Spørsmål og svar

Hvorfor har ikke skolen utviklet seg i takt med samfunnet?

Gutt, 15

Hvorfor har ikke skolen endret seg? Det er nemlig ekstremt press på at du skal ha en bra utdanning i samfunnet, og det virker som om folk flest mener at hvis ikke du har en bra utdanning får du ett dårlig liv. 1. Dette er ikke sant, mange av de mest suksessfulle personene vi vet om hadde ikke god utdanning (Bill Gates, Steve Jobs, Mark Zuckerberg) 2. Forbindelsen mellom utdanning og jobb er ekstremt ulogisk. Det er veldig lite (jeg vil si kanskje 25-15%) av det du lærer på skolen fra 5.klasse til slutten av vgs som er relevant til de fleste jobber. Nå differensierer jo dette en god del fra jobb til jobb men jeg vil si at en gjennomsnittlig jobb krever kun 15-25% av det du lærer på disse årene. Det er veldig rart at samfunnet så og si dreier seg rundt skole, når det er et såpass utdatert system. Skolens grunnmur har ikke endret seg siden den oppsto, som er mellom 16-1900 tallet. Den skaper bare stress, er ueffektiv og utdatert, så hvorfor er den ikke blitt endret på?

Svar

Hei

Takk for et interessant og godt spørsmål. Det finnes nok ikke noe absolutt svar på dette, da det kan være flere medvirkende årsaker. Du har nok rett i at lite av det som læres på skolen er relevant for de fleste yrker, men igjen vil dette avhenge veldig mye av hvilket yrke man ender opp i. Grunnskolen skal forberede for alle yrker, og så er videregående skole mer fagspesifikk - med yrkesfaglig eller studieforberedende utdanningsprogram. Dette er jo basert på et eldre system, men de faga/retningene som tilbys utvikles og endres stadig. For eksempel fantes ikke programmet medier og kommunikasjon før dette ble viktig i samfunnet. 

I løpet av historien har vi hatt en rekke utdanningsreformer, og målet med disse er nettopp det du etterspør her - at skolens innhold skal reflektere samfunnet. I slike reformer endres gjerne læreplanmåla, slik at de til enhver tid skal være så relevante som mulig. 

Det er klart at det er begrenset hvor mye skolen kan endre seg på kort tid, og det ligger en stor risiko i å endre et system som man har lang erfaring med. Dette kan nok også være en grunn til at myndighetene ikke "reformerer" skolen mer enn de allerede gjør - det er rett og slett for risikabelt, eller man vet ikke hva som vil fungere og ikke. Blant annet var "åpne løsninger" ved skolene et forslag som man hadde stor pedagogisk tiltro til, men som i ettertid har vist seg å fungere heller dårlig. 

Det er nok liten tvil om at du har rett i mye av det du skriver, men jeg håper noe av dette kan forklare hva som ligger bak. Kanskje burde du bli politiker og forsøke å endre systemet selv? Lykke til!

ungdomsskolelæreren, ung.no

Besvart: 20.3.2019

Oppdatert: 20.3.2019

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål