Hopp til hovedinnholdet
Ung.no på Snapchat
Nervøs jente (colourbox.com)
Nervøs jente (colourbox.com)

A-Å

tomt klasserom (www.colourbox.com)

Hvorfor er det mange som ikke fullfører videregående?

Hva tror DU er grunnen til at for mange dropper ut av videregående?

Hvorfor er det mange som ikke fullfører videregående?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)
Mamfama
0
12.04.2018 03:05:57
For mye pensum, overveldende for mange hvis de i tillegg er skolelei f eks
Dårlig utdannings muligheter etter undgdomskolen
0
12.03.2018 13:32:23
Det er opplagt til en teoretisk framgang som ikke passer hos alle, noen trenger mer praktiske oppgaver og mange er generelt skole lei og ønsker å gå rett i jobb
Fravær
0
14.11.2017 20:37:58
Fravær
e
0
26.04.2017 11:15:21
Det offentlige er uskikket til å ha ansvar for utdanning.
Snø
0
30.01.2017 13:18:49
Jeg tror det er fordi de har mistet motet. Noen har veldig dårlig selvtilitt og vi er i et samfunn der det er forventet at alt skal være "perfekt" men ingen er jo perfekte. Det kan bli for mye for mange og de føler at de ikke kan oppnå alt og de mister håp.
marcus og martinus er best
2
04.11.2016 10:47:48
de er lei av skole
aaaa
0
26.10.2016 19:45:58
følern
Anonym
5
20.10.2016 19:16:43
Ungdommer dropper ut av videregående for mange forskjellige grunner. Ikke tro at de alle har den samme grunnen. Ungdommer kan slite med mye forskjellig, som psykiske lidelser, stress, fysiske vansker, eller sykdom selv, eller i familien. Kanskje fant en ut at videregående ikke var noe for seg, og at de heller ville gjøre noe annet. Ikke sett alle i samme bås, for alle har ikke samme årsak. Vi lever i et veldig trangsynt samfunn idag dessverre, et samfunn som krever og forventer mye av dagens unge. Dette innebærer alt fra utseende, til prestasjon, og til og med meninger. Unge skal ha en mening om alt, en ambisjon, gode karakterer, og helst være "on fleek". Ettersom samfunnet legger så mye press på dem, og de seg selv, er det rart at de dropper ut? Det skal da være en grense for hva en sår sjel kan tåle.. Mye press og stress fra alle kanter, muligens deperesjon, angst, og visst det oppå dette der kom en hendelse eller situasjon i familien/venner eller (bare deperesjon i seg selv). Det er mange grunner, ingen er like. Det er dette vi bør legge vekt på. Vi bør ikke finne ut hva majoriteten dropper ut for, men heller tilrettelegge slik at samfunnet blir gjort bedre, både i skolen og utenom. Men husk vgs er ikke der for å gi deg en framtid, for du hadde allerede en fra før, det har du uansett.
marta
3
19.05.2016 20:22:36
mange korupte lærere
Pizza
2
27.02.2016 00:42:00
For lite søvn påvirker humøret og gjør og dårligere på skolen og blir gradvis bedre etter en stund ca noen timer
...
0
13.01.2016 20:45:40
umotivert på grunn av mye stress
Pim pam
1
12.01.2016 14:54:49
Elevene blir nok litt umotiverte etter hvert i skolen.
:-)
3
11.01.2016 07:41:22
Det er så mye i skolesystemet som skulle ha hvert gjort. Det er ikke lett å gå ut fra 10.ende klasse å skal nærmest planlegge resten av sitt liv. De aller fleste i 10ende har ikke så mye jobb erfaring, å må derfor bare satse, når de søker linje, fordi som oftest er ikke jobbene helt som man skulle sett for seg. Det er mye press, med karakterer bl.a. å de som da kanskje ikke oppnår så gode karakterer vil jo ikke oppleve noen mestringsfølelse. Særr det anmerkning, der jeg går nå gir de kun negativ anmerkning, ikke positiv. Det er ganske slitsomt å hele tia få den varselet på at nå har du gjort noen, som ikke var særlig bra, men sjeldent få kunne høre noe når en gjør det bra! Jeg snakker ut i fra det jeg kanskje sliter litt med, å tror personlig det at, dette skulle jo absolutt ha vært endret eller gjort noe med.
:p
1
01.12.2015 19:20:30
Idag er karakter presset enormt. Ikke alle tåler et såpass press. Derfor tror jeg at færre ville droppa ut hvis elevene fikk tilpasset undervisning. Man blir jo heller ikke så super motivert til å gå på skolen, når man ikke er fornøyd med lærerene heller. Men først og fremst mener jeg at man må gjøre noe for å lette på presset, og gjøre elevene motiverte.
K
2
23.11.2015 21:58:09
Vgs er egentlig ikke vanskelig men problemet er elevens motivasjon eller dårlige lærere. Klarer man ikke vgs vil man slite veldig på høg/uni fordi det krever veldig mye disiplin og selvstudie. Hvis man faktisk jobber for å fullføre vgs med en middelmålig karakter (3er) så er det ganske bra nok. Mens jeg var flink i 3/4 av fagene var jeg ganske svak i real fagene slik som matte og naturfag. Hvis du vet du er dårlig i det så bruk ekstra god tid til å lære det. Det er det jeg angret da jeg endte med å ta privatist for matte 2p og fikk ordinær vitnemål. Du trenger ikke å være den beste men hvis du klarer å bestå ALT innen 3 år med 3.5 eller høyere i snitt får du førstegangsvitnemål som garanterer 100% fremtid!
Oslo gutten
1
23.11.2015 13:55:54
Gaming tokk over meg derfor droppa jeg ut og naver
K
2
23.11.2015 21:54:33
Lykke til videre. Anbefaler du leser denne artikkelen. http://www.aftenposten.no/meninger/Du-som-er-dodsens-umotivert-pa-skolen-og-vil-slutte-Na-skal-du-hore-pa-meg--Andr-Askeland-8221122.html
Tired af
13
08.10.2015 09:05:43
Spør du meg så er ike undervisningen tilpasset for oss ungdommer i tillegg til at det blir satt for mye forventninger for oss. Vi er i ungdomsalderen og det er alt for mye som skjer bare utafor skole, vi skal faktisk finne ut av hvem vi er og hva vi liker. Mange av oss finner ikke tid til det når lærere forventer at vil skal få toppkarakterer på prøva 1. time mandag, framføringa 3. time samme dag, og examen på tirsdag. Og det holder ikke med at skole timene er så fulle, for du skal jo også følge med i timen og ta notater og være aktiv i timene (noe som kan være veldig vanskelig for personer med angst), også forventer lærerne at du også bruker mesteparten av fritida di til å lese på leksene. Men du må ikke glemme å få en god natt søvn, uten stress ellerno, for hvis du gjesper i timen nei det snakker vi ikke om engang. Om lærerne kunne behandlet oss mer som de ungdommene vi er, gitt oss tid til å leve...vi skal vel tross alt ha et balansert liv? Voksne som flest er på jobb 8 timer (eller noe) og kommer hjem til ingen drit å gjøre bortsett fra å ta vare på huset (som de frivillig kjøpte) og lage noe å spise til barna (som de frivillig fikk), mens ungdommer har 8 timer skole, kommer hjem til enda mer skole, skal helst på trening for å holde formen, også må man jo passe på å ikke miste vennene sine. I tillegg til det må vi huske å få med oss TV 2 nyhetene klokka 21:00 fordi samfunnsfag læreren vår sa det, så var det "god natt" og på'n igjen.
?
0
29.08.2015 12:09:20
?
drop-out
1
28.08.2015 20:55:20
1. fordi jeg aldri fikk grunnstipend og ikke fikk råd til å flytte 2. fordi man MÅ på skolen. Jeg jobber best alene om kvelden. Man kunne lettere fått jobb dersom man ikke måtte på skolen fra 8-15 hver dag og dermed fått råd. To obligatoriske dager i uken og tre dager man kan jobbe selv viss man klarer det. De som havner under 3'eren blir det 5 obligatoriske dager, slik som det er nå. Mye av tiden på skolen går til friminutt, leker/gøye aktiviteter som skal gjøre folk motivert - men slik som faktisk kan være det mange gruer seg til. For å ikke snakke om all død-tiden.
Bjorkis
0
10.11.2015 19:59:50
Slik funker det ikke i arbeidslivet, fleste arbeidsgivere forventer at du skal være der senest kl 8 hver ukedag
Lisa
0
19.08.2015 16:43:27
Droppet ut fordi jeg ikke hadde råd. Lånekassen ville ikkje gi meg mer stipend enn utstyrstipendet fordi foreldrene mine bor for nærme skolen. Jeg bodde for meg selv
Engsta
5
10.05.2015 16:34:24
Jeg mener at grunnen til at mange dropper ut er koblet med utfordringene som elevene møter på skolen. Noen elever liker svært dårlig å stå foran hele klassen eller i det hele tatt å fremføre noe som helst bare det er muntlig. Hvor jeg tidligere har gått på skole har jeg opplevd at medelever synes det er fælt å måtte stå foran alle medelever og det presset som det fører med seg. Disse elevene gruer seg hele tiden til å måtte fremføre noe i hvilke som helst timer. Jeg mener at i situasjoner hvor en må fremføre noe man har gjort, enten om det er i norsk, i samfunnsfag, matte osv, så burde man ikke bli tvunget til å måtte fremføre noe om man ikke ønsker. Jeg opplever derimot at lærerne spør altfor lite om slike spørsmål til elevene sine og legger altfor lite til rette for disse elevene. Selvfølgelig kan man si at elevene er for dårlige til å spørre, men noen sliter med å spørre om slike ting, for de er redde for hva som skal skje. Selvfølgelig er det et krav at elevene må jo lære seg å stå foran andre og fremføre faglige ting, men det bør i disse tilfellene finnes andre muligheter for å øve på dette for de som sliter veldig. Jeg mener iallefall at lærerne bør finne ut fra begynnelsen av om hvilke elever som ønsker å bare fremføre foran lærer, for det pleier det alltid å være noen av. Det er slikt press, i tillegg til at mange synes det er vanskelig å fremføre noe når man ikke føler man er helt klart for å fremføre noe. Kanskje skal man jobbe med noe i timene og fremføre noe allerede på slutten av timen, flere vil i slike tilfeller oppleve panikk pga presset om å bli ferdig så raskt. Alle elever er jo ikke like effektive, og kanskje man får høre stygge kommentarer om man ikke blir klar for å fremføre. Dette er ting som for mange kanskje er små, men mange opplever dette presset nesten hver eneste dag på skolen, og for dem er det ikke noen god følelse. Dette er ting jeg har erfart som elev og jeg kan tenke meg at grunnen til at mange dropper ut er pga de ofte gruer seg til noe på skolen, og ja det kan absolutt inneholde faglige ting! Kanskje de ikke klarer mer av å måtte grue seg til hver dag og derfor dropper ut. Jeg mener helt klart at dette er noen av hovedgrunnene til at elever dropper ut. De må om og om igjen gjøre ting som de ikke ønsker, og da vil etterhvert mange slite. Jeg husker enda når elever var vekke, det var aller oftest ved anledninger hvor vi hadde muntlige fremføringer på skolen. Dette gjentok seg hos flere, og jeg mener at det er et ansvar for elevene også her ved at når de merker at elever starter å få mye fravær så bør de begynne å finne ut av hvordan man kan tilrettelegge best for disse elevene!! Jeg skal innrømme at jeg har kjent på noen av disse tingene selv før, og jeg er sikker på at det kan bli mange færre som dropper ut fra skolen om slike ting blir tatt hensyn til. Det er utrolig synd at så mange dropper ut, for mye av kunnskapen som disse elevene sitter inne med kan være svært mye verdt selv om de sliter med problemer med på skolen.
Jveria
1
28.04.2015 19:41:26
Dere er flinke til å hjelpe alle mennesker dere tenker på alle det er bra Stolt over dere takk:)
.
4
03.04.2015 16:21:44
For høyt press
thereal
0
20.11.2014 17:42:43
Jeg gikk på Elenergi VG1, og går nå på TIP VG2. Jeg hadde planer om å bli elektriker, men da jeg slet med å koble opp ledninger praktisk så skjønte jeg at det ikke var noe for meg. Nå går jeg på TIP VG2, og alle de andre er mye smartere en meg, da de har hatt 1 år mer undervisning en meg. Redd for å stryke på eksamen utover våren, og må gå opp til eksamen på nytt som privatist noe jeg og foreldrene mine ikke har råd til :(, som da fører til at jeg enten tar selvmord, eller må jobbe på kiwi. :(
Synne
2
27.06.2015 01:00:42
Ikke ta selvmord. Ikke sammenlign deg selv med andre. Du lærer i ditt tempo og du er sikkert minst like smart som de andre. De føler sikker det samme om deg. Bare gjør ditt beste på eksamen. Vet dette kommer veldig sent
Excuse me
1
04.11.2014 18:26:17
Begynte på en vgs løp jeg ikke visste NOE om pga. elendig rådgiving på ungdomskolen og press fra folk rundt meg. Jeg hadde vært plaget med dårlig selvtillit og depresjon, og var derfor veldig usikker på meg selv og videre utdanning sånn sett. Likevel kom jeg inn på den linja jeg søkte på og gikk der i 2 år. Det viste seg å være umulig for meg å fullføre løpet pga. depresjonen forverret seg og derfor klarte jeg ikke å møte opp. Folk tvang meg til å fullføre vg2, men etter det startet jeg på et nytt vgs løp. Så nå sitter jeg her og holder på med det nye vgs løpet som jeg valgte helt selv. Jeg trives faglig, oppnår gode resultater, men likevel kan jeg ikke fullføre. Hvorfor? Fordi jeg gjorde et omvalg på vg2. Du har ikke rett til mer enn 4 år på vgs, nemlig. Det viste ikke jeg. Så nå sitter jeg her mens depresjonen herjer som verst. Det er INGENTING annet en udugelig taper som meg skulle ønsker å gjøre enn å fullføre vgs for godt. Likevel lar de meg ikke fullføre. Hva med oss ufrivillige 'drop outs' ? Hvorfor kan man ikke starte en liten ordning for oss? Jeg hadde aldri et godt grunnlag på ungdomskolen, og det var derfor jeg falt ut av å starte rett på vgs. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Privatist er ikke aktuelt pga. dårlig råd :(
Sanonym
6
14.10.2014 19:31:50
ensomhet, ingen motivasjon, mobbing, psykiske plager, osv...
Lene
0
06.10.2014 00:18:41
Jeg mener at det kan være at vgs ikke legger opp godt nok for hver enkelt elev, jeg selv har akk droppet ut og det er pga jeg sliter med noe som da må tas hensyn til, noe det ikke alltids gjør. Så det jeg vil frem til er at hvis elevene sliter med nerver/angst/deprisjon osv så må dette tas hensyn til! for jeg tror det er mange som sliter med dette men at de kanskje har hørt fra andre eller vet selv at dette ikke blir tatt hensyn til, så derfor gidder de rett og slett ikke å ta sjansen, eller dropper ut pga skolene ikke tar dette seriøst. Jeg syntes dette er veldig trist, for denne personen kan ikke noe for at den sliter, men det å gå på skole blir bare for mye for den personen, og da syntes jeg at de har krav på at skoledagen blir tilrettelagt sånn at denne personen skal ha det godt på skolen og ikke minst klare å gjennomføre vgs. :-)
Sliten
6
30.09.2014 02:13:37
Utslitte overarbeidende ungdommer. Vi jobber så hardt hele livet for å bli best. Vi legger ut kun bilder vi mener selv vil gi det beste bildet av oss selv til omverdenen, vi gjør kun de tingene alle andre gjør gjerne mye bedre men aldri noe anderledes, vi sliter oss ut med å jobbe så hardt på hver eneste skole oppgave for å få sjansen til å utdanne oss. Jeg er 18 år og ikke ferdig med 1 vgs. Det er mye annet enn bare dette jeg kunne nevnt. Men overanstrengelse er ikke det samme som slapphet eller generell lav iq. Jeg er 6 er elev i det meste men blir ikke ferdig med vgs med mindre jeg tar det som privatist.
Osloboy
2
06.06.2014 19:40:55
Mobbing
Katta
7
05.04.2014 13:52:26
Er det noen gang blitt satt fokus på mobbing? Hvordan enkelte lærere kan mobbe elever uten at det får noe følger?
Nora
1
31.03.2014 17:41:20
Mange var ikke flinke nok på ungdomsskolen og kom ikke inn på den linja de søkte
Pus
3
27.02.2014 19:38:41
Det er rett og slett fordi de har mistet skole motivasjonen. Ikke rart det å måte ha 2-4 prøver hver uke og måte samtidig ha psykiske vansker osv fører til at mange med for eksempel sosial angst velger å ta den enklere veien ut, som er altså å droppe totalt ut av videregående opplæring.
Ansvarsfull
13
12.02.2014 16:14:48
Elever burde ikke få fravær. De burde bare ta ansvar for å ta prøver og oppgaver de får tildelt. Mange elever lærer best med å konsentrere seg hjemme og lærer svært lite på skolen.
frhans
2
09.10.2015 03:57:44
Akkurat! Jeg hadde vert dødssmart hvis det hadde vert slik
Meningsfult
12
12.02.2014 16:11:18
Jeg for at ungdom må lære alt for mye teori som ikke er relevant til det de ønsker å utdanne seg til. Skolen inneholder alt for mange timer med undervisning som elevene aldri får bruk for og er helt unødvendig. Dette får elevene til å miste motivasjon som igjen gir dårlige karaktererog som igjen bryter ned deres selvfølelse.Ikke rart at elevene dropper ut.
erfaren
7
08.02.2014 17:52:47
jeg tror mange mister motivasjonen til skolegang både fordi det er for mye teori for mange OG at mange ungdommer i Norge har blitt slappere med årene. i andre land hvor det er både vanskelig og dyrt å få utdanning og noe ikke alle har rett eller mulighet til, blir aldri det sett på som en selvfølge å faktisk få gå på skole. i Norge, derimot, tenker de fleste som så "hvis jeg dropper ut av skolen i år, stryker i noen fag eller bare går rett ut i arbeid, kan jeg altids ta igjen det forsømte senere." i andre land hvor det er en velsignelse å få gå på skole nøyer de seg ikke med en 2-er i et fag. de jobber hardest mulig for å oppnå best mulig karakter, for å få mest mulig utbytte av skolegangen. det har vi rett og slett blitt veldig slappe på i Norge. det må også sies at det er veldig mye teori for folk som lærer mest ved å GJØRE heller enn bare å lese. det er veldig synd. selv en 2-er er bedre enn å droppe ut av skolen. det er faktisk bedre å stryke i et fag eller to enn å hoppe av lasset. hvis en mulig arbeidsgiver ser at du gang på gang dropper ut av skolen, kan det være en indikasjon på at du lett gir opp uten å prøve ditt aller beste. hvis du derimot får noen helt greie 2-ere eller 3-ere og i tillegg stryker i matte, viser det at du sliter i ekelte fag men er bedre i andre. da har du i det minste prøvd. det er hundre ganger bedre enn et skyhøyt fravær i de timene eller å droppe ut av skolen helt. hør på en som har gjort deres feil.
Abdiladif
0
16.01.2014 16:08:54
Kvam ung
Abdiladif
0
16.01.2014 16:08:54
Kvam ung
Abdiladif
0
16.01.2014 16:08:54
Kvam ung
Ankenes Ungdomsskole
0
08.01.2014 15:02:25
Vi fikk ei vgs bok i 8. trinn, den har vi ikke plukket opp. Og vi har nå PROSJEKT om videregående skole... Lærerne er bare Aaaaalt for late og vi har hatt 4 timer nynorsk og 7 timer spansk; på den første prøven fikk vi 2,5 i snitt i klassen, og har enda ikke hatt prøve i nynorsk....
Jente 17
5
02.11.2013 21:56:00
Fordi det er mange som gruer seg til skolen. Selvom de kanskje ikke blir plaget, så er det ett stort press på og se bra ut og bli populær. Jeg blei mobbet på ungdomskolen.. Og dette er mitt andre forsøk på og mestre vgs, men jeg greier det ikke.. Jeg har fått angst for og gå på skole, jeg har angst av og møte mennesker. De som mobbet meg, har rett og slett ødelagt mye for meg.
jente, 17
4
24.10.2013 19:08:20
Jeg syntes skolen er greit, men ville vært bedre om jeg kunne vært mer ansvarlig for egen undervisning. Dessuten skulle jeg ønske at man kunne sluttet alle disse anmerkningene. Om du ikke følger med i timen, så synd for deg, les det du gikk glipp av på egenhånd. Bråker du i timen, så kan du likegodt bare stikke og la de andre få lære i sus og dus. Forsov du deg siden du var oppe litt sent, så kan du sove videre og evt. levere prøven senere (hvordan dette skal fungere må diskuteres videre. En løsning er feks at oppgaven gis på nett, og du får oppgaven når du klikker på start. Etter du har klikket på start, så starter tidsfristen, på feks 1 t og 30 min, og du må levere før tiden har utløpt.) Men istedet får vi ordens- og atferdsanmerkninger, og fravær. Vurderer å ta videregående som privatist, men det er dyrt.
jente,17
8
16.10.2013 13:05:29
det er mange som dropper ut av vgs fordi de rett og slett ikke føler de passer til å fortsette med skole også. Det er mye dårlige lærere, unødvendig læringsstoff osv, men det som egentlig er grunnen til at noen dropper ut er dem selv. Har du motivasjon nok til å ville utdanne deg, så har du ikke noe problem med å ville lære ting som kanskje ikke alltid vil bli brukt, og du har heller ikke noe imot å jobbe hardt med lekser, prøver osv. Men det kan jo også selvfølgelig fortsatt bli litt mye iblandt selvom du er motivert. Jeg skulle selv gått mitt andre år på vgs nå, men har droppet ut to år på rad, og har nå bestemt meg for å ikke gå videregående, hvertfall ikke med det første. Nettopp fordi jeg ikke føler det er det rette for meg å gå videregående. Å sitte på skolebenken hele ungdomstiden er ikke for alle. Jeg fikk beskjed når jeg ville slutte at det var pga. sosial angst, adhd osv. Men dette er bare unnskyldninger skolen prakker på for at du skal tro det er noe galt med deg fordi du ikke vil gå skole. Jeg har alltid hatt bra karakterer, gikk ut av ungdomskolen med 4.5 i snitt og har ikke konsentrasjonsproblemer eller lignende. Jeg vil rett og slett bare ikke gå på videregående. Og sånn er det for utrolig mange, men det som er problemet er at de da blir fortalt at de sliter psykisk med noe osv. Skolene i norge er jo ganske greie når man tenker seg om, det kunne vært mye verre. Men det har mye med hva man gjør det til selv også. Det er bare utrolig dumt at det er sånn, at hvis du ikke har gått videregående, så er du ikke verdt noen ting. Man skulle fått en sjangse til å bevise at man faktisk kan være utrolig smart, og flink til noe selvom du ikke har sittet på en skolebenk i tre år uten å lære noe av det du egentlig ville lære.
Hun Der
4
20.09.2013 18:21:26
hvor mange elever dropper ut av skolen vært år pågrunn av fravær? Sannheten er at et høyt anntall av de som dropper ut vært år er pga fravær, at de mister karakterer, press og spørsmål fra lærere på hvorfor de ikke kommer på skolen, for det er vell ingen vits i å komme på skolen om du ikke får karakterer i faget du kommer i , er det? Hvis vi sammenlinger anntall ungdommer som dropper ut av ungdomskolen og anntall ungdommer som dropper ut av videregående, hva finner man da? At anntallet som dropper ut av ungdomskolen er nærmest null men antallet som dropper ut av videregående er skyhøyt. Hvorfor er det slik? Man mister ikke en karakter ved å ha fravær på ungdomskolen, det er forskjellen mellom videregående og ungdomskolen. Når ungdomskole lærere greier å legge et grunnlag for ungdomskole elever med høyt fravær, hvorfor kan ikke videregående lærere greie dette? Dere tenker ikke på at elever som dropper ut av skolen år på år, kanskje av psykiske årsaker, bekymringer, lærere som spør å graver på hvorfor de ikke var der, bekymringer for fremtiden, dette er det som skjer med elever som dropper ut av skolen. Uten skolen har man ingen fremtid, om man ikke er ekstremt heldig, noe de fleste ikke er. Så hvorfor bestemmer skolen seg for å ødelegge fremtiden til elever som viser innsats i timene, får karakterer som viser til det, men har stort fravær? Disse elevene vil helt klart fullføre, men har kanskje ikke motivasjon nok til å komme vær eneste dag,og har et par dager ,timer her og der i fravær. Dere sier at videregående er «forberedelse» for arbeidslivet, noe som dessverre ikke går ann, man får ikke betalt pr dag for å gå på videregående,om man ikke da tar lån da selfølgelig, om man deler 1800 kroner ut på 20 dager, som er maks mulig stipend og anntall skoledager man har i mnd,så får man betalt 90 kroner for å gå på skolen vær dag, hadde du orket å jobbe på et arbeidsted med sagt lønn i mnd? Hvis man da plusser på helger i tillegg,man må da ha penger i helgene også? Så blir dette 60 kroner dagen for en vanlig mnd på 30 dager. For noen elever så er ikke dette nok, man satser i fremtiden, men når ingenting trekker deg til å gå på skolen IDAG ,så er det et problem. Det blir et problem idag, imorgen , og fremtiden. Skolesystemet i dag fungerer ikke for disse som er klare for arbeidslivet i den grunn av at de må ha flere grunner til å gå på skolen enn og «tenke» på fremtiden, man lever idag ikke i fremtiden, ikke enda. Jeg sier ikke at vi skal få betalt for å gå på skolen i den grad som som det dere gjør for å gå på jobb, vi arbeider vi og , men på en annerledens måte, vi arbeider med å forstå mens dere arbeider med å få oss til og forstå. Det er to motparter som arbeider sammen,uten den ene, kan ikke den andre fungere. Men om dere følger skolesystemet som ungdomskolen fungerer,som helt klart fungerer bedre, bare se på statestikken på antall elever som dropper ut av ungdomskolen. Så vil antallet elever som dropper ut av videregående minske. Dere leter stadig etter en metode som skal endre antallet elever som dropper ut av videregående,for dere tenker jo på fremtiden til elevene deres dere også, og dette er et av eksemplene som dere sikkert har hørt flere utallige ganger men rett å slett ikke hører på,for dere vil jo at elevene skal komme vær dag, men sannheten er at ikke alle klarer dette, og skal man da ødelegge for dem som kunne vært fantastiske i arbeidslivet men kanskje i fult slik på skolen? Alle vil jo ha en sjanse i fremtiden, og det jeg presenterer for deg/dere nå, er noe som kunne vært med på å endre dette drastisk. derfor.
