Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

A-Å

basketball (colourbox.com)

Hvordan bør man vurderes i gym?

Bør innsats telle for karakteren? Bør privatisteksamen endres til å bli muntlig og praktisk? Hva synes du?

Hvordan bør man vurderes i gym?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)
Anonym
0
16.07.2017 20:46:22
Gym er et fag som står på lik linje med alle andre fag derfor mener jeg at ferdigheter bør telle også i dette faget. I teoretiske fag får man ikke 6 fordi man har gjort en god innsats i faget, da er det det du har skrevet på papiret som gjelder. Jeg syntes at de som er gode i idrett også burde ha en mulighet til å være best i et fag og at skolen ikke bare prioriterer de så kalte "skoleflinke"
Jente (13)
1
05.07.2017 11:22:34
Oppmøte, innsats fair play burde være vurderingen i gym, ikke ferdigheter. Alle er gode i forskjellige ting. Eg HATE fotball. Spesielt når eg blir tvunget til å spille det, ellers går det utover karakteren min... De som er gode i fotball spenner ballen så hardt de kan imot mann, trikser og gjør det umulig for deg å være borti ballen. Så sparker de berre til de andre som er gode i fotball, ikkje til de som de ser på som dårlige. Om du er den personen så SLUTT. Gi de andre sjansen.
Gymhateren (men i god form altså)
5
01.09.2016 14:42:37
GYM BØR OG MÅ VÆRE FRIVILLIG!!! JEG HATER GYM!! Alle ballene fotball alt er noe drit
eksotisk gymhater
1
28.08.2017 03:55:06
Ja helt enig, alle er jo gode i og liker forskjellige ting, man burde ikke bli tvunget til å gjøre noe man ikke vil/liker
Anonym
0
23.03.2017 22:59:39
Lær deg fotball da vettu :)
BSkolen
1
21.06.2016 22:24:04
Jeg mener at både ferdigheter, INNSATS!! og HOLDNINGER!! bør telle for karakteren. Men mest innsats. Gym er ikke et fag akkurat som matte. Matte kan du øve og pugge så mye du vil og kanskje få en femmer. at de jobber veldig hardt i matte, men får ikke en firer. Gym er et fag som bare ca. noen få elever som mestrer. Vil det si da at bare omtrent 6 elever kan få 5 som karakter i gym og resten får 2 eller 3. Så klart ikke. Derfor mener jeg at det er VELDIG urettferdig hvis læreren bare vurderer etter ferdigheter.
Aslak
4
07.06.2016 23:48:53
Det er så jævla urettferdig at dama mi må faen meg få Asma anfall hver jævla gymtime for å bevise at hun gjør alt i sin makt og innsats til å få en god karakter. Hun får fortsatt 3. Du gir en med Asma 3? Det er så jævla urettferdig! Må man være høy, sporty looking og ha fine gymklær for å god karakter eller?
Problem
0
05.04.2016 16:46:32
Jeg har ett spå jeg har elevtime og, da skal jeg være læreren for klassen min men, jrg har ikke noen ideer har dere noen andre en fotball basket håndball
G15
2
22.02.2016 17:23:48
Jeg mener man burde vurderes hvor gode ferdigheter man har akkurat som i andre fag som F.eks matte. Uansett hvor mye du jobber med matten er det jo ferdighetene som avgjør hva karakteren vil bli og ikke hvor mye du har jobbet med det.
J20
2
15.02.2016 19:11:55
Som en funkis som har både opplevd det ene og det andre synes jeg egentlig innsats, forutsetninger, og FREMGANG burde være det som avgjør. Ikke alle har talent, og ikke alle har kriterene for å kunne bli best i klassen( for å si det sånn: Hvis jeg noen gang tar igjen raskeste gutten i en tiende klasse, da burde paralympics være barnemat), men fremgang har vi alle potensiale til. Husker på ungdomskolen, der vi hadde polititesten(en verre versjon at coopertesten) på starten og slutten av året, og jeg var den som viste størst sprang fra vår til høst, på tross av at jeg fremdels lå ti runder etter den med nest færrest runder. Men jeg hadde jobbet for det og tatt i det jeg klarte, og det viste resultater, selv om jeg aldri nådde resultatene læreren min krevde av oss.
Nerden
1
13.02.2016 10:04:24
Ha, ha. Det er så underholdende å lese kommentarene her på ung.no. Og så får jeg sett ting fra flere sider. Til slutt blir jeg liksom enig med alle. X) PS: Jeg er det motsatte av et sportsmenneske, men klarte å klatre fra en 3-er til en 5-er i gym. Bestemte meg ganske enkelt for å yte mest mulig innsats, men aller viktigst er holdningen. Å klage på aktivitetene, være sikker på å gjøre noe dårlig og gi opp hjelper i alle fall ikke!
Tuller dere?
4
22.01.2016 01:02:06
Så dere mener at forutsetninger bør telle i andre fag også da, eller? Er jo ganske urettferdig at fyren med 130 i medfødt IQ skal få så god karakter i matte, mens han med 90 ikke gjør det. Eller at hun med godt språkøre ikke skal få 6 i fransk, bare fordi hun har "gode forutsetninger" for å lære faget. Tuller dere? Selvfølgelig skal man vurderes etter ferdighet. Er man ikke flink i gym, så er man ikke flink i gym. Sånn er det i alle andre fag. Å gi noen en god karakter bare fordi de ikke har gode forutsetninger, eller fordi de prøver og mislykkes - det er bare urettferdig overfor de som faktisk er flinke! Slutt med dette tullpratet!
Tuller du?
8
14.02.2016 23:09:56
Etter min mening burde det gå på innsats. Den som jobber skal også få betalt. Er du klar over hvor dum du høres ut når du sier: Er man flink i gøm så er man flink i gym. Så klart er det sånn, men det betyr ikke at det er sånn man skal bli bedømt, og nå snakket vi om gym som er et helt annet fag enn fransk. På hvilken måte er det urettferdig at de som jobber hardest skal få betalt for det de gjør? Håper ikke det er mange nordmenn med slik tankegang. Ifølge stemmestatistikken ser det heldigvis ikke sånn ut.
Sorry, Fakta...
0
14.03.2016 18:58:12
Enig med " Tuller dere" Skjer dere! Det går på ferdighet, ikke forutsetninger og innsats! Slutt å sutre for Aleksanders skyld!!
adda
2
14.02.2016 20:53:21
Man kan jo trene opp IQ-en sin. Man gjør jo det på skolen, så de som gjør det dårlig har kanskje ikke gjort så mye innsats
Urettferdig ass!
2
17.01.2016 21:26:09
Går i 10. kl og har 4 i gym. Jeg er veldig god i sport generelt og har alltid likt faget. Jobber hardt i faget og står på som bare det! Både fordi jeg vil ha en god karakter og fordi jeg er opptatt av å holde meg i god fysisk form. Har helt ok kondisjon, men mye styrke. Når vi skal ut å jogge må jeg virkelig stå på. Jeg peser og puster og får blodsmak i munnen, mens de med god kondisjon ikke en gang tar seg ut. Sjukt urettferdig at de som har god fysisk form fra før får av selvfølgelse gode karakterer, mens de som kanskje er i dårlig form, og virkelig forbedrer seg for hver gymtime, ikke gjør det. Jeg mener at gymkarakteren også til en liten grad skal dømmes etter ferdighet, men fremfor ALT, innsats (oppmøte er en selvfølge). Er åpen om mine meninger blandt medelever og vi sammenligner karakterene våre. I vårt tilfelle ser det faktisk ut som at karakterene gis etter hvordan kropp man har... F.eks. min besteveninne har 5+ i gym og er i like god form som meg. Men hun har en tynn og atletisk kropp og driver med ski på fritiden og deltar i konkurranser noe også læreren vet om. Har klaget på dette flere ganger, men læreren sier at han gjør dette slik at jeg skal få enda mer motivasjon til å stå på enda hardere. Men det som virkelig skjer er at motivasjonen blir sugd ut av meg, for jeg får ikke en karakter jeg virkelig har jobbet for og tørstet etter!!! Noen forslag til hvordan jeg kan løse dette problemet eller hvordan jeg skal få læreren min til å forstå? Noen andre som kjenner seg igjen?
4 i gym
0
12.01.2016 13:25:15
Jeg er god i alle sport og går på idrettslinja og får 5 hele tiden ogår til jul fikk jeg 4 for jeg har en dårlig lærer! Læreren har ingen erfaring med gym og ødelegger karakteren min. NOEN TIPS?
3-ern
2
03.12.2015 18:56:53
Får ganske bra karakterer i omtrent alle fag, bortsett fra gym... Jeg ligger på en treer. Ganske synd at det trekker ned snittet som blir brukt til universitet. Jeg mener personlig at gym ikke burde være på kortet om man har studiespesialisering, men ok, fint.
Heyho
4
21.10.2015 23:19:36
JEG syns lærere og skolene generelt er med på å legge et kroppspress! Klarer du ikke løpe 2000 på latterlige 6 minutter stryker du, det er det de sier! Og til og med en som driver med idrett og er i passe god form syns 6 min er fort! Om du ikke får til noe i gymmen, ikke løper fort nok eller ikke skjønner teknikken blir du straffa så hardt! Og jeg tror neppe det gir motivasjon for å trene for de som er litt større enn andre ved å gi 2 eller 3 i gym!! Skjerpings, gym burde vært ikke bestått/bestått eller vært på oppmøte. Det gjelder å ha det morro, så får du konkurrerer innenfor din idrett på fritiden
Ohiœāh
0
12.02.2016 17:04:34
2000 m på 6 minutter? Oooooo...jeg (god form) tok cupertesten(12 min) sprang 2500 m (vondt i magen) kan ikke skjønne hvordan dere får 6 min på 2000 meter -13 år
eksotisk gymhater
0
28.08.2017 04:06:24
Er cooper-testen obligatorisk?
Heyho
0
21.10.2015 23:20:35
Må også bare legge til at det heller ikke gir motivasjon for de som er i passe god form!
heifolkens
0
21.10.2015 23:18:55
vil bare si at det er vanskelig å få bra karakter i gym, men prøv hvertfall. Selv syns jeg spansk, RLE og en del andre fag er vanskelige. Det er noen som er kjempe flinke i mange fag og er dårlig i gym, jeg skjønner virkelig ingenting av spansk. Og det er greit , jeg er er jo flink i noen andre ting som f.eks gym (5).selv om jeg ikke er noe flink i spansk , hater jeg det ikke og jeg prøver. Så kom igjen da folkens bare gi det dere har og ikke bry dere så sykt mye om en karakter av 12 elns.
Liker ikke gym
3
22.08.2015 22:07:14
Faen ta gym, jeg gjør mitt beste men det er ikke lett. Uansett, jenter er tydeligvis mer interessert i folk med bra kropp isdeden for hvordan folk er inni.
Anonym
1
11.06.2015 20:46:48
Synes ikke at man kan sammenligne gym med teoretiske fag som matte og norsk. Det er ting du kan lese deg opp til, og det finnes mange barn som er født overvektig, eller som er oppdratt slik at det er vanskelig å slanke seg. Det er jo ikke lett for dem da!
Vilma
4
27.04.2015 22:24:12
Jeg har en fysisksykdom, og kan ikke ha vanlig gym. Jeg kan derfor ikke få høyere enn en 4 i gym. Min lærer hadde den samme sykdommen, men det hjelper ikke særlig. Det er en dårlig lærer (dømmer kun etter ferdigheter) og vi er lei av henne. Vet ikke hva vi skal gjøre, da :/
Angst
2
27.04.2015 18:43:22
Jeg er livredd for baller, stoler ikke på klassekameratene mine, er ukomfortabel i tettsittende treningstøy og gymsalen er kald. ikke faen om jeg kommer i gymmen, får 4 uansett
Stakkars deg
0
12.02.2016 17:08:40
Det med ballene og det å stole på klassekameratene kan jeg ikke gjøre noe med, men har du vurdert umbrobukse eller sånn tykk joggebukse+treningsGENSER el. en lett hettejakke? Ikke tettsittende og varmere enn thights og t-skjorte
6 i gym
1
17.04.2015 15:36:35
jeg skjønner ikke hvorfor vurderingen i gym skal være annerledes enn i andre fag. I matte, engelsk, norsk osv. blir karakterene satt etter ferdigheter. Lærerne bryr seg ikke om du har bra oppmøte og innsats, så jeg synes gym karakteren burde være slik som den er.
Anonym
2
06.04.2015 00:12:15
Jeg går i åttende klasse og er 13 år. Jeg føler at gymlæreren ikke forstår meg eller respekterer meg. Med tanke på alle de skrivene fra leger der det står at jeg ikke skal ha gym pga skader så sier han alikavel at jeg skal være med og han presser meg til å gjøre øvelser som eg har fått beskjed av lege og fysioterapeuten min som jeg går til at jeg ikke skal gjøre fordi det kan gjøre alt mye verre og i tilleg så gjør det kjempe vondt for meg så gir han faen. Sel når jeg har vert innlagt på sykehus for noe annet som og gjør at eg ikke kan være med i gymen eller på skolen i tilleg så forventer han at første dagen eg kommer tilbake til skolen at jeg skal være med i gymen og gi full innsats.(som jeg selgølgelig ikke kan pga skadene) så jeg har ikke vært noe serlig med på gymen i år, men han kan alikavel si at jeg sluntrer unnav og "later" som om jeg har vondt. Så det har også med læreren som skal sette karakteren og hvor mye han/hun respekterer og hører på eleven
Nerdie
1
10.08.2015 00:12:25
Si ifra til rektor eller fylkesmannen. en legeattest skal respekteres av læreren din. det står i opplæringsloven.
meg
0
23.03.2015 18:56:24
Jeg er ikke den beste i gym men får en firer. JEg møter opp i alle gym timene og er med hele tiden jeg er definetivt ikke en av de late jeg bare er ikke så god i iddrett og det trekker meg mye ned.. er selfølgelig helt enig i at innsats og fair play og oppmøte skal telle men kan man ikke bar få over middels, undermiddels og sånt da?
Ihuggäœôåę
0
12.02.2016 17:10:40
Ja! Under middels-middels-over middels. Men tviler sterkt på at det blir forandring
heihei
1
04.11.2014 23:27:09
Jeg presterer godt i gymmen, og trener ganske mye generelt, men jeg hater egentlig gym. Har alltid gym men synes at man burde fått deltatt og ikke deltatt. Det er ikke like enkelt for alle med samarbeid og ikke alle har gode fysiske prestasjoner. Jeg for gjerne 6 i styrke men for 2 i ballspill fordi jeg ikke klarer samarbeid, og siden jeg ikke klarer det går innsatsen min ned, så når det kommer til karakter på innsats vil jeg si det er bullshit. For folk som ikke trener på fritiden kan de få 2 i styrke men veldig bra på ballspill fordi de kan håndtere samarbeid. Alle er forskjellige. Ikke alle klarer alt, og derfor vil jeg si at deltatt og ikke deltatt er det som passer best. I tillegg synes jeg også at gym burde være noe mer teoretisk.
5 i gym
6
18.09.2014 22:07:02
Herregud leser at de fleste her hater gym fordi d er kun idrettsfolk som får god karakter?? Hva me matte?? Hva me engelsk?? D er bare noen som er født smarte, akuratt som noen bare er født flinke. Og folk som trener hver dag, og suns det er gøy, bør selvfølgelig få bedre karakter en de som er i mindre form. Vil du ha god karakter i gym? Da må du begynne å trene, akuratt som du må pugge i alle andre fag
Smartingen
0
22.08.2015 22:01:15
det er sånn at vi som ikke er født sportsutøvere får som oftes ikke til ting i gym selv hvor mye vi prøver.
