn om Islam. Tvangsekteskap er faktisk Forbudt i islam, for dem som ikke vet. Jeg som kommer fra Kosovo kan velge selv hvem jeg vil gifte meg med, selv om jeg lever etter den "albanske" Kulturen. Foreldrene gir bare et alternativ om en mann/kvinne de tror de kan se sin datter/sønn være sammen med, men det er Datterens/Sønnens valg om de vil personen eller ikke. De fleste gifter seg når de er 18 år og oppover. Så Arrangert ekteskap er ikke så verst når man har blitt vant til kulturen eller man er derifra. Jeg håper folk kjønner at islam ikke har noe med Arrangert Ekteskap Eller Tvangsekteskap å gjøre... Og jeg har bare lyst til å si at Ingen er Perfekte..Som dere kansje vet.
Til nam22:
5
19.07.2007 11:31:52
Eg syns du tenka heikt feil!! selvfølgelig er det feil og gifte vekk ungane sine mot deira vilje, men når eg las de du hadde skrivd blei eg litt sur! Du har selvfølgelig rett i at vi kvinner ikkje skal bli undertrykt, og at det sikkert er slitsamt for dei muslimske ungane og sånn, men her i Norge og blir kvinner undertrykt. Mamma er økonomisjef på sunnfjord miljøverk, og alle dei andre økonomisjefane, som er menn, får meir betalt!! dessuten kan det hende du har heilt rett, det er jo mykje verre hos muslimane, men når du framstiller det sånn høres du ut som ein rasist!!!! det er ikkje sånn at alle muslimar gifter vekk barna sine! Og det er mange Norske statsborgarar som gjer det!!!!! Begynn og tenke litt mindre rasistisk, og begynn og tenke over om du egentlig bur i eit sånnt eventyrland..... plis...
meg88
4
22.05.2007 21:17:53
hei folkens.. godt å få respons på d eg har skrevet. e helt forferdelig dette her me tvangsekteskap.. d e faktisk over 7 måneder siden typen min slo opp pga han vet han må tvangs giftes.. då hadde vi vært sammen i 1 år og 2 måneder, og d ble liksom bare kastet vekk.. d e helt jævlig å miste personen du elsker særlig når du vet at den personen elsker deg tilbake.. vi snakker så og si ikke sammen nå, for i stedet for å holde kontakten har han utangert med sinne.. men d e vel hannes måte å reagere på.. eg vet iallfall at innerst inne e han den gutten eg alltid har og alltid vil elske.. skulle ønske d var noe eg kunne gjøre for å hjelpe han.. hadde han bare turd å gå imot foreldrene sine, så kanskje hadde ting vært anerledels, kanskje hadde d vært oss to for alltid.. hvem vet.. du må vite at eg elsker deg fremdeles og at eg virkelig ønsker å hjelpe deg! et eneste ord eller bare et lite blikk i rettningen om at du ønsker hjelp, og eg hadde vært der for deg.. d håper eg du vet! du vil alltid ha en spesiell plass i hjertet mitt! Mein tumse piar karti hoon
Nam22
9
05.05.2007 23:19:07
Etter å ha lest alt som står her, tenkte jeg at jeg også skulle skrive noe... altså min mening! Vel, jeg er helt klart imot arrangert- og tvangsekteskap! Det er utrettferdig av foreldre å utsette barna sine for dette! Elsker de ikke sine egne barn? Vil de virkelig torturere dem?! Helt forferdelig!! Folk burde få velge hvem de vil tilbringe livet sitt med, altså en de elsker, ikke en som foreldrene liker! Tvangsekteskap er noe som skjer mest i Asia, og så klart utleninger i Europa.. ! Her i Norge er det mange utleninger som fortsatt holder på med dette! Noen av de folkene er altså muslimer, muslimer som leser koranen. Jeg syntes koranen er noe tull! Rett og slett TULL! I koranen står det at menn hersker over verden og blablabla! For det første, menn hersker IKKE over verden! Likestilling er tingen!! Men blandt de som tror på Allah og alt det der, er det ikke det! De mener at kvinner burde dekke for kroppene sine og gjøre som mennene sier. URETTFERDIG! Tenk på barna i slike familier! Tenk hva de må igjennom!! De blir pakka inn med turban og sjal når det er drit varmt ute! De må be 5 ganger om dagen, og de må lese koranen og helst lære seg den utenatt! Utrolig teit! Jeg mener ikke å være skikkelig imot muslimer og koranen... men jeg syntes det er bare noe piss! Mennesker burde få leve fritt, og ikke tro på det køddet der!! HELT forferdelig! Dere kan si hva dere mener om dette... og at dere sikkert syntes jeg er slem osv,.. Men dette er slik jeg føler!!
LES
4
27.02.2007 17:06:57
Dette er et utdrag fra VERDENSERKLÆRINGEN OM MENNESKERETTIGHETENE: Artikkel 16. 2.Ekteskap må bare inngås etter fritt og fullt samtykke av de vordende ektefeller. De, altså begge !!!
Leonora
4
26.02.2007 16:29:58
hei meg88. da jeg leste det du skrev om typen din. så ble jeg helt tom for ord. jeg viste ikke hva jeg skulle tenke eller si. jeg har alltid vist at tvangsekteskap fantes og at det påvrirker ungdom på en helt spesiel måte. men og faktisk lese om noen som har blitt rammet, helt sykt urettferdig. jeg kommer selv ifra kosovo , men i min familie så velger guttenjenta det selv. Men han skal selvfølgelig være en albaner da. JEG ØNSKER DEG ALT VELL! og stå på.
meg88
3
15.02.2007 19:58:06
Sebatino: d e en grunn til at du gikk inn på denne siden, du vet selv at d e dette du ikke vil.. du trenger ikke gå gjennom det alene, d e mange organisasjoner som vil hjelpe deg... d vil bli en lang og har prossess, d vil d...men alt i alt e d verdt d... lev ditt eget liv... bestem selv hvem du vil elske og ære...
meg88
2
15.02.2007 19:54:43
nei, tvangsekteskap har ingenting med religion å gjøre, d går mer på kulturen.. Sebatino, stå i mot! ingen og da mener eg INGEN andre enn deg selv har rett til å bestemme over livet ditt! du bestemmer selv hvem du vil gifte deg med.. du vil vel ikke gå i mot familien din, men hvis de virkelig elsker deg så tilgir de deg... foreldre vil d beste for barna sine, iallfall normale.. mener ikke å rake ned på noens kultur, men hele konseptet med tvangsekteskap e jo helt absurd!! kor fort tror du ikke d ender med skillsmisse,kanskje ikke i Pakistan, men i Norge e d en veeeeldig stor risk for at tvangsekteskap ender i skillsmisse... så alle dokkar dette gjelder, vær stek, stå opp for deg selv!! ser allerede nå hvor mye dette har påvirket exen min, broren ble nettop tvangsgiftet, og han har falt helt utenfor, han frykter nok d som kommer, men vet ikke hva han skal gjøre... d e umulig å hjelpe noen som ikke ønsker hjelp.. søk hjelp, d e mange muligheter til å komme seg ut av dette... stå opp for deg selv, før d e forsent!! -frustrert jente
anonym
2
07.02.2007 13:42:32
Det er ikke noe religiøs når deet gjleds arrangert ekteskap. Det er noe med kulturen å gjøre.Jeg selv er en utlening som kanskje har en slik kultur. ALt har forandret seg det er ingen som blir tvangsgiftet.Alle for ta valget sitt selv, håper det er slik hos alle:)
jente17
0
25.11.2013 00:09:59
Dette er vel et par år siden. Men du skrev at alt har forandret seg og at ingen blir tvangsgiftet? kjæresten min fra Pakistan fortalte meg at han skal bli giftet bort og at han ikke kan gå fra sin mor ovenfor meg, så jo.. det skjer fortsatt. Skulle også ønsket at valget var for dem selv! dette er så utrolig utrettferdig.
Sabatino
1
16.12.2006 02:39:04
Hei meg88. Jeg måtte gjøre det samme mot dama mi ikveld. Det er det jævligste jeg har måttet gjøre,har ikke mer tårer.Men livet er urettferdig og jeg må betale for livets urettferdighet.Håper at hun kan tilgi meg noen gang.
meg
1
12.12.2006 13:25:58
de pleier å bli sendt til hjemmlandet sitt å bli giftet der med en som bor i hjemlandet, også venter de en stund før den de har giftet seg med kommer til Norge... snakk om "intregrering" de holder jo familien helt "ren" fra norske...
m
2
30.11.2006 09:39:44
Jeg har ikke tenkt å analysere hva tvangsekteskap er, men det jg vet er at man burde selv velge hvem man skal være med i gode og onde dager, hvem man skal dele følelsene sine med, hvem man skal ha barn med, hvem mn skal bo med, hvem man må tilbringe hver eneste dag med for resten av livet.
?
1
28.11.2006 15:00:00
Blir barna oftest sendt ut av norge for å bli giftet bort?
sweety
1
23.11.2006 09:15:15
i de fattige familiene blir de giftet bort fortest mulig(13år)på grunn av at forelldrene ikke har råd til å oppdra dem!.men de som blir tvangsgiftet her i norge er ikke så unge. rundt 20-22år.
Silje
1
02.11.2006 12:23:00
jeg synes tvansekteskap er no stort tull!!! man skal få velge hvem man vi gifte seg med selv og velge hvem man vil elske i gode og onde dager!
micro
1
27.10.2006 08:40:00
hvorfor blir så mange giftet bort? det er jo forbudt i alle land og religioner!!!!!
me
1
26.10.2006 12:24:00
De er vel fra 17 og utover...
meg88
2
15.10.2006 02:03:00
synes d e helt jævlig at noen kan tvinge sitt eget barn til å gifte seg med en den ikke kjenner og ikke elsker... har nettop mistet typen min pga dette.. han skal tvangsgiftes om noen år og tørr ikke gå imot foreldrene, derfor slo han opp med meg.. han vil eg skal gå videre... gå videre? eg vil ikke gå videre, ikke uten gutten eg elsker... føler meg så hjelpesløs, vil så gjerne hjelpe han,men d går ikke når ikke han ønsker hjelp selv... en av de siste tingene han sa til meg før han slo opp var at hvis han hadde kunnet ville han vært sammen med meg for alltid.. verden e urettferdig!!!
Nina
1
13.10.2006 12:12:00
Jeg synes det er dumt;)
charlotte
1
09.10.2006 15:31:00
hva syntes samfunnet om tvangsekteskap? hvem er for og hvem er i mot?
barne og ungdomsarbeider
3
27.09.2006 11:52:00
barna skal ikke bli giftet bort,barn må få lov til å være barn,barne må leke,få seg skolegang,og venneskap. det haster ikke med å bli gift,vi gifter oss når vi blir myndige og når vi synes vi har truffet den rette i den myndige alderen urettferdige foreldre må stoppes. peace and love. hilsen fra en barne og ungdomsarbeider.mod 77
Anne
2
20.09.2006 17:33:00
Hvor gamle barna er når de blir giftet bort varierer fra tilfelle til tilfelle, men her i Norge har vi en lov som sier at du ikke kan gifte deg før du er 16 år gammel, og da bare med foreldrenes og myndighetenes godkjenning.
Ida
1
16.09.2006 17:27:00
Tror de er omkring tretten år... Det er litt dumt da, hvis du er forelska i en annen lissom...
Vilde
2
13.09.2006 22:14:00
Omtrent hvor gamle er barna når de blir giftet bort?

Spørsmål og svar

Hodet mitt er fylt med kaos på grunn av skole og familie.
Hei Jente 17 år. Takk for at du skriver til Ung.no. Slik jeg forstår det du skriver så er du ikke med andre ungdommer på fritiden da du blir nek...
Kan vennen min gifte seg med den hun ønsker?
Hei Takk for at du tar kontakt for å hjelpe bestevennen din! Det er veldig bra at hun har fortalt deg hvorfor hun er så lei seg, og jeg skjønner a...
Er arrangert ekteskap og tvangsekteskap det samme?
Takk for at du skriver til ung.no. Du sier noe viktig om et tema mange mennesker mener noe om, og mange har vedlig forskjellige meninger. Det er en st...
