Hvor lenge kan Ruter lagre informasjon når de gir skriftlig advarsel?
Jente, 20
Hei, Jeg lurer på hvor lenge Ruter har rett til å lagre informasjon når de gir skriftlig advarsel. Det er ikke en bot, det er en advarsel fordi jeg hadde kjøpt billett. Har alltid månedskort. Jeg kjøper det hver måned, men så hadde månedskortet mitt gått ut på en søndag, så jeg kjøpte nytt månedskort men utsatte startdato, så glemte jeg å starte den. Dette mente de var sniking og gav meg en skriftlig advarsel og sa neste gang så får du bot. Hvor lenge varer da denne skriftlig advarselen? 1 mnd? 3 mnd? 6 mndr? 12 mndr? Er det ingen grd regler på dette? Og hvorfor opplyser ikke Ruter om dette på sine nettsider, hvor lenge en skriftlig advarsel gjelder. Takk for hjelpen! Mvh, Kjersti
Svar
Hei!
Datatilsynet fører tilsyn med personvernregelverket og gir veiledning i spørsmål knyttet til bruk av personopplysninger.
Datatilsynets veiledningstjeneste kan nås på telefon 22 39 69 00 klokken 12.00-14.30 på mandager og 09.00-11.30 tirsdag, onsdag og torsdag.
Du kan også henvende deg til dem ved å sende en e-post til postkasse@datatilsynet.no.
Du kan lese mer om personvern på Datatilsynets nettsider: https://www.datatilsynet.no/om-personvern/hva-er-personvern/
Håper det var til hjelp! :)
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veileding og mekling hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 11.2.2020
Oppdatert: 11.2.2020
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål