Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
116111.no
116111.no

A-Å

riksvåpen

Hvordan bør reglene være for abort?

I Norge har kvinner rett til å bestemme selv om de vil ta abort. Dette gjelder til og med 12. svangerskapsuke. Etter 12. svangerskapsuke kan det også være mulig å få utført abort, men da må man søke om dette. Søknaden skal vurderes av en nemnd som består av to leger. Beslutningen skal tas i samråd med kvinnen. Hva synes DU om reglene?

Hvordan bør reglene være for abort?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)
Erfaren
0
09.07.2018 01:36:53
Det bør absolutt være lov. Jeg har selv vært gjennom det to ganger. Grunnen til at jeg mener det bør være lov er fordi det er så utrolig mange faktorer som spiller inn! I mitt tilfelle sprakk kondomen den ene gangen og andre gangen var jeg sløv med pilla. Mtp.mitt ståsted i livet der og da, uten noe livserfaring, uten utdannelse som jeg skulle til å begynne på og et voldelig forhold, ville det faktisk vært rent egoistisk å ta vare på barnet. Jeg ville ikke kunne være i stand til å gi barnet det beste.
Rikkard
1
01.01.2018 20:00:26
Har noen en god lasange oppskrift? :)
babe nr 1
1
03.01.2018 13:29:09
jeg foretrekker toro sin pakke
Ikke glem at det er to parter
5
14.09.2017 10:57:22
Det burde ikke bare være opp til kvinnen. Mannen blir også stilt økonomisk ansvarlig og bør derfor ha en stemme i bestemmelsen. Dersom mannen ikke ønsker barn, bør det også ha en betydelig tyngde i avgjørelsen.
Tja
2
26.11.2017 08:22:52
Tror ikke mannen bør ha noe si i saken om at kvinnen skal beholde barnet eller ikke, men jeg tenker juridisk abort er en god løsning. Da kan mannen frasi seg alt ansvar for barnet i løpet av de første tolv ukene
Selvbestemt burde være lov gjennom hele svangerskapet
6
02.05.2017 21:26:15
Så lenge fosteret er inni kvinnen er det en del av henne og det burde derfor være hennes eget valg om hun vil fjerne det, selv etter det har gått 12 uker. Folk med feks spiral merker ofte ikke at de er gravide før det har gått flere uker fordi spiralsymptomer ligner veldig på graviditetssymptomer. Det er svært urettferdig at kvinner da blir tvunget til å bære frem et barn når dette kan ødelegge eget liv.
Sint
0
04.12.2017 20:42:20
Hva er det du sier? Jeg kan rett og slett ikke tro at du mener det! Et foster er ikke en del av sin mor, på samme måte som du ikke er en del av huset du bor i! Tenk hvis det var slik du ønsker. Da ville noen leger kjempe for å redde et foster, på f.eks. 30 uker, mens et annet barn på samme alder ble brutalt drept. Hvis man føler at et barn kommer til å "ødelegge" livet ditt, så kan du bare adoptere det bort rett etter det er født. Selv om jeg ikke skjønner hva slags følesessløse foreldre som kunne gitt bort sitt nydelige barn etter å ha holdt det i arnene. Men hversågod. En mor som ikke vil oppdra barn skal ikke gjøre det heller! Du skulle bare visst hvor triste mødre som føder dødfødte barn eller spontanaborterer blir! Det er som å miste et barn, og sorgen er altoppslukende! Kommentaren din håner disse menneskene. Forresten, et barn har sjeldent ødelagt en persons liv, heller beriket det
Tja
2
26.11.2017 08:23:53
Etter seks måneder kan barnet leve uten mora, så det blir som å drepe et spedbarn
Hanna
5
30.03.2017 22:26:53
Når man skal ta abort, dreper man ikke et barn, for fosteret har ikke blitt et menneske ennå. En mor har mer rett på sin egen livmor og hva kroppen hennes skal utsettes for enn noen andre. Utifra det du skriver, høres det ut som du er litt umoden og ikke særlig gammel. Du uttaler deg om noe jeg ikke tror du forstår helt, og ser helheten i.
et barn av den verdenen
6
29.09.2016 16:44:40
Dere som støtter abort pga voldtekt.Jeg vil si dere at hvis noen skal bli drept pga voldtekt så er det voldtekteren ikke offret og i hvertfall ikke et uskylding barn.De som sier at det er jenta si kropp må jeg bare si dere at biologisk sett så er livmoren der for at ungen skal være i den,og det er grunnen på hvorfor vi får mensen og hvorfor vi i det hele tatt har ei livmor.Så deres argument er så teit og menings løs fordi ungen har mye mer rett på livmor enn oss.Jeg vet det er vanskelig når en er voldtatt men det er ikke en god grunn til å drepe et barn,det er ikke dens feil at mannen var ekkel nok til å voldta,hvordan føler du deg når du hører at noen jenter blir drept fordi de ble voldtatt? forferdelig,ekkelt ubeskrivelig men hvorfor er det greit å drepe et barn fordi moren vart voldtatt? At du ble voldtatt gir deg ikke rett til å drepe et liv uansett hvem du er for noen ting. se denne tegnevideon om du vil vite hvordan et barn blir drept https://www.youtube.com/watch?time_continue=90&v=5THDmys8z30
Jente (14)
4
22.08.2016 22:24:48
Jeg er for abort! Foreksempel ei i klassen min ble nesten gravid og hun er jo bare 14! Å det var ikke meningen at hun skulle bli gravid (hun ble ikke gravid heldigvis) men vist hun ble gravid måtte jo hun få tatt abort vist hun ikke var klar liksom!
Uenig
0
04.12.2017 20:45:47
Det er alltid mulig å gi bort barnet etter fødtselen! Pluss at hun kunne fått hjelp fra foreldrene sine. Og 14 åringer kan være ganske modne når de må... I gamle dager var man voksen når man var 14
wow
3
28.09.2016 18:00:33
Perv.sjon er aldri 100 prosent sikker.Er du ikke klar å ha barn,ike ha sex da!!! Du kan ikek gå å ligge med hvem du vil også drepe et uskyldig barn som er din egen.Ingen har rett å drepe barn bare fordi de ike er født.Hvordan ville du tenke om saken om mora din tok abort på deg?
Bestem selv
10
03.08.2016 01:16:50
Uansett hvilken grunn barnemoren har til å ta abort, er det et stort og gjennomtenkt valg hun har tatt, og sikkert et veldig vanskelig valg også. Derfor synes jeg det er respektløst av enkelte å si at folk flest tar abort for å få et enklere hverdagsliv. Tvert imot. Kvinner burde få bestemme over sin egen kropp uansett. Abort er ikke det samme som å "drepe" et "barn", for fosteret er ikke regnet som et menneske ennå.
June
0
30.03.2017 22:28:07
Veldig enig.
S
12
22.04.2016 01:36:10
Helt for selvbestemt abort. Det er lover og regler på at ingen kan bruke kroppen din uten din tillatelse, så hvorfor skal ett foster (som på mange måter kan sammenlignes med en parasitt*) få lov til å bruke din kropp i 9 hele måneder, hvis du ikke ønsker dette? Dessuten, med en gang du tar bort retten til å ta abort, tar du bort en kvinnes rett til å bestemme over seg selv. *Ikke at ett foster er en parasitt, men ser du på harde fakta og hva som gjør en parasitt til en parasitt, ja da er på mange måter ett foster en parasitt. Ett foster og en parasitt deler hvertfall alle trekkene som gjør en parasitt til en parasitt. Hat meg alt dere vil, men nå ser jeg på fakta og tenker ikke på ett følelsesmessig og psykologisk nivå. Og ett barn kan være like truende for helsa, både fysisk og psykisk, som en flått. Så hvis du skal få lov å fjerne flått fra kroppen din, så skal virkelig ett uønsket foster også kunne bli fjernet. Og, du har ansvaret for barnet i 18 år, det er mye ansvar å legge på noen som ikke ønsker det.
f
5
28.09.2016 18:01:20
Perv.sjon er aldri 100 prosent sikker.Er du ikke klar å ha barn,ikke ha sex da!!! Du kan ikke gå å ligge med hvem du vil også drepe et uskyldig barn som er din egen.Ingen har rett å drepe barn bare fordi de ikke er født.Hvordan ville du tenke om saken om mora din tok abort på deg?
Hanna
4
30.03.2017 22:32:19
Når du tar abort dreper du ikke et barn. Og jeg ville ikke tenkt noe hvis moren min hadde valgt å abortere meg, for jeg hadde ikke vært et menneske enda. Kan du vær så snill å lese litt mer om dette før du uttaler deg på den måten du gjør akkurat nå. En mor har fullmakt over kroppen sin, og uansett hva hun velger, så er det HENNES beslutning.
S
0
22.04.2016 01:37:46
Og før noen spyr ut kommentarer om at jeg er feminist: jeg er ikke, på noen måte, feminist.
.
6
21.05.2016 22:26:58
Hva er så dumt med å være feminist?
antifeminist1
1
06.12.2016 10:47:49
Feminister er mot likestilling?
Tror du mener feminazi
3
06.02.2017 19:13:24
Feminister er ikke imot likestilling. De er for likestilling.
Silje
5
09.02.2016 23:25:20
Jeg er pro-choice og mener dermed at abort skal være lovlig i inntil uke 12 eller 16. Det skal til syvende og sist være hennes valg, og aborten skal være trygg. Grunnen til dette er at for det første er det snakk om den gravides liv her. Dersom man blir gravid (uansett alder) kan dette gå ut over livskvaliteten og i noen tilfeller utdanning(++). Man ser også at i noen land der abort ikke er lovlig blir det utført på en svært utrygg måte og kan føre til morens død.
Utrygg123
7
13.08.2015 01:51:17
Om man er 16 eller over burde man ha retten til og bestemme selv om foreldre skal informeres. Fordi da kan man ha livlig sex og burde da ha retten til og ta abort anonymt
Ikke abort som prevensjon
1
15.09.2016 16:15:39
Abort koster samfunnet en del penger og burde derfor ikke brukes som en prevansjon. (Abort er anonymt hvis du er 16+ år)
Jotsunpls
3
13.10.2014 21:58:48
Selvbestemt abort fram til 15. uke, etter felles valg mellom den gravide kvinnen og barnefaren, hvis mulig.