Jun
14
04.06.2013 00:22:36
Dette kan høres fjernt ut, men jeg er dritsmart i forhold til min alder, men det vi lærer på skolen er bullshit! Vi lærer nesten ingenting vi kommer til å trenge videre i livet. Det eneste vi lærer er teori, teori og teori. Jeg sier ikke at teori er unødvendig men hva skal jeg med sidemål, mine foreldre har aldri fått bruk for nynorsk, og heller ikke folk jeg kjenner som har fullført utdanningen har brukt nynorsk siden VGS. Kan vi heller ikke lære Engelsk istedenfor nynorsk. Fucked opp opplegg! Vi nordmenn er altfor dumme i forhold til resten av verden! Det ser vi jo også på politikerne!
Enig!
0
12.01.2016 15:03:53
Helt enig! Skolen burde legge MYE mer vekt på det nyttige! Til og med i matte lærer man masse unyttig. Nesten ingen har bruk for å konstruere vinkler for eksempel. Om skolen hadde fokusert mer på det som var nyttig hadde man ikke trengt 13/10 år med utdannelse.
Anonym
4
22.08.2013 09:32:12
Dette er muligens litt vanskelig for deg å forstå. Men du er ikke den eneste i verdenen. Og samfunnet gjør sitt for at alle, ikke bare du, skal trives. Det kan hende at videregående ikke er noe for deg. Søk andre muligheter i dag vel. Spør foreldrene dine. Eller rådgiverne på skolen din. Utforsk mulighetene dine. Se om ikke du kan ta eksamene som privatist? Personlig hater jeg skolen. Jeg har droppet ut av fem skoler på fire år. Ta derfor imot rådet mitt med omhu.
Linn
3
15.06.2013 21:01:26
Akkurat det jeg skulle til å si! Vi burde lære ting vi faktisk har bruk for!
???
3
25.04.2013 18:12:11
Nå må dere virkelig slutte med der tullet!!! vi kan ikke ha Èn lærer og et opplegg for hver elev!! det er Èn stor grunn til at vi i norge gjør det dårlig som vi gjør det, vi er blitt for bortskjemte og late! I Finland, Sveits og de andre landene som gjør det best: har disiplin, strengere skole, elevene er selv bevisste på at det er framtiden det står om og de har et bedre skoleopplegg og lærere. vi sitter å klager over at vi må tilpasse læringen for hver enkelt!? Hvorfor?? er vi virkelige så dumme at vi ikke klarer og lære det på den normale og vanlige måten?! Må vi ha det med gullskje in i kjeften for å klare å skjønne pluss og minus?! for mye teoretisk Læring?! hva i huleste er det skjer? "Nei vi kan ikke lese i boka, det blir for kjedelig å da klarer jeg ikke å lære". Send hele gjengen til Kongo. kankje de setter pris på den muligheten de har da.........
Simpleta
2
23.04.2013 21:10:14
Nei nå må dere kutte ut folkens!!!! I Finland, Asia, Russland, Amerika, Canada og i mange andre land. Det vi gjør i 9.klasse gjør de i 4. Klasse. Vi har det veldig enkelt, det er bare det at vi er late å ikke tenker på fremtiden. Jeg går selv i 7. Klasse og det er så enkelt at det ikke går ann. Jeg er ikke den flinkeste i klassen men jeg syntes det er enkelt. Dette er noe jeg aldri kommer til å glemme, i 5. Klasse måtte vi kunne alle måndene på norsk.
Drops
7
24.03.2013 00:21:47
Det er alt for mye skole!! Vi lærer for mye unødvendig! Og jeg er glad jeg går i 10ende nå for det blir jo bare mer og mer!! 8ende har 7 timer en dag. 6. Går 20 min ekstra hver dag. De begynner med engelsk fra andre! Utv fjernes?!? Det blir jo bare mer og mer! Minst 3 prøver i uka og ofte lekser -.-
Amalie
8
06.03.2013 15:58:05
Jeg begynner i 10 klasse neste år, men gruer meg allerede til videregående, og vet ikke om jeg kan klare å fullføre...Jeg har sosial angst og depresjon, og har allerede masse fravær. Har ikke vært på skolen på en måned, og føler meg dum og mislykket. Det blir for mye for meg.
cinekrist
1
06.03.2013 17:53:10
Uff, dette var veldig leit å høre.. Har du prøvd å snakke med læreren din om å få tilpasset undervisning eller om du kan få oppgaver å gjøre hjemme slik at du selv kan arbeide med fagene og unngå fraværet selv om du ikke er der? Når det gjelder sosial angst så er det mye som kan jobbes med der, så det kan være lurt å ta tak i. Venn deg litt til å være med folk i økende grad, kanskje? Ved sosial angst og depresjon så vil jeg anbefale deg å oppsøke fastlegen din som igjen kan henvise deg til en psykolog som kan hjelpe deg å bearbeide problemene dine. Eller du kanskje bare trenger en venn som du kan snakke ut til? Vet det ikke er lett å finne slike.. Klem fra meg:)
cinekrist
8
06.03.2013 14:05:23
Heisann! Dette var interessant å lese.. Jeg sitter nå hjemme og ikke på skolen, fordi i dag klarte jeg rett og slett ikke å gå på skolen. Jeg er nå i siste innspurt i tiende og har gode karakterer som ligger rundt fem i snitt, men det er rett og slett for mye på skolen. Jeg tror ikke det er noe med innholdet i undervisningen, eller lærerne, eller noe slikt. Jeg tror det rett og slett bare er for mye til enhver tid. Derfor mener jeg at flere kunne klart seg på skolen bedre om lekser ble valgfritt. Det tar mye tid, og jeg klarer ikke å henge med på alt. De siste ukene har jeg valgt å fokusere på prøvene, altså jeg droppet leksene for å øve til prøvene, og dette førte til at jeg endelig nådde mitt mål med å gå opp en karakter i matte og samtidig holdt de andre karakterene stabile. Men hvis jeg finner ut at dette ble bedre for meg, så kommer jeg til å få dårlig ordens karakter. Så nå er jeg så stresset over alt jeg må gjøre og alle leksene jeg må ta igjen at jeg i stedet for å kunne jobbe med skole, ligger hjemme med stress migrene og går på resept belagte smertestillende. Dette er jo et helt supert skolesystem som kommer til å kjøre elevene rett i bakken, en etter en. La elevene få fokusere på det som kan hjelpe dem og ikke pverbelast dem med hele bøtteballetten på en gang, TAKK.
Sirba
0
15.04.2013 17:34:38
Dette er jeg helt enig! Jeg går i 9. nå og begynner i 10. neste år. Det er rett og slett for mye som kreves... Det blir feil å si at jeg ikke har tid til lekser, fordi, joda, det har jeg. Men skal jeg overleve skoledagene er jeg nødt til å ha litt fritid der jeg kan tenke på noe annet enn skole. Jeg har gode karakterer, men er redd for at det etterhvert i 10. klasse skal komme mer lekser (som det jo er forventet at det gjør) er jeg rett og slett ikke sikker på om jeg klarer å henge med.... Å pugge til prøver tar for meg 1 hel dag, og da har jeg ikke overskudd til lekser... Jeg er heldigvis ikke kommet dit enda at jeg er helt utmattet og må være hjemme fra skolen, og håper jeg slipper å få det fraværet... Skolesystemet må bli bedre!
Ahah jaa
15
05.03.2013 17:26:24
"Elever er slappere enn før" my ass, noen er faktisk rett og slett mentalt slitne og jeg blir nesten fornærmet av at det ikke er en valgmulighet, eller til og med blir ansett som slapphet.

Kropp og helse

+ 40 flere

Skole, utdanning og jobb

+ 35 flere

Venner, forelskelse og fritid

+ 41 flere