Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
116111.no
116111.no

A-Å

Terninger til bil

Bør det innføres egne regler for unge sjåfører i trafikken?

F.eks. forbud mot helge- og nattkjøring, forbud mot kjøring på motorvei, begrensninger i antall passasjerer eller begrensninger som følge av trafikkforseelser.

Bør det innføres egne regler for unge sjåfører i trafikken?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)
Anonym
0
16.02.2018 17:02:57
jeg synes at man kan få noe å ha på bilen når man har på lappen, også sånn at politiet kan kontrollere de nyeførere se om det går bra med de og om de følger reglene.
Marie
1
12.01.2018 19:48:45
Statistisk sett er menn mellom 35-60 de verste sjåførene. Denne gruppen er i mest ulykker og mottar flest bøter.
Håkon
0
05.02.2018 17:46:34
"Statistisk sett". Jeg vil tro det er fordi menn i alderen 35-60 er overrepresentert i trafikken.
Irina
0
20.06.2017 23:18:28
Jeg har lyst å kjøre moped
konge
3
22.03.2017 18:33:11
skal det gå utover de som faktisk kjører ordentlig da?
onkel skrue
5
29.11.2016 22:26:52
Det er jo veldig mange unge sjåfører som kjører pent også, så det burde heller vært flere politikontroller. det hadde også ført til færre forseelser og man hadde unngått at det at noen råkjører også går ut over de som kjører pent
Smart ass
3
11.07.2016 15:38:28
Det burde være mildere straffer hvis du fikk førerkortet for ikke så lenge siden
Adrian
1
25.09.2017 14:42:13
Det er jo dette som er poenget. Hvis man nettopp har fått førerkortet så er straffen strengere en hvis man er en "erfaren" fører. Man har lite å gå etter.
Keyser Soze
7
07.09.2015 19:18:05
Dette er helt idiotisk! Er det ikke nok at unge sjåfører blir straffet dobbelt så hardt for trafikkovertredelser? Uansett er det jo viktig at unge får erfaring i trafikken og et forhold til å kjøre, og dette fikk jeg stort utbytte av i helgene.
Slurv
5
10.04.2015 08:10:52
Hvorfor skal det innføres sånne regler ?? Unge bilførere lærer ingenting som å kjøre på motorvei eller i helgene etc etc,, hvis dem da ikke får lov !!! Hvordan skal de da bli flinkere og dyktige førere ??? La oss si at en 20 åring har fått lappen, men får ikke lov å kjøre i tettbygde strøk. Når han da blir eldre så vet han ikke da plutselig hvordan har skal kjøre i tettbygde strøk !! Man lærer av å prøve.. Bortkastet tid på sånt tull !!
nina
10
12.02.2014 07:32:06
Det er jo faktisk sånn at det er de som akkurat har tatt lappen som er flinke i trafikken. Passer alltid på å ikke gjøre noe feil. Da er det vel mer, etter erfaring, at de som har hatt lappen veldig lenge tror de kan /vet alt, og ofte skyller på de unge. Der er dårlige unge sjåfører, men der er like mange uansvarlige erfarne sjåfører. Dette er berre ett dårlig spørsmål.
isma
2
07.01.2014 10:52:17
Å ta alle unge under en kappe er ikke retferdig. Det er ikke alle som er uansvarlige, det er tvert i mot mange flinke unge som kjører (de blir bare ikke sett så godt). Det er også mange voksene som er uansvarlig så det blir eventuelt forsjkellsbehandling. Jeg er over 20år og ser hva det er snakk om, men å dømme alle unge er like vel galt! Kjenner mange unge som er mye flinkere enn f.eks enkelte voksene jeg kjenner, som er over 40år!
Karina
13
13.08.2013 02:22:44
Husk at det ikke bare er unge som er uerfarne førere, finnes også voksne som tar lappen sent. Bedre å skrive uerfarne enn ungdom, føler alle ungdom blir skyldt på når det faktisk er mange voksne også som er innblandet i ulykker.
småkokei10minutter
10
11.08.2013 22:24:43
ka skjer med norge? ska være et fritt land, men sjå ka d blir t. ÆN LÆKEPLASS FOR VOKSNE, ET FENGSEL FOR UNGDOM!
Anonym Anonymesen
6
01.05.2013 15:41:25
Om det hadde blidt innført hadde det rett og slett vært aldresdiskriminering. Om noen skal ha slike begrensninger må alle ha det. Det skal være likt for alle. Jeg kjenner jeg blir irritert når jeg leser alike absurde og meningsløse spørsmål. Selfølgelig skal inge ha samme rettigheter som voksne i trafikken.
Brum Brum .
0
26.08.2017 17:39:00
Mange unge hadde trengt mange flere kjøre timer .mange slappe og ansvarsløse. Sensorer. Jeg NEMLIG hva jeg snakker om. Jeg vet at det også er mange flinke unge sjåfører som ikke greier lappen ved første oppkjøring , for meg er det helt uforståelig .ta med sjåførlærer på oppkjøring , tror sensor ikke er så kjepphøy da. Bare et lite tips , fra en som har peiling.!!
Energikilder
1
03.04.2013 20:14:51
Hvis dette skulle vært innført, hadde det vært mye ulovlig kjøring her i landet, det sier jeg!
MC-jente
5
05.12.2012 18:17:06
Det er kanskje sant at flere unge er involvert i ulykker, men skal menn som er 30-50 bli nekte å kjøre MC fordi det er flere av de som er involvert i MC ulykker enn unge. 30-50 åringene tror de er unge igjen å setter seg på sykkelen og kjører altfor fort i en sving og stivner, dermed kjører de av veien. Skal de ha egne regler da eller?
kong harald
3
27.11.2012 22:52:40
jeg kjører med 80cc 36hk trim;)
kjøreskole lærer
12
26.08.2012 12:04:35
det er bare tåpelig mener jeg å sette begrensninger på det å kjøre bil for unge nykommere på veien, jo før jo bedre er det at unge sjåfører lærer seg å kjøre som alle andre. i Amerika er det mindre trafikkulykker med unge sjåfører og det er for at de får begynne med det når de er 16år og da lærer de det bedre. IKKE SETT NOEN BEGRENSNINGER!
Meg
6
25.12.2011 19:12:53
Vet ikke...
Ada
6
07.12.2011 02:46:44
Mange her med et urovekkende syn på bilkjøring og det ansvaret som følger med. Jeg vet ikke om jeg for flere regler på den måten, eller at det bare skal ramme unge sjåfører, men innstillingen til mange burde vært gjort noe med.
mmm
9
20.06.2011 18:47:48
For meg så ser det ut som at det hadde vært best om at det ikke trengtes noen kjøretimer eller teoriprøve for å kjøre moped/scooter pga. alle reglene som er satt til nå. Men en annen ting som kunne vært gjort er å heve fartsgrenser på moped og scooter, og gi bedre opplæring. Høyere fartsgrense på ped/scooter tror jeg er mer forsvarlig ute i trafikken blant alle de andre kjøretøyene som ofte ikke holder fartsgrensa.
hg
4
02.05.2011 23:14:30
Er det sånn det skal være så har tydeligvis de unge ikke fått oppløring god nok, da må man heve kravene for opplæring, teoriprøve og oppkjøring!
Tommy
8
26.12.2010 16:47:29
Gi heller større bøter om man blir tatt, det svir og man ønsker ikke komme opp i den situasjonen... å frata noen førerkorter raskere vil bare føre til at flere kjører uten..
Alice (16)
3
25.12.2010 23:36:20
Det har jeg faktisk aldri tenkt på, men det er jo en kjempegod idé! Jeg vet det er mange som kjører ansvarlig, og at det ville vært ekstremt urettferdig, men med tanke på hvor mange unge som dør og blir skadet for livet hvert år, er ikke det å ha trafikkreglene tilpasset ungdommer egentlig en ganske liten pris å betale?
Hassan
3
14.12.2010 15:35:45
Jeg synes det burde innføres en regel slik at de som er under 21 har vikeplikt for de over 21.
eh
0
20.04.2012 08:10:27
Ahah, du kødder? :P
Brøkdel
2
10.09.2011 08:14:00
Er det verste jeg har hørt xD Hvordan skal man kunne se forskjellen i trafikken? xD
Meg
4
26.01.2010 17:44:00
Nei, d finnes dem som kjøre helt fint også. Innfør heller lenger tid uten lappen hvis du mister den. 5 år uten lappen er passe dersom man mister den de 5 første årene. Da tør ferre å utfordre skjebnen når de ser at mange blir uten lappen, lenge. Ikke la d gå ut over de lovlydige!!!
gutt 14
6
29.06.2008 00:03:20
istede for at f skal bli slike regler, kan poøitiet vere mer aktiv å ta de som kjører "uten hode"
T
4
28.05.2008 17:09:15
Herlighet det er det at det er en del ungdom som har vert uheldige i det siste, og pga, det så ska vi liksom lage en lov om sånt. Det kaller jeg undertrykking av ungdom.
Morten
4
28.05.2008 14:46:00
Dette er faktisk et langt bedre tiltak enn de fleste er klar over. I hvertfall om man klare å tenke på andre enn seg selv. En 18 år gammel sjåfør er langt fra ferdig utviklet som sjåfør, man er bare dyktig nok til å trene på det selv. Om man ser på ulykkesstatistikken er det bemerkelsesverdig mange i alderen 18-20 som er involvert i trafikkulykker. Flere enn i gruppen 25-50 år, selv om dette er en større gruppe. Dette går på sikkerheten løs, og er langt viktigere enn "æsj jeg kan ikke kjøre til esso på lørdag".
K
0
26.05.2008 19:14:33
Dette syns jeg er helt teit! De ulykkene som har skjedd nå er fordi det har vært alkohol inni bildet. Det er ikke alle som er som drikker når de skal kjøre.Faktisk har voksne også kjørt når de er passe fulle! Hvorfor skal denne teit loven kanskje komme da???
miriam
3
20.05.2008 10:11:00
Det må være likhet for loven Alle kan komme utfor ulykker. Om man er voksen ved en alder av 18 eller 20 eller 25 er forskjellig fra person til person. Noen er ikke voksne selv om de har fylt 30! Alle kan ta sjangser, det blir bare blåst mer opp når det er ungdommer innvolvert.
Jaa9
2
15.05.2008 17:29:00
Det er litt driti ut å si at "flere vil bryte reglene når det ikke er lov", hadde det vært lov, så hadde det jo ikke vært å bryte regler da...
Halla;)
1
13.05.2008 16:53:29
Er zatan meg såå enig med anonym az. D er lizzm når vi er unge vi skal leve livet..så ikke kom her med noen fuckings regler, jeg driter i dem likevel så va er vits?? Skjønner`u? så gi faen!!!
anonym
0
13.05.2008 15:36:00
syns det er helt teit at det blir en regel mot sånt.For no tull! det er de unges ansvar selv,la de få ha det gøy mens de kan.Det er i helgene det skjer no og da de skal bruke bil.Så fuck uff!! la ungdommet leve livet selv om dere voksene ikke har så mye å gjøre i livene deres,trenger det faen ikke gå utover oss,unge!ps.er lov å bruke hodet!
Emma
1
08.05.2008 10:25:20
Herrefred, slutt med alle unødvendige reglan...
Ata
0
08.05.2008 10:24:16
vi har ikke motorvei engang vi :P d e jo ungomma utti t oss som kjøre taxi å da!!
Yo!
0
08.05.2008 10:23:06
Helt enig med ata!!!!!!!!!!!!!!
Mariaofc.blogg.no
1
08.05.2008 10:24:14
Uansett.. Ingen kommer til å bry seg! INGEN! Fordi alle gir faen i reglene på veien. Hva er vitsen med å lage flere? Sånn
Ata
0
08.05.2008 10:22:34
La nå ungdommen få kjør i hælgen!!
Arne
1
08.05.2008 10:18:45
Nei, du maa da forstaa at det er galt!!!!
kristian
0
08.05.2008 10:16:52
Ja, bare kom med flere regeler!!!! Regler er til for aa Brytes xD !!!!!!!!!!
Ole
0
08.05.2008 09:28:08
Dere gjør det bare verre, flere vil bryte reglene når det ikke er lov. Drit i det!!!
Halo!
0
07.05.2008 22:47:45
:o våkn opp da! Tenk når dere blr ungdommer (hvis dere ikke er det eller har vært det) Det er i Helgene det kjer no det er da man bruker bilen!
A......
0
07.05.2008 21:37:17
næmen herregud da!! seff skal det ikke bli noe ekstra regler for unge sjåfører, det andre gjør i traffiken skald da fanden meg ikke gå utover alle. ikke vær såå jevla idiot`a. la oss få leve livet mens vi er unge da!! Dette er det zykt azz
Mejj
0
07.05.2008 20:34:47
Helt enig med deg. Det er på tide det blir gjort noe for å hindre at flere unge dør i traffikkulykker som kunne vært avverget.
celine
0
07.05.2008 18:04:00
det er rart at mange har valgt Nei, det er dritteit! for det som er teit er at man skal la uansvarlige kjøre fritt rund. for hvis de ikke bryr seg om hvem eller hva de kjører på kan de foreksempel kjøre over barn eller lignende

Kropp og helse

+ 41 flere

Skole, utdanning og jobb

+ 35 flere

Venner, forelskelse og fritid

+ 41 flere