Hopp til hovedinnholdet
Tagging (foto: Endre Hesthagen)

Ok med tagging og grafitti?

Er du over 15 år og blir tatt for tagging kan det koste deg dyrt. Ikke bare økonomisk, men det kan også føre til at du f.eks. ikke slipper inn i USA. Hva synes du om tagging? Er det kunst eller søppel?

Ok med tagging og grafitti?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)
Xeno
0
24.09.2016 16:32:04
Jeg har ikke tagget med maling men vi har en slitt ballbinge som jeg har that en Stein og skrevet xeno på
Dumme faen
0
29.12.2016 00:41:25
Graffiti burde være ulovlig jeg vet at dette høres rart ut fordi jeg driver med det selv. Men hadde dere vist den følelsen når dere tægger på tog og noen løper etter deg eller at du må raske deg å ta andre outlinen. Den følelsen gjorde at jeg aldri kommer til å slutte med graffiti #HOE#STS#MØE#JOE
:-)
1
03.08.2016 21:41:57
Er ikke bra på private bygg osv. men graffiti kan være litt fint dersom personen(e) er proffesjonelle, bare ikke det blir på private bygg.
Bli Lovlig
1
08.06.2016 13:25:26
Hva er det som er så drit med tagging?!Det ser jo drit kult ut!Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er lov.Ødelegger det?Nei.Hærverk?Nei.Burde vert lov å tagge bare ikke på privat eiendom!
Daddy
2
29.01.2016 10:32:21
Hi (Sorry for bad English)
Gutt14
1
27.10.2015 21:18:58
Jeg synes grafitti er dritkult og det burde være lovlig, men tagging er bare for å gjøre hærverk.
Jente, 14
0
09.09.2015 17:18:51
Personlig synes jeg grafitti kan være kunst, men det kommer så klart an på hva som lages ut av det. Jeg ser stadig vekk både stygge tegninger og ord som er tagget på bygg, også private. Det er dessverre for mange respektløse ungdommer som tror de kan gjøre hva de vil, hvor de vil, uten å spørre. Det er tross alt fortsatt ulovlig, og man skal respektere loven, så lenge det ikke er brudd på menneskerettighetene e.l.
Gutt17
0
01.09.2015 06:30:17
Har drevet med forskjellige typer kunst i flere år, og grafitti har alltid vært artig, men er ikke veldig imponert av folk som tagger skurrette ord og dårlige tegninger overalt. Personlig så gjør jeg det på steder hvor folk kan og vil sette pris på kunsten, istedet for å gjøre det på steder hvor folk blir irriterte og tar det bort.
Grafiti sna20
3
30.08.2015 19:52:15
Grafiti er kunst ikke hærverk tagging er heller ikke stygt. GRAFITI CANT BE STOPT . Holder på med grafiti selv
Xeno
0
24.09.2016 16:41:06
Bra!
SNA GRAFI
7
18.06.2015 20:05:14
GRAFITI ER EN DEL AV BYEN KOMMER ALDRI TIL Å TA SLUTT. HOLDER PÅ MED GRAFITI SELV OG DET ER STOR FORSKJELL PÅ GRAFITI OG TAGGING.
......
0
27.04.2015 16:51:21
Ingen tagging og graffiti ingen by heller.
Meg
0
01.02.2015 12:19:30
Tagging er bare barnslig, som "RESPEKT!" sin kommentar fint viser. Voks opp, ærlig talt!
Andrea
0
10.09.2014 10:49:52
Jeg synes ikke det egentlig er så fint, det er bare harry. æsj og fysjamei
lol
0
08.03.2016 13:10:43
du er kjedelig as
RESPEKT!
7
15.08.2014 04:39:41
syns folk skal slutte å sutre over tags de ikke klarer å lese , men heller lære seg det! hvis dere bare visste hvor deilig det bare er å spraye på vegger med MTN Mega med ultra fatcap , så tror jeg derehadde skjønt det! HATET AV MANGE , ELSKET AV FÅ , MEN POLITIKERNE VIL ALDRI FORSTÅ DETTE ER FOR HØØØYT NIVÅÅ! shoutout til østen legendene eksem , lms , osv , rock , nose , sick og mester lyn!
( ͡º ͜ʖ ͡º)
2
23.07.2014 21:36:18
Jeg driver selv med graffiti og tagging, men for meg er det en selvfølge å aldri gjøre det på private boliger, religiøse bygg, osv. Forstår jo godt at noen ikke liker det da. Selv er det ikke alltid jeg synes det er passende eller fint med graffiti jeg heller, men det er også det som er litt av sjarmen da.
Nonnemann
1
08.05.2014 17:53:45
Jeg skjønner meg ikke på disse "taggerene". Det er sikkert en form for kunst på en eller annen skrudd måte, men at de må vandalisere bygninger og lokale butikker med stor skrift som er vanskelig å lese og ikke gir stort sett mening skjønner jeg meg ikke på. På grunn av disse (og en del andre patetiske ungdommer) er jeg flau over vår generasjon.
Graffitti=KUNST
3
11.05.2014 15:45:01
Det er ikke sikkert det har en mening for deg, og jeg tror ikke du prøver å forstå graffitti og tagging heller. Mye av det kan være veldig fint og ikke minst ha et budskap. Det er et fåtall som faktisk bare tagger for å ødelegge, så kanskje du burde tenke deg litt bedre om neste gang du skriver et innlegg, fordi du høres ut som en 80-åring som ikke tåler ungdom.
øl manen
0
07.01.2014 02:51:51
Grafitig er det faktisk steder som er sat op for. Og grafittig ee no helt ane en tagging
Koma bombing
3
30.12.2013 23:37:37
Jeg er veldig glad i graffiti og tagging og jeg jeg driver med det selv, det er også veldig vanskelig for oss "taggere" å vise seg frem uten å tagge... Men jeg og kanskje de fleste andre lager seg regler som f.eks ikke å ta på private hus. Men hvis man skal bli graffitimaler så er det lurt å starte å tagge og ta "throwies". En throwie er en enkel måte å vise frem noe som er litt som graffiti bare at de er som oftest bare svarte og hvite. Det tar ca. 5 minutter å lage en...
Sarah
0
25.09.2013 21:14:23
Graffiti kan være både pent og stygt. Om bildet er nøye gjennomtenkt, bra malt/sprayet og har et budskap er det fint. Om det derimot er noe man bare gjør for å kunne si at man har gjort det, kan man heller tegne på papir, for det er bare stygt. Det finnes jo låvlige vegger å spraye på også!
Bella99
0
30.08.2013 23:43:13
Synes det er litt kult å se på, men bare vis det er pent! Hater å se på stygt slurving på private hus og gjenstander!
Graff 4 the fame!
13
18.09.2012 16:48:00
Jeg selv en graffiti artist og syntes ikke alle taggene er fine men i seg selv så er graffiti vakekrt. på en eller aen rar måte så bare er graffiti en del av byen! du kan ikke dra NOEN steder uten og se graffiti, men store fine og ferdige piecer er fint! men det er alt for lite graffitimiljø i norge + at det kjempe strengt. vl du bli flink i å tagge, sett opp en plate og mal på eller dra på låvelige steder .
Graffiti (Y)
1
18.09.2012 16:48:43
Helt enig med deg!
Graff dude!
8
06.08.2012 15:52:15
Graffiti og tagging er 2 forkjellige ting som oftes blandes. Men det er og en linja mellom de, nogen av de beste graffiti kunstnerne som er har som de aller fleste begynt med tagging. Når folk meine at tagging e stygt e d fordi de iche kjønne seg på d. Eg personlig synes tagging e en fin del av bylivet men meine at ord som fuck og slike ting som en 11 åring har gjort e stygt... Fåretrekke og gå igjenom en tunnel med farga og graffiti en en normal grå en. Gjør graffiti og farg opp den gråe byen! Keffor kan de mala øve graffitien me grå? Kem som bestemme at grå sko ver finare? alt i alt. Graffiti og Tagging er bra og fint får bylivet så lenge det ikke kjer på privat eiendom men på offentlige tunneller eller vegger som ikke gå utover privatpersoner.
tjukken
1
18.03.2013 18:05:24
Enig med deg i at det er mye finere med graffiti enn grå vegger i underganger og lignende, liker tagging og graffiti stort sett uanset hvor det er. Men det med at tagging og graffiti er to forskjellige ting vil jeg si blir litt feil, selv om det er mange som sier det for tiden. Tagging var utgangspunktet for graffiti og er en del av utrykket, det er det simpleste og mest grunnleggende elementet innenfor graffiti. De aller fleste gode graffitimalere tagger også. Unger som løper rundt og skriver banneord har vel egentlig ikke så mye med tagging og graffiti å gjøre, men gode malere kan lage tags som virkelig er kunst
Anonym
2
21.10.2011 23:32:15
Syns taggin kan være ganske kult til tider. Jeg har heller ikke egentlig noe i mot de stygge/dårlige taggingene, men syns det burde være avsatte områder for det! Men om det blir lovlig, gidder ikke folk å gjøre det mer?
RetroGirl
6
22.08.2011 21:50:41
Enig med de som stemte på at grafitti er kunst, men tagging er bare stygt... Grafitti kan virkelig vare vakkert, fange folks oppmerksomhet på en positiv måte og kan gi videre informasjon på en veldig originell måte. Men bannord etc. som blir skrevet på vegger er bare smaklöst!
the artist
4
29.07.2012 17:41:02
graffiti og tagging er fuckings synonymer.... enkle \'\'streker\'\' kalles taggs! og de banneordene man kan se på vegger er skrevet av 11år gamle drittunger som har stjålet spraybokser fra fattern\'s garasje
hør her
5
19.05.2011 17:47:19
Graffiti er en tagg med flow utrolig at folk ikke skjønner det her........... Graffiti startet ikke med store pices men med små taggs..........
Charlotte
2
12.04.2010 12:26:01
Jeg mener det kan være fint, til tider. Mange er flinke. (Og kanskje enda fler som ikke er det.) Men kunne vert fint hadde det vært de flinke so gjorde det på vegger som var satt opp for å bli tagga på. Mener det er dårlig gjort å gjøre det på andre sin eiendom og der det overhode ikke burde være.
Gjør det på skolen
0
06.11.2009 17:58:00
En av de største innetaggerene på skolen sikkert 20-50 tagg
Idaho
1
02.11.2009 17:31:00
var i byen i går. Mye fint, men mere stygt! HVorfor må absolutt folk tagge ting ingen kan lese og som ikke er pent? Folkens, skal dere drive på: velg noen machende farger og ikke bare en. Gjør det vakkert, ikke bare på kødd! Mye pent å se på! Farg byen! Gjør den vakker! MEn med respekt ;) PS: det er penest om det står noe viktig som folk forstår. Som peace, heaven, love (litt jentete) Noe som betyr noe for deg :D
ftp ACAB
0
15.08.2014 04:31:30
eller drit i det å skriv VEG!!!!!!!!!!!!
doktorprofessor
3
01.06.2011 22:25:05
jeez...Graffiti handler jo om å bli kjent under ett navn, derfor skriver folk sitt tagge-navn og ikke en homsete jævla setning, Og tagging og graffiti er jo det samme siden det begynte med taggs og ble til graffiti, no tags, no pieces!
kkrfgrwg
0
04.07.2012 18:39:55
word..
tagger graf
0
02.09.2009 10:56:09
det er kult ok tagge når man kan tagge fint!! :)
tagger graf
0
02.09.2009 10:54:41
jeg er en tagger, jeg har tagget kunst opptil 3 år nå, PS. jeg har bare gjort det der det er lov til og gjøre det!! :)
dritt
3
24.08.2009 10:40:10
TAGGING ØDELEGGER OZONLAGET MER!
Pøh!
6
18.09.2012 17:12:22
Du kan jo se hva som ødelegger ozonlaget da?? tagging eller de jævla politiene som bruker biler hele tia?? eller alle bilene i norge! kuer forurenser mere en tagging og driter overalt! så ikke klag på tagging for det er ikke en graaad ødeleggende som maaange andre ting! hilsen jævla sur tagger!
dritt
1
24.08.2009 10:26:13
mente GRAFITTI!!!
drit
1
24.08.2009 10:25:12
GARFITTI ØDELEGGER OZONLAGET!!!
griffiti
1
09.10.2012 17:35:07
u kan jo se hva som ødelegger ozonlaget da?? tagging eller de jævla politiene som bruker biler hele tia?? eller alle bilene i norge! kuer forurenser mere en grafitti og driter overalt! så ikke klag på graffiti for det er ikke en graaad ødeleggende som maaange andre ting! hilsen jævla sur grafittier
ChrisKarlsen
3
20.07.2009 18:45:00
Jeg synes grafitti er rått, skulle gjerne hatt noen tegninger på bilen min, men finner ikke noen som gjør sånt!
anonym
1
01.07.2012 15:13:39
det er mange som driver med graffiti. de er over alt, de kan være naboen din eller noen du så på butikken. de kan bare ikke si det i frykt for å bli tatt
NEI
2
11.07.2009 03:46:17
DERE VEIT INGENTING!
Jente
1
08.07.2009 01:49:00
Jeg var i sverige i forige uke, og da jeg var i byen kjørte et gammelt, stygt og langt godståg forbi meg. som sakt var det meget stygt, men på noen av de siste vognene var det grafitt, vakker kunst, og det gjorde seg så mye, på de to siste vognene var det tagging og det er stooor forskjell! grafitt burde være låv! for grafitt finner du på passende steder mens tagging er hærvek!
tagger
1
29.07.2012 17:34:18
tagging og graffiti er synonymer... det går ikke an å si at du liker en og hater den andre! det dere sikter til er taggs..
Alexa
0
01.07.2009 23:44:00
Skal jeg være ærlig, så synes jeg tagging og grafitti er kjempe fint. Det gir sånn koselig storby følelse. Er egentlig ganske skuffa over at det erså lite av det der jeg bor. Vi hadde en hel undergangtunnel som var full av tagg og grafitti (med tillatelse) men de fjerna alt sammen
