Tenk om du var vennen din

Du er kanskje redd for at vennen din skal bli bekymret, såret eller sint. Men prøv å tenke på det slik: Hvis du var vennen din, ville du sikkert satt pris på ærlighet, og at vennen din følte seg trygg på deg og stolte på deg.

 

Ha god tid og vær på rett sted

Når dere skal planlegge å møtes, bør du unngå å si at det er noe dere må prate om. Det kan lett føre til at vennen din går og gruer seg til samtalen, eller blir veldig bekymret.

Tenk på hvor og når du vil ha samtalen. Det burde være i en situasjon der dere har god tid, og på en plass det ikke er andre folk. Kanskje kan dere møtes hjemme hos en av dere?

Det kan være en fordel å ikke ha planlagt ting dere skal gjøre etterpå, men bare møtes for å henge sammen og ta det med ro. Det kan føles vanskeligere å ta opp noe som plager deg hvis dere er opptatt med noe annet gøy.

FAKTA

  • Å være ærlig og dele det som er vanskelig viser at du stoler på vennen din.
  • Ha god tid, vær på et rolig sted og ikke ha noen planer etterpå.
  • Gi rom for din venn sine følelser i samtalen.
  • Snakk med noen andre du er trygg på først hvis det er noe alvorlig.
  • Du vil føle deg bedre etterpå, og vennskapet kan komme styrket ut av det.

Hva skal jeg si?

  • Du kan åpne samtalen ved å si at det er noe du trenger å ta opp, og at du synes det er vanskelig å snakke om det. Slik forbereder du vennen din på å ta imot noe litt tungt. Alt etter hva dere snakker om kan det være greit å si at du skjønner at hen blir lei seg eller sint, og at det er greit. Gi rom for følelser.
  • Når dere prater sammen, er det viktigste at du er ærlig og vennlig. Gi rom for at vennen din kan si hva hen tenker, og lytt til hva hen har å si.
  • Avslutt samtalen ved å si at om vennen din har behov for å prate mer om det, så kan dere det. Det er viktig å ikke legge lokk på ting.

Hvis dere har snakket om noe som er vanskelig for deg, er det mulig at vennen din ikke vet helt hva hen skal si og blir litt stum, selv om hen bryr seg om deg. Det er greit.

Handlet praten om et problem som vennen din har, bør du foreslå at hen kan ta kontakt med helsesykepleier eller noen andre som er til å stole på. Du må også være klar på at det dere snakker om, må blir mellom dere to. Det blir en betryggelse for dere begge. Si gjerne til vennen din at du er der for hen.

Er det noe alvorlig? Snakk med noen andre først

Hvis det du vil ta opp er veldig vanskelig å snakke om, kan det være lurt å ha snakket med noen andre du er trygg på først. Du kan snakke med helsesykepleier på skolen din, en voksen du stoler på, eller du kan ta kontakt med en hjelpetelefon/-chat.

Hvis det du skal ta opp handler om hvordan vennen din har det, er det lurt å unngå å fortelle om det til andre venner. Skal rådføre deg med noen andre, er det viktig at det ikke er noen som kan komme til å si det videre. I noen tilfeller kan det være lurt å ikke fortelle hvem det gjelder, men bare si at det gjelder en venn av deg.

Det kommer til å føles bedre etterpå

Det er helt naturlig å grue seg. Men det som føles verst, er kanskje tiden før dere prater sammen. Når du har hoppet i det, er det godt mulig at du føler deg lettet.

Et vennskapsbånd vil også styrkes av at dere har vært gjennom vanskelige ting sammen. Kanskje vil dere føle dere tryggere på hverandre, fordi dere vet at dere kan ta opp ting som er vanskelig og tør å være åpne og ærlige.