Nei
15
27.04.2015 18:41:40
I matte, går læreren igjennom akkurat det du trenger å kunne til prøven. I engelsk lærer du ord for ord språket. I samfunnsfag leser du teksten, og får gode karakterer. I gym skriker læreren at dere skal ta fire bakkehopp og tre carambas og du veit ikke hva det betyr engang.
iii
4
18.05.2014 00:16:20
Jeg hater gym, og da jeg begynte på ungdomsskolen kom jeg i en klasse med streng gymlærer og bare folk som elsker sport og som ikke fikk mindre enn 5 i gym. De i parallellklassen min var mer på samme nivå som meg..
Samme her
0
18.06.2015 15:52:31
Sånn er det for meg akkurat nå!:(
Eg
0
04.05.2014 22:50:38
Ein blir flink i gym på samme måte som i alle andre fag, gjer mykje av det, og karakterane blir satt på innsats og ferdigheter i alle fag
mirran
1
26.04.2014 21:42:47
Fordi...ja....
mirran
3
26.04.2014 21:42:23
Jeg liker ikke gym.....
klossmajor
8
24.04.2014 19:50:27
på grunnskolen min var det sånn at hvis man ikke var utrolig flink i høyde, lengde, 60-meter og ball/kule så var man dømt til en dårlig karakter. selv om man alltid møtte opp, var positiv og engasjert, og VIRKELIG ga jernet så svetten sprutet, så var ikke det nok. hvis man ikke var født idretsmann/kvinne og var dyktig teknisk i idrett, så er det intet håp. på videregående legger de - heldigvis - mer vekt på innsatsen, men det burde vært slik at selv den største klossmajor kunne klart å få en ordenlig god karakter og han/hun virkelig prøvde. skolen krever generelt utrolig mye av oss. ikke bare skal man ha klisterhjene, sitte i timesvis og pugge teori og gjøre mange tonn lekser i uken og helgen. nei da. man skal I TILLEGG være superperfeksjonist, praktisk anlagt, flink til all type håndarbeid og tegning, være musikalsk OG være flink nok i gym til å være toppidrerttsutøver. DET GÅR IKKE AN!!!!!!!!!!!!!! alle må jo slite livet av seg. ikke mye fritid til overs der nei. riktignok kan man velge bort en del fag på videregående (eller i hvert fall ikke ha alle på en gang), men jeg synes fremdeles at de setter uforholdsmessige høye mål for oss. hvis man for eksempel går design og håndverk eller musikk, dans og drama, hvorfor skal man da stille så høye krav til gymmen????? det er viktig at vi får aktivitet og det er en god ting. men vi går da ikke idrettsfag!!!! hvis lærerne ønsker at flere faktisk skal møte opp til gymtimene bør de faktisk senke kravene noen hakk. kanskje til og med bare ha bestått/ ikke bestått. det viktigste er jo faktisk at man deltar og gjør et hedelig forsøk. kanskje det er det som skal til for å få den andre halvparten av klassen til å delta.
Riksmåls mannen
9
21.04.2014 12:10:11
Det burde være deltatt eller ikke deltatt. Vi som ikke er så fysisk begavet vil jo få dårlig karakter i gym uansett hvor mye vi prøver og det vil jo senke gjennomsnittet på karakterene
Fuck dere alle
3
17.03.2014 10:07:21
Dere som stemte på at oppmøte, innsats og fair play. Dere vet ikke hvor vanskelig det er for meg, jeg klarer ikke noe. Dere burde bare gå vekk fra denne siden og sove.
.
0
09.10.2014 17:11:34
Er det vanslig og møte opp og gjøre noe. det er ikke snakk om at du skal slite ræva av deg du burde ihvertfall prøve før du sier det er vanskelig.
jeg er ikke lat
0
25.03.2014 10:53:52
kun ferdigheter burde blir vurdert! do not be elendig!
line
6
15.07.2014 00:13:42
Jeg har nedsatt puste evne med 40% og må av og til ha puste maskin, hvordan skal jeg da klare å hoppe, løpe og kaste når jeg nesten svimer av pga oksygen mangel bare av å gå til skolen?
Gutt
2
02.03.2014 17:21:59
Det jeg synes er irriterende er at det virker som pensum legger mest opp til kondisjon og ballspill. Nettopp de to tingene jeg er dårligst til. Jeg har en utrolig styrke i overkroppen, men slik det er lagt opp vil jo gym læreren aldri få se det. I løping er jeg egentlig godkjent, men det virker som nesten alt vi har i gym-timen er ballspill. Noe jeg alltid har vært elendig til. Jeg klarer rett og slett ikke å spille ballspill. Dette trekker ned vurderingen min i gym noe enormt.
:(
0
12.02.2016 17:14:15
Lærere dømmer kun etter ballspill, du sa at du hadde en god styrke i overkroppen, mens jeg foreksempel er svært myk og kan bøye kroppen min i alle tenkelige stillinger (overdrivelse) men læreren får aldri sett det
Somalia143
5
16.02.2014 23:02:49
hvordan kan jeg få bestevenner?
.
1
14.02.2014 07:10:23
Gym er gøy
Alpakkaen
1
05.01.2014 13:18:19
Jeg syns at gym karakteren bør bedømmes mer etter innsats og vilje enn ferdighet. Ferdighet må jo telle litt, selvfølgelig, men jeg syntes ikke at noen skal få verre karakter enn andre bare fordi de ikke ble født som body-buildere. Det er ikke alltid din egen feil hvis du får dårlig karakter i gym; noen blir fortere i form enn andre, og skolen burde ta hensyn til det. Jeg er ikke i altfor dårlig form selv, mrn jeg hater gym bare fordi det kommer et stort skille mellom de som kan kaste en ball seksti meter og de som kaster den tjue. Syntes også at det er rart at skolen lærer deg å respektere hvert menneske og utseende for så å sette et svært skille mellom oss og et stort press på ferdigheter. Urrh. En annen ting er at man ikke bare kan sette seg ned og øve på en gymprøve som man gjør med matteprøver, og det er leit at flinke elever får dratt ned karakterene sine fordi de ikke har tid eller kroppen til å få sekser i gym. Tragisk.
enig
0
24.04.2014 22:24:29
jeg enig med deg, det burde dømmes på insats
gymlærer
2
18.12.2013 17:05:50
Gymkarakter går ut på gymlærer og der er de fleste pedo. Ellers gir de helt forskjellige karakter(jeg og en venn leverte nøyaktig samme oppgave og fikk en hel karakter forskjell!). Vår siste gymlærer kom i første time uten blått øye og i andre med.
jente
12
13.10.2013 15:25:52
Gym bør være et fag du får karakter etter ferdighetene du har i faget. Du får ikke en god karakter i matte selv om du prøver hardt.
jente
0
05.10.2013 07:39:20
hver gummtime holder jeg ppå å besvime fordi jeg er i dårlig form og fordi jeg drikker for lite. jeg folder på og utvike spiseforstyrelser. jeg henger så langt etter i gymmen at jeg aldri blir sliten.
nå går jeg i 8. og hat ikke til til å trene eller å være sammen med venner fordi jeg må gjøre lekser. dette sines jeg er kipt.(red: Du kan stille spørsmål og få svar på ung.no/oss)
sau
1
22.08.2013 15:23:59
Gym er det kjedeligxte faget på hele skolen ionder hele sklenganagnet! Aldri hatt et hag som er kjedeligere en gyum, ikke matet en gang! Gym burden b li byttet ut mor ebn t6ime der alle kan sitte på tumble og face og twitter og youtubr og insragram! Og spotify!!!!!!!! Elsker spotify! bMer enn gym i vert fall. Elsker alt ert emmn gym! Lik viss du er enig! innro,m at du ig da gordi jeg et at dym er det, enig allrsp!