m
0
29.06.2009 00:55:40
jeg syns også det er kult med navn sm står rundt omkring men kke når det er stygg skrift og er der bare for å gjøre , da sier jeg bare , lr dere og skriv og sluttt og kødd , på den gamle skolen min der er det jo små barn som går og har akuratt lært og lese , hvorfor skal de gå rundt å lese " kk - fitte - du suger - jævla forpult osv osv " ?? det er bare niet kødd syns da jeg ;b
m
0
29.06.2009 00:51:59
på min gamle skole er det ganske mange som tagger stygge ord som kuk-fitte eller /"NAVN"/ suger , det syns ikke jeg er så veldig pent men på den nye skolen min som jeg begyner på til høsten , der er det jo pene tegninger inne med grafitti , det er o kunst , men ddet på den andre skolen min det er bare ungdommer og småtisser som prøver å være tøffe , jeg synd dere ska bry dere om emne her og det er om spørsmåle paulo svarte på spørsmåle man mange dømmer han pga at han svarte , bry dere om emne og ikke hva de andre skriver ;b
dwh
0
28.06.2009 23:21:29
hei jeg synes grafitti er fint fordi jeg driver med det selv (med sjblong på steder jeg får lov) det er det til og med eldre voksene og barn/ungdom som synes er kult og de navna som står rundt omkring de tar jeg noenganger bilder av sånn at jeg kan bruke det til inspirasjon :-)
Sunnhet Med Karamelsaus
0
28.06.2009 00:51:00
tagging er kjipt. grafitti er faktisk kunst , så lange de kan holde det på DERES EIENDOM.
Tor
0
25.06.2009 21:20:00
Noen på skolen knuste ruter, ble ferska av purken.. Ene skulle til USA men det kan han bare glemme..
Kjekse
0
25.06.2009 19:40:00
Tagging er stygt Men graffiti er kunst
12.
0
24.06.2009 22:00:02
Til ''meg..'' , hvor har du de opplysningene fra? Tenkt over at det er mye mer du ikke veit om`? Folk lever på forskjellige steder og opplever forskjellige ting, så om man er utlending eller ikke.. Jeg står for ingen diskriminering!
meg..
0
23.06.2009 01:37:00
med tanke på det dere kallte rassisme her, det er faktisk sannt at utlendinger øker krimminaliteten i norge. godt over halvparten av folka i norkt fengsel er joinnvandrere, og 4 av 5 som blir voldtatt blir voldtatt av en innvandrer, likevel en det bare noen få % av de som blir tatt. det er helt på trynet..
lars
1
22.06.2009 23:18:00
det er faktisk en regel innen grafitti at man ikke skal tagge på private ting og gjenstander. FUCKED UP!
ju
3
22.06.2009 19:20:00
Taggere som bruker kunst er fint, ikke folk som skriver "kuk" med sprayboks på murvegger.
Kreativ
3
20.06.2009 01:14:31
Tagging er fint viss det er gjort ordentlig. Det er mange fantastiske gate artister her i landet. Men desverre er det mange som tagger bare for å gjøre herverk.
Andruw34
2
19.06.2009 19:05:00
Tagging er ikke pent, men det er faktisk ytringfrihet i Norge, men er tagging en måte å utrykke seg på eller er det bare for å være "kul"? Grafitti er ikke det samme som tagging vil jeg si, men hvor går grensa? Ikke veit jeg, men Grafitti vil jeg si er mer "bilde", og ikke som tagging som "bare" er å skrive noe på et bygg eller noe sånt. Det her er min mening, og jeg veit ikke hvor mange som er enig med meg, men jeg står for mitt!
lisa
2
19.06.2009 14:40:00
det er kunst , for alt er jo kunst på en måte . alle ting eller mennesker eller dyr har sin idyl. og det med rasist greiene vil jeg bare si at , ALLE HER ER MENNESKER, og vi er egentlig helt like ..og like bra/ dålige . taging er ikke altid stykt det spørs jo på hva man forbinner med det , tenker man at taging er det folk har tengnet meg fine farger og slikt på veggen ,kan det være dint ..man er det taging som i stgge ord og dritt er det ikke akurat så veldig vakkert.
G
2
19.06.2009 13:49:00
Det har ingenting med rasisme å gjøre, men... Det har blitt veldig mye mer kriminalitet når VISSE utlendinger har kommet til Norge. Det er jo nesten umulig å ikke se! Grafitti er kunst, men tagging er bare stygt! ;)

Kropp og helse

+ 41 flere

Skole, utdanning og jobb

+ 35 flere

Venner, forelskelse og fritid

+ 41 flere