Kais
5
08.10.2014 20:16:25
Selvbestemt abort frem til uke 15, foreldre frivillig informert hvis man er over 15 år
For og imot
7
28.03.2014 11:57:48
Jeg synes at dere burde la de selv bestemme det uansett om hun ikke har fyllt 18 år eller noe sånt, fordi hvis man tenker at en jente på 13 år ble voldtatt å hun blir veldig flau av å se på en baby som faren ikke vil ha og hun er jo ikke klar over det hun er jo ung for dette. Eller uansett om hun vil føde, så er det vanskelig å svare ungen når ungen spørr om hvem som er faren. Ja ja det ble litt over driving jeg synes dere burde slutte å overdrive å la uansett hvor gammel de er la de velge dette selv. Om hun vil ha babyen eller ikke, å ikke se på en rar måte om hun vil ha det dette er hennes valg ingen har lov til å bestemme over hennes valg.
ung jente
4
31.05.2014 18:03:02
Voldtekt er helt forferdelig. Selvsagt vil det være svært vanskelig for en mor å se sitt barn i øynene om barnets far er en overgriper. Selv om dette ikke er så vanlig i Norge nå går det an for ei mor å adoptere bort barnet sitt ved fødselen. Slik overlever barnet, moren slipper å se resultatet av en forferdelig hendelse hver dag og noen som ikke selv kan få barn får adoptere. Dessuten skyldes nok svært få av dagens aborter voldtekt. Men tar abort fordi man ikke ønsker barnet. Pga kjærestesituasjon, jobb, utdannelse, fordommer eller andre ting som er i veien velger man å ikke ta ansvar for et spirende liv. Mange velger den feige og mest praktiske veien ut. Det er å fjerne problemet før det blir et problem. Tenker dere her inne at det er greit drepe for å få litt mindre stress i hverdagen?
Karoline
10
06.04.2016 01:08:44
Synes det er svært interessant at du velger å uttalse deg nedlatende ovenfor kvinner som velger å ta abort. Det er ikke bare to grunner til at folk velger å beholde barnet, eller å få det fjernet. Det er ikke feigt å ta abort, det burde ikke være skamfullt å ta abort og personer som selv ikke har måttet tatt et slikt grusomt valg burde ikke få uttalse seg på en krenkende måte. Det er et særdeles tøft valg å ta. For å få deg til å sette deg inn i en såkalt "feig handling", så kan jeg prøve å klarne tankene dine litt. Se for deg at du er 18 år gammel og fortsatt bor hjemme med dine foreldre. Du går siste året på videregående skole og ser frem til de neste årene når høyere utdanning står for tur. Du sliter imidlertid med angst og har opparbeidet deg nok selvsikkerhet igjen, etter de tøffe tidene på ungdomsskolen. Du har truffet en gutt du er stormforelsket i, og du starter på p-pillen for sikkert samleie. Angsten treffer deg en kveld du minst aner det, noe som resulterer i at du går å legger deg nedpå. Blunden blir til et helt døgn fordi du mistet så mye søvn dagene i forveien. Du er nedstemt og livskvaliteten har redusert seg drastisk. Du føler deg svimmel og aner ikke hva du skal gjøre. Du mister alt av struktur og alarmen på p-pillen som aldri ble satt fordi du fikk et anfall resulterte i at du glemte p-pillen den dagen. Du tenker ikke spesielt på dette, for du tar gårsdagens pille som den idag. Et par uker går, og du merker kramper i magen og småblødninger og tenker det skyldes menstrasjon. Du merker at disse symptomene ikke forsvinner og velger å ta kontakt med helsesøsteren på skolen. Hun analyserer opplysningene dine og konkluderer med at en graviditetstest er et viktig ledd i stadfestingen av om dette kan være en mulig graviditet, eller ikke. Litt senere på dagen mottar du en beskjed fra helsesøstra "Hei, det viser seg at graviditetstesten du var å tok hos meg idag har utslått positivt. Kom innom i morgen for videre oppfølging av gitt informasjon". Hvordan ville du reagert om dette var deg? Du vet at angsten rammer deg når du minst venter det, etterfulgt av en ukes-lang depresjon. Du er 18 år, under mye press fra lærere på den nåværende skolen og møter press fra foreldrene dine angående det valget du skal ta til neste år. Du er usikker, redd, deprimert og ekstremt uheldig. Det å ta ansvar under samleie, det å ta forhåndsregler, det å være vitende om konsekvensene av ubeskyttet samleie er så utrolig viktig. Det å ta en angrepille i hytt og pine når du "glemte kondom" er ikke riktig. Jeg er enig der. Det kan ikke være det som blir nødløsningen hver gang. Man skal først og fremst beskytte seg selv, når man vet at man ikke er klar for å sette et barn til verden. Men gi de stakkars menneskene som sliter en ekstra tanke. De som har det tungt og som havner i slite situasjoner ved et faktisk uhell, enn et "uhell".
m
3
19.03.2014 09:43:10
jeg mener at kvinner og jenter burde selv kunne bestemme over deres egne kropper uansett. tenk vist en 15 åring blir voldtatt også kan hun ikke ta abort.. det ligger null logikk i det. skal virkelig den 15 år gamle jenta stå opp hver dag å se barnet sitt og bli minnet på at hun ble voldtatt, og faren til barnet er ingen hun skjenner... absurd!! jeg syntes kvinner og jenter selv skal bestemme og de skal beholde barnet eller ikke!
usikker
2
01.03.2014 13:54:06
Jeg mener om du har blitt voldtatt eller lignende skal du selvsagt få ta abort, men jeg mener det er bra at jenter har valget. Men om du skal ha samleie må du tenke på at du kan faktisk bli gravid, det er en sjanse du tar.
MAria
4
11.02.2014 21:59:26
idiotsk at et barn skal bli dpret pga. din idioti hvis du har greid å bli gravid. med mindre fosteret kan skade lovet til moren eller st kvinnen er blitt voldtatt.
Hanna
3
30.03.2017 22:36:34
Fosteret har ikke blitt et menneske enda, og dermed ikke et barn.
Bådeog
2
03.02.2014 22:45:02
Jeg er for abort OM man har tatt forhåndsregler, altså p-pille/kondom/kvinnekondom osv. Det er jo såklart mulig og bli gravid selv om man er på prevansjon. Så derfor synes jeg muligheten skal være der også. Jeg er derimot ikke enig når folk bruker abort som prevansjon slik at de dropper å beskytte seg i tillegg. Og såklart bør man få abort om man har blitt voldtatt eller vært innblandet i incest. Men da kvinnen har mestret mot og ber om abort fordi hun ikke klarer å gi barnet et verdig liv, så skal ikke en lege med fordommer og religion sitte og si: ''Nei. jeg vil ikke henvise deg'' da kan de finne seg en annen jobb. Det er normalt for de fleste å ringe fastlegen sin først, selv om man ikke trenger.
maybente
2
16.01.2014 03:14:58
Er litt både for og imot abort. Jeg mener at om man er voksen nok til å ha sex, og da kanskje ubeskyttet sex. Så bør man også være voksen nok til å konsekvenene av det også, nettopp det at man kan bli gravid. Men jeg syns alikevel at det er bra at man har den muligheten, for det er mulig å bli gravid selvom man bruker prevensjon, for det er aldri 100% sikkert. Men syns faktisk at alt for mange har sex alt for tidlig, og det blir informert alt for lite om sex og prevensjon i skolen. Når man vet at det er maneg tenåringsgraviditeter, så bør man informere bedre om prevejensjon i skolen. Syns også det er en del som har sex i alt for ung alder. Mange som har sex for første gang i 13-14 års alderen, og jeg skjønner at folk har behov. Men det finns da andre måter og tilfredstille det behovet på. Jeg er veldig nøye med å huske å ta p-pilla hver dag så jeg ikke trenger å ta den avgjørelsen om å ta abort eller ikke, men selfølgelig så kan man bli gravdi selvom man går på p-piller, men om jeg da skulle blitt gravid så hadde jeg nok ikke tatt abort,for jeg personlig er imot abort, og jeg hadde nok aldri klart å ta abort. Men som sagt syns jeg det er veldig bra at man har den muligheten til det. Er nok veldig mange som misbruker det og bruker det som en slags "prevensjon", at de tenker det at det ikke er så farlig om man ikke bruker prevensjon for man kan jo bare ta abort. Men når det er sagt så mener jeg at det å ta abort er noe veldig personlig, og at det bør være opptil hver enkelt om de vil ta abort eller ikke.
ddbb
5
07.11.2013 17:00:43
At mennesker som er mot abort mener reglene bør endres er bare tull! Hvis du ikke liker abort, så ikke ta det! Å ta abort er et etisk valg, og det vil alltid være noen som angrer etterpå. Likevel er det viktig at man har muligheten til å ikke bli mor som 15 eller 17- åring. Det er ikke alle som vil takle dette på en god måte. Når man har bestemt seg for å ta abort har man tenkt seg nøye om. Man vil alltids sette pris på veiledning fra helsepersonell, men man trenger ingen moralsk pekefinger som ska si deg om det du gjør er riktig eller galt. Det er ikke alle som har blitt gravid med vilje. Mange bruker kondom og p-piller, og da har man ikke "valgt det selv" som mange her sier. Sex er et valg man tar, å bli gravid et helt annet. Selv om man har mange prevensjonsmetoder er ingen 110% sikre. Og nok en gang til dere som mener abort bør være ulovlig: Hvis dere ikke liker abort, ikke ta abort!
frewr
5
23.10.2013 16:48:56
I en voldtektssak så skal ikke barnet straffes, men voldtektsmannen. Dessuten så ender omkring 2% av voldtekter med graviditet. Dermed kan man ikke bruke argumentet "hva om du har blitt voldtatt" i det store abortspørsmålet. Når 23+23 kromosomer møtes så er det ett liv uansett hvordan man vrir og vender på det! Og... Hvis ikke ett 3 uker gammelt barn eller foster er ett liv. Hva er det da? Kan ihvert fall ikke være en celleklump i og med celler IKKE har organer, 46 kromosomer, blod og ett lager av stort genetisk materiale samt egenskapen til å bli ett FULLVERDIG liv.