Hva er forskjell på arrangert ekteskap og tvangsekteskap?
Hei og takk for at du skriver til ung.no.   Det er et viktig spørsmål du stiller.   Arrangert ekteskap er lov i Norge. Ved arrangert ekteskap ...
Gutt 13 år opprinnelig fra Afghanistan. Gift med kvinne 42 år
Hei Takk for e-post. Du sier at du er 13 år. I Norge er det ikke lov til å gifte seg hvis man er under 18 år. Dette ekteskapet er altså ikke gyl...
Har blitt sammen med muslimsk gutt og vil vite mer om kulturen hans
Hei Så flott at du er interessert i å finne ut mer om kjæresten din sin religion og kultur! Det er litt vanskelig å svare på alle spørsmålen...
Venninne tatt med til Somalia. Får ikke kontakt
Hei Tusen takk for henvendelsen din. Så fint at du ønsker å hjelpe venninnen din.  Det hender at foreldre tar med barna sine til sine opprinnels...
Jente 17 år ønsker ikke å gifte seg om fire måneder. Er usikker på sex og samliv og ønsker en samtalepartner.
Hei jente 17 år. Så fint at du tar kontakt for å få råd. Ut i fra det du skriver virker det som du er i en vanskelig situasjon nå. Du skrive...
Jeg er ikke i Norge nå. Blir jeg kastet ut av huset jeg bor i har jeg på en måte mistet livet.
Hei Gutt 14 år. Takk for at du skriver til Ung.no.Du skriver at du er i utlandet. Jeg forstår ut fra det du skriver at du står i fare for å bli k...
Mine foreldre skal sende meg til hjemlandet. Hva skal jeg gjøre?
Hei og takk for at du skriver til ung.no.  Dette høres veldig vanskelig ut for deg. Det at du skriver du er redd, får meg til å lure på om du ...
Jente, 18, har kjærlighetssorg, og vet ikke hva hun skal gjøre
Hei Jeg er veldig glad for at du sender oss i ung.no en melding når du ikke vet helt hvor du ellers skal henvende deg! Jeg kan forstå din frustrasj...
 hva gjør myndighetene i kampen mot tvangsekteskap?
Hei   Myndighetene gjør mange ulike ting i kamåen mot tvangsekteskap.   Barne- og likestillingsdepartementet (BLD) har et hovedansvar for å k...
Faren til min venninne truer med å sende henne til utlandet. Hva gjør jeg?
Hei Så fint at du har tatt kontakt med ung.no og at du ønsker å hjelpe din venninne. Det høres ut som hun har det vanskelig og det er riktig av d...
Hvordan ta vare på sin egen kulturbakgrunn når man kommer til et nytt land?
Hei Siden du selv har kommet til Norge tror jeg du selv kan ha noen viktige tanker om nettopp dette tema. Opplever du noen utfordringer i møte med e...
Er det lov å gifte seg med sin onkel?
Hei og takk for at du skriver til ung.no.    I Norge er det ulovlig å gifte seg med slektninger i rett opp- eller nedstigende linje eller med sø...
Venninnen min blir tvangsgiftet. Er dette lov?
Hei og takk for at du skriver til ung.no!   Det er veldig bra og viktig at du tar kontakt om dette. Din venninne er heldig som har en så god venn ...
Hva kan jeg gjøre for å få være sammen med ham?
Hei Det høres ut som du har pratet ganske lenge med denne gutten og føler at du kjenner ham ganske godt nå.  Du vet også hvem han er via felles ...
Jeg trenger hjelp men tør ikke spørre.
Hei og takk for at du skriver til ung.no.   Det er leit å høre at du har det så vanskelig!   Det er veldig viktig at du tør å spørre om hj...
Pappa vil ta meg med til legen for å sjekke om jeg er jomfru
Hei Pappa kan ikke tvinge deg til dette.  Du kan si at du ikke vil at noen skal se på ditt underliv.  Alternativt kan du prate med legen om dette ...
Spørsmål om tvangsekteskap
Hei! Har du lest artiklene på nettsidene våre? Du finner svar på spørsmålene dine her: http://www.ung.no/ekteskap/89_Hva_er_tvangsekteskap.ht...
Se alle