Nerdie
0
10.08.2015 00:24:45
Hvis du har så mye skrivefeil til vanlig, hvilken karakter får du i norsk da?
fjotris
0
16.11.2014 04:15:36
Du burde kansje ta noen ekstra norsk timer
Pål
10
19.08.2013 14:01:01
Skjønner ikke hvorfor man absolutt skal ha vurdering i dette faget. Det er jo helt unødvendig. Greit nok, man trenger en god helse for arbeidslivet eller bare for livet i det hele tatt, men karakterene ødelegger. Hvorvidt man har "deltatt" eller "ikke deltatt" er det eneste relevante, fordi at en tallkarakter vil gå utover hensikten. Man kan i verste fall utvikle spiseforstyrrelser og andre personlighetssykdommer. Man bør altså sette et skille mellom gym og toppidrett. Hvis man vil satse på noe innen idrett, og vil ha intensive gymtimer så kan man søke idrett. Da kan man heller få tallvurdering. Så må man ikke glømme at det sunneste for vanlige folk, ikke er å løpe til de spyr, men trene intensivt regelmessig med enkeltpersonens egen helse tatt i betrakning.
utøver som satser
6
26.05.2013 11:13:13
Synes det er veldig urettferdig at de som prøver så godt de kan bare får 3’er.. Selv har jeg 5 sterk i gym og jeg ser at de som ikke trener så mye som meg prøver veldig hardt.. og da er det synd at det skal trekke ned snittet dems
Tindra 17
3
14.05.2013 20:35:16
Jeg mener gym burde väre som matte, i hvert fall på videregående, at man kommer inn i en klasse med folk som er på samme nivå som deg. Da blir alle vurdert etter de ferdighetene de er födt med, og man slipper få dålig selvfölelse. Skjönner ikke hvorfor det ikke er sånn!
Ghjk
0
12.02.2016 17:16:43
Synes ikke man bør dele inn gymklassen etter ferdighet, da noen kan føle seg dårlige hvis de forventet å komme med de gode. Men hæ? Kommer man i matteklasse med de på samme nivå på vidergående???
treningsnarko
3
19.04.2013 00:03:29
Jeg er en gutt som går i 8. I klassen min har vi 5-7 stk som trener så ofte vi kan(jeg er en av dem). Resten er de som spiller fotball og de som bare spiller ps3 eller xbox. Gym læreren vår er en som har jævlige gymtimer. Han gir aldri 6 hvis man ikke spyr, for da har man prestert godt, som han sier. Jeg er en av de som trener mest i klassa og presterer godt. Fortsatt får jeg ikke mer en 5 eller 5+. Jeg klager ikke, for det er helt greit for meg. De som synes at gym og andre treningsaktiviteter er kjedelige bør tenke seg godt om. De som er i god form når de er 16 - 20 år er i god form til de blir pensjonister. Dette er ikke bare noe jeg skriver, det er faktisk erfaring. Hvis alle hadde hatt en gymlærer som jeg har, ville det nok ikke vært så mange 6ere rundt omkring. Gymlæreren min gir alltid 3 eller 4 hvis du har vært med på alt i gymtimene. 5 og kanskje 6 får du hvis du presteter mye bedre enn alle andre og står på, det er hva jeg hadde å si om gym, og andre treningsakiviteter.
Helene
2
20.04.2013 23:39:50
Jeg ser hva du mener, men det er jo ikke egentlig riktig karaktersetting av læreren, og jeg tror mange av elevene hans gruer seg til timene pga. måten han har gym på og setter karakterer. Hvertfall etter det du skrev.
smiley
3
05.04.2013 19:51:48
Jeg mener gym er bra for de som kanskje ikke er i så god form, og lever usunt. Selv trener jeg i fritiden, men jeg gruer meg til gymtimen, syns det er så skummelt!!! Gym burde vært frivillig.
Maja
14
05.03.2013 20:00:11
Gym har ingenting med skole og UTDANNING og gjøre. Bør bare fjernes fra skolen.
LUL
0
21.10.2015 19:20:03
Jo, gym har noe med skole og UTDANNING og gjøre. Vi som går yrkesfag og skal drive med hardt fysisk arbeid må faktisk være i god fysisk form for å holde ut en arbeidsdag. Gym er viktig for ALLE, som sagt under: "en sunn kropp er et sunt sinn".
neineinei
1
13.06.2014 09:46:25
gym har mye effekt på utdanningen vår, en sunn kropp er et sunt sinn. hvis vi ikke får mosjon, kan vi ikke konsentrere oss på skolen
Jatak
8
15.12.2012 23:55:31
Innsats er det som burde gjelde. Dette har vi på skolen, så lenge man gjør det man kan og viser at man vill burde man få bra karakterer. Er ikke særlig flink i ting som fotball dans og sånt siden jeg selv rir og har gjordt det hele livet. Det er urettrerdig å gi en karakter etter hva man inntereserer seg for. Ligger selv på en 5'er og jeg er ikke akkurat en idretsutøver får å si det slik
F
0
12.02.2016 17:18:45
Driver med taekwondo- gymlærren ser det ikke De som driver med fotball-gymlæreren ser det :( :( sad story :(
Meg
3
11.12.2012 22:01:13
Jeg synes det skal være litt mer individuelt. Insats skal telle, men man skal gå etter forbedringen en elev viser i faget. Ikke sett et gjennomsnittsmål som noen slår lekende lett og andre bare gir opp, men se hva eleven kan, og hev lista et par centimeter høyere enn det, så de må jobbe for å bli bedre, men samtidig har en sjanse til å nå målet. Jeg merker jo selv, når vi har coopertesten i timen, at jeg ofte er skuffet etterpå. Der har vi karakterer etter hvor mange runder man løper, og ærlig talt, jeg har ikke nubbesjanse. I tillegg så er det de som gjør det motsatte igjen. Toppen ligger på fem og en halv runde, og da har du sekseren, og da er det jo folk som seff klarer det, og stopper å løpe, selv om de knapt er annpustne. Det blir jo definnitivt ikke riktig, og akkuratt der synes jeg faktisk jeg, som bokstaveligtalt løper meg selv i svime, kanskje burde fått litt bedre enn de topptrente fnisejentene som ikke gidder å gjøre en ting mer enn de må.
Tindra
1
19.08.2012 20:18:28
Man blir vurdert etter ferdighetenei norske skolen, og det er teit. Man er ikke dårligere av å ikke väre födt med gymkropp. I stedet burde man bli vurdert hvor mye man klarer utifra sine muligheter, og hvor mye man pröver, også oppmöte og fairplay selvfölgelig. Og ja, det blir vanskeligere å vurdere på denne måten, men yrker innen utdanninger ER krevende, og alle må tas hensyn til.
Viktoria
9
16.07.2012 21:28:53
Jeg synes dere glemmer noe veldig viktig, joda man burde få karakter utifra ferdigheter, oppmøte og innsats men også engasjement!!
Eg
3
04.05.2014 22:42:14
Vår lærer gir karakter etter kor positiv du er
leo
2
21.06.2012 00:13:05
Oppmøte, ferdighet og innsats bør telle. I den rekkefølgen. Det er alt for mange jeg kjenner som sjelden er i gymtimene, som får samme karakter som meg som ikke er borte en eneste gang. Det er ikke fortjent, og da kan man like greit bare være der en time, være skikkelig god, og få 6er. Dårlig moral. Innsats bør telle, for om man kommer inn på idrettshøgskole fordi man var skikkelig flink og fikk 6er, men man gidder sjelden å gjøre noe, det er feil. De kan heller ikke ha bestått/ikke bestått eller frivillig gym, for gym er et vanlig fag likestilt med de andre, og det er mange som utdanner seg til det senere. Dette er bare noe mange sier fordi de ikke liker gym. Det ville blitt det samme som å gjøre engelsk frivillig. Det må læres, selv om det ikke er like gøy! Vi kan ikke bare velge det vi liker. Og lets face it, vi blir sykere og tykkere, vi trenger obligatorisk gym.

Kropp og helse

+ 41 flere

Skole, utdanning og jobb

+ 35 flere

Venner, forelskelse og fritid

+ 40 flere