Meg
3
30.03.2017 22:40:10
Ser at du prøver å framstå som smart her, men du ser ikke det store bildet. En kvinne skal alltid få ha retten til å bestemme selv hva som skal skje med hennes egen kropp. Er du imot abort, er det din sak, og du trenger ikke ta abort selv. Hvilken rett har du til å bestemme hvilke valg andre skal ta?
Jenta
13
14.09.2013 17:00:45
Når det kommer så langt at du må velge mellom å ta abort eller ikke, er det ikke bare livet ditt det handler om. Man stopper ikke et annet liv fordi det er i veien for planene dine. Simple as that.
Betra
0
29.10.2014 13:57:45
Sja vet ikkr
petra
4
28.06.2013 02:14:17
Altså. Dette er jo hver enkelts valg, men jeg syns det er helt greit. Det er mange her i verden som (unnskyld men) kanskje hadde hatt det bedre hvis de ikke hadde blitt født, ikke bare med tanke på tilbakestående men også folk som har. Okay opp med foreldre som ikke burde hatt barn. Også er jo den største gleden i en følelser liv å se at de har fostret opp et menneske som til slutt klarer seg selv og ikke trenger foreldrene sine hele tiden. ;)
Voldtektsoffer
25
08.06.2013 23:31:25
Jeg blir kvalm av alle abortmotstandere e her. Spesielt de av dere som sier dere ville beholdt barnet selv om dere hadde blitt gravid med overgriperen. At dere kan si noe slikt er skamfult. Om du ikke har blitt voldtatt har du absolutt ingen sjans til å forstå hvor ille det er. Ikke bare der og da, men i lang tid senere. Jeg ble utsatt for en grov anal voldtekt av en "venn" i September. Men fordi jeg hadde en fast sexualpartner fra før av som jeg stolte på klarte jeg å ha sex fra Februar. Jeg kan ikke si jeg nyter det, men det er ikke like ille lenger. Jeg har gått på p-piller i flere år og bruker kondom i tillegg. På tross av dette har jeg blitt gravid to ganger. En gang for snart to år siden og en nå. Jeg er i uke 9 og skal ta abort til Onsdag. Når man som voldtektsofre føler at ting går litt bedre også blir man gravid, uavhengig om det er overgriperens barn eller en annen. De følelsene man får da kan være så sterke på en negativ måte. Jeg føler at jeg låner bort kroppen min igjen. Og jeg skal love dere, det er ikke noe å spøke med. Det er så sterke og jævlige følelser som gjør at jeg i løpet av disse ni ukene har gått ned 15 kg, fordi jeg er så deprimert. Jeg vet at jeg en dag kommer til å bli en god mor. Men akkurat nå er jeg alt for dårlig psykisk! Jeg har ikke sjans til å ta vare på et annet menneske. Dessuten er ikke fosteret levedyktig før i uke 28 eller 30(husker ikke helt) så det er ikke drap! Det er bare en liten celleklump, og ja, alt av organer er lagd, hjertet banker, men det er ikke ferdig utviklet. Uansett årsak til at man velger abort, så er det faktisk den riktige avgjørelsen for den enkelte. Ingen kan bestemme over det. Jeg synes det er ufattelig dårlig gjort av folk og kalle oss for mordere. Fordi å bestemme seg for å ta abort er ikke enkelt. Det er sårbart når man havner i en slik situasjon. Det er grunner til at vi tar de valgene vi gjør, det må dere bare akseptere. Vi er alle forskjellige og det som er riktig for deg er ikke nødvendigvis riktig for meg.
Smilefjes
1
23.02.2017 01:43:26
De klarer å redde foster helt ned til uke 23, på nyfødtintensiven er det sykepleiere som har utdannet seg til dette:-)
Wtf?
9
13.05.2013 23:06:53
F*EN feiler alle dere som sier at abort ikke burde være lov?!!??! Er dere klar over at et barn ikke er som en katt eller hund?! Det er noe MYE større, du må gi slipp på mye av livet ditt!!! Om du er 14 og blir voldtar mener du da at hun skal oppdra denne ungen i en alder av 14?! Hva med folk med lite penger, eller andre ting som gjør at et barn ikke egner seg? Skal ungen da vokse opp i depresjon og dårlig miljø?! Tenk dere om!! Abort til og med uke 16!
meg
4
28.08.2014 16:28:42
jeg synes at det ikke skal være lov å ta abort fordi at det er som å ta et liv. om en 14år gammel jente blir gravid så kan hun bare adoptere den bort så er det ikke noe problem.
Hei
2
01.02.2018 22:34:22
Det er ikke bare å adoptere vekk et barn. Man må ver gravid, noe som kan være svært vanskelig. Å være gravid er ikke akkurat en dans på roser. Og man må faktisk igjennom en voldsom og smertefull fødsel, noe som kan være skremmende og vanskelig for mange. Jeg er 14 år selv, og kunne kanskje tenkt meg å hatt sex, men ikke å føde. Og som de andre også har svart, er det ikke bare å adoptere bort et barn som man har født. Men om man da har valgmuligheten til å ta abort kan livet "løse" seg litt mer opp etter vert.
Anonym
3
23.02.2017 01:45:37
Tror et BARN på 14 år hadde slitt veldig med å gidd fra seg ett barn. Den jenta hadde alltid vært hun som var gravid som 14
.
1
19.04.2015 23:20:38
Likevel mister man mye av skolegangen gjennom et svangerskap, som vil si at en på 14 hadde vært langt bak. Og adopsjon er jo en fin løsning, men likevel blir det vanskelig for barn og ungdom nettop på grunn av skolegang og lignende.
Luke
7
13.05.2013 22:59:05
SElvbestemt abort til og med uke 16!!!
nja
2
26.06.2012 02:17:45
jeg er egentlig veldig imot abort men fordi det er så mange sterke mot og for argumenter mener jeg at det bør være fritt valg for alle frem til 12 svangerskapsuke !
Kim
12
22.06.2012 17:12:39
Jeg mener abort bør fortsette å være lovlig frem til 12. uke for alle, uansett grunn. Likevel ville jeg gått inn med en forandring. En mulighet for mannen å iløpet feks de 2 første uker å fraskrive seg alt økonomisk ansvar hvis han ikke ønsker barnet. Kvinnen kan jo selvfølgelig fortsatt beholde barnet eller abortere det, men da er hun klar over mannens innstilling og vet hva slag midler hun har tilgjengelig. Grunnen til det er at jeg mener det bevarer kvinnens rett til å bestemme over egen kropp, og forhindrer at kvinnen har veto-rett på store deler av mannens liv. Den graviditeten var like mye hennes skyld som hans og de begge bør få mulighet til å ta en avgjørelse.
Marte
2
08.09.2013 12:01:32
Tuller du med meg? Når det gjelder farskap, handler det ikke om at faren skal ha rett til å "bestemme" om han vil være far, det handler om et barns rettigheter til å vite hvem barnefar er, å ha en pappa i livet sitt. Det handler ikke om en fars "rett" til å ta en avgjørelse, det handler om et barns rett til å ha en far! Skulle ikke vært mulig...
Abort er lov = MISSBRUK
8
18.06.2012 19:31:42
Jeg mener at abort er å drepe, så lenge det er etter uke 5. Dette er fordi i uke 5 begynner hjertet å utvikles, og allerede i uke 6 kan man se på ultralyd at det dunker! Dessuten er det mange som missbruker dette, og bruker abbort mot unge jenter som faktisk ønsker å beholde barnet. Jeg vet om flere som har blitt presset og mast på om å ta abort, av både helsepersonell og andre. Man er klar over hva som kan skje i det man puler uten prevensjon... Og da burde man faktisk ta konsekvenser for det. Det er ett selvfølge at voldtektsoffer burde slippe å beholde barnet, men jeg syns att man egentlig burde søke om det etter uke 5-6. Nå kan man søke helt til uke 18, og da er man jo faktisk nesten hallveis i svangerskapet. Jeg må innrømme att disse meningene har jeg ikke hatt så lenge. Jeg er 16 år gammel, og for noen uker siden fant jeg ut at jeg er gravid. Da tenkte jeg selvfølgelig utrolig mye på hva jeg skulle gjøre, men jeg fulgte hjertet mitt som sa jeg måtte beholde barnet. Det var det eneste rette for meg, jeg er jo tross alt samboer med faren også! Så om noen begynner å prate om abort til meg, som jeg heldigvis har slippet unna til nå, så kommer jeg rett og slett til å slå dem hardt i trynet. Det er mitt valg, og ingen burde noen gang la andre sine meninger påvirke noe sånt! :) Jeg vil bare si; stå på til alle som føler seg presset til å ta abort, men egentlig ikke ønsker dette!
jente
0
29.09.2016 16:46:05
Du kommer til å bli en fantastisk mor,det er jeg sikker på :)
Ja.
8
15.06.2012 23:45:30
Hadde abort vært ulovlig, ville det vært enda flere mennesker i verden. Og enda større krise for oss som lever.
julie og roger
3
06.12.2011 09:33:13
dette er uakseptabelt
-...
11
08.11.2011 22:50:54
Er både for og imot abort. Er for at mennesker som er voldtektsofre skal få ta abort. Men er imot folk som har sex og ikke gidder å beskytte seg fordi de kan ta abort .. har du gjort det har du gjort det, stå for dit eget valg - dermed beskytt deg!
Jente16
15
04.09.2011 12:35:37
Å ta abort pga downsyndrom er DISKRIMINERING!!!!!
sukk
1
04.08.2015 20:03:58
Det trenger det ikke å være. Jeg ville gjort det, da jeg ikke har tolmodighet nok.
kari
3
05.10.2011 22:56:18
trenger ikke å være.
Solveig
6
27.08.2011 20:56:23
Syntes ikke alle skal få lov å ta abort. Burde også bare være lov å ta abort 2 ganger, eller Man kunne fått ta abort frem til uke tolv hvis: Man er under 18 Brukte p-piller og/eller annen prevansjon Om man fysisk eller psykisk ikke er i stand til å ta seg av et barn Om barnet på ultralyd i uke 11 viser seg å ha downsyndrom Syntes værtfall at det med abort bør bli strengere og flere regler for. Abort er ikke et prevansjonsmiddel
Anonym
11
15.08.2011 01:16:01
Jeg synes reglene er fine, men det er noen som tar abort uten å si det til faren til babyen, og det er skikkelig dårlig gjort!
Hmm
8
10.08.2011 22:55:08
jeg mener att abort burde være lov så lenge det har gått under 12 uker, jeg vil heller ta abort en att barne må vokse opp med en mor som ikke kan ta vare på det.. jeg ville aldri ha klart og adoptere det bort
Mariell
1
21.07.2011 22:43:14
Jeg synes reglene er helt fine jeg. Selv liker jeg ikke abort men i noen tilfeller er det greit. Som f.eks Voldtektsofre som har blitt gravid etter hendelsen. Å da kan det også være greit at man tar abort senere siden mange voldtekstofre trenger mye tid til å bestemme seg. Narkomane kvinner som driver med rus mens de er gravid synes jeg skal bli tvunget til abort! Mens andre saker ikke virker gyldige i mitt hode med mindre man er 10 til 14 etter det har du nok deg selv å takke!
fyren
4
26.03.2011 22:39:13
jeg er egentlig i mot abort, men siden det er så altfår mange mennesker i verden så er det på en måte greit. det er den eneste lovlige måten å drepe på. så da for å prøve å dempe befloknings veksten på, så er det greit.
...
8
12.03.2011 21:04:45
Jeg mener abort er helt greit. Det er jo kvinnen selv som må få bestemme om hun vil ha ungen eller ikke. Hvis hun ikke mente å bli gravid, og ikke vil ha barn i det hele tatt, så må hun vel ha lov til å velge det bort? Å adoptere barnet bort etter førdselen er så klart et alternativ, men hva hvis man rett og slett ikke har lyst til å måtte bære den ungen rundt inne i seg i ni måneder da? Personlig kan jeg ikke noensinne tenke meg å gjøre det, og hvis jeg ble gravid hadde jeg helt klart tatt abort. Jeg skjønner ikke egentlig helt at det skal være sånn en big deal ... Dette er bare det jeg mener da, greit at andre har andre meninger.
Shit happens!
11
07.03.2011 02:45:25
Hei, jeg er både mot og for abort. Jeg mener jo det at selv om det bare er et foster som er i magen så er det på en måte et menneske liv. Men det er jo tabber som skjer, viss det er en “one knight” og man uheldigvis blir gravid. Så er det ikke så greit for barnet å vokse opp uten far. (Viss da ikke faren tar ansvar, som veldig få gjør.) Men etter en voldtekt må det ikke bli nektet abort. For tenk den personen som sitter igjen med vonde minner som hun har nøtt å slite med resten av live. Tenk da at hun får et barn med en GRIS som hun hater og bare har lyst og glemme. Dette er mine meninger, og ingen er mot eller for. Det er jo forferdelig og måtte “drepe” noen. Derfor om det ikke er voldtekt så synes jeg at folk må ta ansvar for og være beskyttet. Pass på dere selv, jeg vet det med erfaring at abort er noe man må slite med resten av livet! Jeg har disse tankene flytene i hode mitt hver dag. At nå kunne jeg hatt et barn på et år, at jeg faktisk har “drept” noe som kunne blitt en fantastisk sønn eller datter. Så vær så snill folkens, beskytt dere selv! IKKE GJØR SAMME TABBE SOM MEG, DU KOMMER TIL Å SLITE MED DEG SELV ETTER DET.
Jan
6
07.03.2011 02:51:42
Sjønner du har lært av erfaring, men du har ikke drept noen. Viss du hadde brukt kondom, hadde ikke det også ifølge deg blitt drap ?
Shit happens!
3
07.03.2011 02:57:50
Sjønner poenget ditt der, men når man bruker kondom så blir det ikke noe. Det er ikke noe baren der, det trengs et eg fra damen for at det skal bli et foster. (som du heelt sikkert vet) Så jeg mener at kondom (som jeg EGENTLI børde ha brukt) ikke er drap, der er jo forsåvidt ikke abort heller. Men på en måte så bli det drap. Kansje litt vanskelig og sjønne hva jeg mener er ikke så god og forklare. Bare min mening av erfaring :)
Shit happens!
2
07.03.2011 03:01:45
det ble skrevet litt fort der ja ser jeg. *BARN *EGG. sårry feil (A)
Jan
2
07.03.2011 03:05:16
Nei du er god og forklare, sjønner poenget ditt. Men er bare litt uenig i at du mener du har "drept" noen. Men sefølgelig, har ikke følt hvordan du har hatt det. Men er enig at folk må passe på seg selv, lær av hennes feil !!!
Noora
10
02.03.2011 21:51:27
Folk skriver Nei til abort. ER DERE HELT FUCKET I DERES LILLE UVITENDE HODE??? Tenk voldtektsoffre da?? skal de bære på en ekkel pervo gris sitt barn kanskje?? ehh.. nei! tenk litt over på hva dere skriver!!
Marte
6
30.08.2011 17:29:05
Tenk litt over hva du skriver før du kaller mennesker fucket i hodet bare på grunn av andre synspunkter. Du skal respektere andres meninger. Gå å legg deg.
Truls
0
28.02.2011 11:11:11
Abort er påbudt!!!!
lol deg
2
27.02.2011 19:52:28
lol anonym du er klar over at barn i magen kan leve ut i verden lenge før de blir født, så da måtte legen ha kvelt babyen eller nå sånt for at ungen ikke skulle leve, og det er ikke noe tvil om at hvis du hadde kvelt ungen ville det ha blitt drap.
Ikke god nok grunn!
31
15.02.2011 17:41:04
Hei! Jeg mener at å ta abort pga. av at barnet har down-syndrom, IKKE er en god nok grunn! Jeg elsker å se på tangrubakken boretslag, og digger de menneskene der! De er som fargeklatter i min ellers gråe hverdag! Bare fordi de er annderledes, betyr ikke at de er mindre verdt! =)
Hei
1
01.02.2018 23:49:46
Noe annet som kanskje spiller en rolle i dette er jo hvordan blir barnet behandlet på skolen. Barnet er anderledes, og det kommer til å være mobbere, men også folk som støtter barnet. Man bør kanskje tenke litt på hvordan barnet sin oppvekst, og liv. Og i hvilken grad barnet kommer til å plages ved at det ikke alltid har samme mulighet som alle andre. Jeg støtter fullt ut dem som "velger" å bære et barn med downsyndrom, men også dem som velger å ta abort. Om det er nødvendig.
Daniel
3
27.02.2011 02:12:49
spørs vel hvor mye du hadde likt selv, det å oppdra et barn med down syndrom fra du er ung til du blir gammel.
Hanna
7
17.02.2011 14:34:34
Men det er veldig annerledes fra person til person. For flere vil det bli en ekstra påkjenning i hverdagen å føde et barn de i utgangspunktet ikke vil ha, og hvis barnet i tillegg har downs-syndrom, blir det krevende for foreldrene, både kostnader, tid og personlig. De er så klart ikke mindre verdt som mennesker! Men det kan likevel ha en voldsom innvirkning på livene til foreldrene/familien
Anonym
8
14.02.2011 22:04:39
Jeg synes aboret burde være lovlig helt fram til fødselen. Det er kanskje litt makabert, men om det bare blir hindringer og gir negativt utslag synes jeg man skal kunne ta abort helt frem til fødselen. Man kunne jo selvsagt adoptere barnet bort om man vil ta abort meget tett opp mot fødselen. Det er mer humant og mindre brutalt, men som sagt, jeg synes abort er noe man burde kunne ta helt frem til fødselsuken. Jeg synes óg en lege burde se ann saken uansett hvilken uke man er kommet i.
Marte
7
30.08.2011 17:30:37
Herregud, du er virkelig ikke et menneske.
Christopher
3
14.02.2011 21:43:25
Jeg er ikke for abort. Men jeg synes da allikevel at det blir for hardt å kalle abort for drap - nei, snarere å hindre et ufødt menneske å leve. -"Fosteret er bare en celleklump." Såvidt jeg vet, er alle mennesker bygd opp av celler, og derfor er alle mennesker celleklump. -"Abort er greit etter voldtekt." Er det rett å hindre barnet å få se verden p.g.a. en dårlig opplevelse tidligere i livet? Eller har man rett til å ta abort fordi barnet kan få problemer senere i livet? Det beste som hadde vært er at voldtekt ikke forekom i det hele tatt. -"Kvinnen bestemmer over sin egen kropp." Er det en menneskerett å hindre barnet i å se verden? -"Fosteret er funksjonshemmet." Alle mennesker er like verdt selv om de er forskjellige. Skal man hindre et liv komme til verden pga at barnet trenger mer hjelp og omsorg enn andre barn? -"Uhell kan skje..." Sant nok. Uhell kan skje. Abort kan være et megavanskelig valg. Skal man beholde barnet eller ikke?
Tina
3
13.02.2011 20:43:57
jeg hadde blitt abortert sak hvis det ikke hadde vert for loven jeg "liker ikke" akkurat tanken på abort men det er ikke sånn at jeg er så mye imot abort men er alikevel imot dette. Da jeg var yngre var jeg gravid men var bare 13 år så mine foresatte sa at jeg måtte ta abort det var jo ikke noe jeg ville men det bare ble sånn... Historien ovenfor handler ikke omm meg men om bestevenninnen min!!!
Linn
15
12.02.2011 14:23:28
Har ingenting mot abort. Og nei, det er ikke "drap". Det er en fornæmelse mot alle som har tatt abort. Det er ikke en lett avgjørelse.
Natalie
4
10.02.2011 00:28:16
Jeg syntes reglene burde være som der er.. Så kan vær person sette sine egne grenser.
Thomas
6
09.02.2011 23:08:17
Abort er greit. Det er et liv, men ikke en person. Ville noen av dere levd som en som sitter i en stol hele tiden, kan ikke prate, kan ikke få venner og mye mer negativt. Jeg ville ikke vært en baby i 80 år eller noe i nærheten.

Kropp og helse

+ 41 flere

Skole, utdanning og jobb

+ 35 flere

Venner, forelskelse og fritid

+ 41 flere