Spørsmål og svar

Hvorfor lærer vi om F de Magellan, men ikke om mennesker generelt?

Jente, 13

Jeg har så mange spørsmål om skolen som for eksempel psykisk helse. Vi lærer om Ferdinand de magellan men ikke om mennesker generelt. Vi lærer om alt i kroppen men ikke hva som foregår i hodene våre. Halv parten av alt vi lærer på skolen kommer vi ikke til og få bruk for i femtiden. Hvorfor lærer vi om hva som er inni et tre når vi vet at vi trenger de til og leve, resten trenger jeg ikke og vite. Det er menings løst og sitte og pugge til en prøve midt på natten også få en A men to uker etter når alle har glemt alt så får vi en overraskelses prøve som egentlig er den ordentlige prøver og den jeg pugget til bare var bortkasta tid jeg kunne brukt på og sove son at jeg hadde følgt med litt bedre i timen. Men hvorfor lærer vi om Ferdinand de magellan? Alt han oppdaget kommer fortsatt til og være der. Hver gang jeg spør mamma eller pappa svarer de bare med noe som dette ( kanskje du skal jobbe med ... en dag og må lære det ) dette er bare en av ti ting jeg tenker på om natten.

Svar

Hei!

Stortinget har bestemt hva som skal være "pensum" for elevene i grunnskolen. Vi lærer for eksempel om de Magellan, og om hva som er inni trær, blant annet, slik som du beskriver. Det som mangler, er egentlig å sette alt dette vi lærer om, inn i en sammenheng og gjøre det relevant

Med den nye læreplanen - som heter Fagplanløftet 2020 - har Stortinget fjernet en del detaljerte læringsmål for at dere elever skal ha bedre tid til å gå i dybden på emner dere er interesserte i, innenfor de ulike fagene. Lærerne skal også ha mer tid til å vise dere at "alt henger sammen med alt", i grunnen.

Magellan, for eksempel, var med på å "oppdage" Sør-Amerika tidlig på 1500-tallet, noe som igjen gjorde det mulig for europeiske land å kolonialisere kontinentet og utnytte både folk og ressurser. Spania og Portugal var mest aktive her, men i Nord-Amerika var også Frankrike og Storbritannia kolonimakter. Dette foregikk også i Afrika og i Asia. Europa gjorde seg mektig ved å utnytte folk og ressurser i land de bare "tok". Spania tok for eksempel utrolig mye gull og sølv fra Inkaene i Sør-Amerika, og litt seinere, fra ca. 1700-tallet, startet slavehandelen fra Afrika, og som også lille Norge var en del av og tjente grovt på. Lenge kunne europeiske land undertrykke andre folk og gjøre seg selv rike og mektige, helt til koloniene etter hvert klarte å frigjøre seg i løpet av slutten av 1800-tallet og ut mot 1950-tallet (i all hovedsak). Konsekvensene av denne undertrykkingen kan vi se ennå, for eksempel ved at forskjellene på fattige og rike land fortsatt er veldig stor. Veldig mange av de landene som i dag regnes som fattige, har en gang vært kolonier av europeiske land. De er på mange måter fortsatt avhengige av de rike landene, og har ikke klart å komme seg igjen etter utnyttelsen. Norge og mange andre land bruker for eksempel en del av sitt statsbudsjett på bistand. Dette betyr at vi har mange som jobber med prosjekter som prøver å hjelpe ulike land og grupper i det vi kaller fattige utviklingsland. Politikerne i landet vårt diskuterer ofte denne bistanden: hva skal hjelpen bestå av, hvor mye penger skal Norge bruke på dette, og hva er effektiv hjelp, egentlig?

Så kan vi snakke om detaljkunnskap om trærne og hvordan de er bygd opp, og kanskje heller trekke inn spørsmålet om klima og hvordan skogen kan hjelpe oss med å få ned klimautslippene. Da blir det kanskje mer interessant å vite hvordan trærne lagrer co2?

Poenget vårt - etter denne lange teksten (beklager!), er at det kanskje ikke er så viktig å huske på navnet til F. de Magellan og nøyaktig når hans ekspedisjon var, men hva som var starten på kolonialiseringen av Sør-Amerika, hva slags urett dette var mot de som allerede bodde der, og hvordan vi ennå i dag kan se konsekvensene av dette. Skolen skal bli flinkere til å vise dere disse sammenhengene.

Skolen skal også gjøre lærdommen dere skaffer dere mer relevant. Hva slags jobber finnes det i Norge? Hva lærer dere på skolen som kan være nyttig i alle disse yrkene? Hvordan er det å være menneske i samfunnet vårt, og hva trenger dere av kunnskap for å leve, bo og arbeide der? Hvordan deltar dere i demokratiet vårt? Disse spørsmålene skal dere utforske i temaer som "folkehelse og livsmestring", "demokrati og medborgerskap" og "bærekraftig utvikling". Dere har også et fag som heter "utdanningsvalg", som etter hvert hjelper dere med å finne mulige yrkesveier, blant annet. Når dere har lagt noen framtidsplaner for arbeid og utdanning, er det også lettere å finne det som er relevant for dere selv i de ulike fagene og emnene som skolen underviser i.

Få gjerne lærerne til å snakke om fagene sine og innholdet i årsplanene de har i forhold til spørsmålet ditt: Hva skal dere lære, og hvorfor er dette viktig for dere? Hvilken sammenheng kan dette settes inn i, og hva skal dere bruke det til?

Lykke til!

Vennlig hilsen lærer/rådgiver, ungdomsskole, ung.no

Besvart: 23.2.2021

Oppdatert: 23.2.2021

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål