Ulike kriterier for å sette karakter
Jente, 17
Hei, Jeg mener jeg får karakterer på feil grunnlag. Fransk læreren min har selv innrømmet at hun har forskjellige vurderingskriterier på alle. At alle ikke blir vurdert likt og på samme grunnlag. Hun har gitt ekstraarbeid til de elevene med franske foreldre, fordi hun mener at dette ikke skal bli lett for noen. De elevene som kan flytende fransk, får heller ikke god nok karakter. Jeg har flere ganger kommentert dette til læreren, men hun mener at hun kan gjøre hva hun vil siden det er hun som er lærer. Hun gir ikke gode karakterer til noen siden hun mener at faget ikke skal komme "lett" for noen. Hun får de fleste til å skjenne på en angst følelse, og at man aldri gjør noe bra. Jeg har flere ganger sittet gråtende hjemme pga av hun. Hun har et "rykte" på skolen å få folk til å krympe samme. Jeg har flere ganger tatt kontakt med skolen, men ingenting skjer. Jeg lurer på om det er noen paragrafer som blir brutt, slik at jeg kan komme med spesifikke ting som blir brutt.
Svar
Hei
Takk for spørsmålet!
Ulike måter å sette karakter på
Det er riktig av læreren å gi elever som er på ulike faglige nivåer utfordringer på sitt nivå. Dere har nemlig rett på tilpasset opplæring. 
Når det kommer til vurdering, skal læreren sette karakter etter hvor godt dere når målene i faget. Det er de samme målene som gjelder for alle elevene. Kompetansemålene finner dere i læreplanen for fremmedspråk. Hvis dere opplever at læreren bruker helt andre kriterier eller har ulike kriterier for ulike elever, kan dere ta dette opp med avdelingsleder eller rektor.
Læreren får elever til å krympe sammen
Du forteller at noen elever får en angst- følelse og en følelse av å aldri gjøre noe bra.
Som elev har du krav på et trygt og godt skolemiljø der du blir behandlet med respekt. Du skal også få oppleve mestring i hvert fag.
Slik du beskriver situasjonen, er dette ikke på plass i Fransk akkurat nå. Dette kan dere ta opp med avdelingsleder og rektor. Gjerne få med flere elever på å ta dette opp. Gjerne skriv eksempler ned med dato og klokkeslett og så nøyaktige sitater som mulig.
Rektor må undersøke saken og sørge for at dere kjenner dere trygge i timen. Det blir opp til rektor å vurdere hva som skjer videre med læreren. Vanligvis pleier lærere å få veiledning til å håndtere klassen sin bedre.
Lykke til!
Hilsen
Elev- og lærlingombudet i Oslo
i samarbeid med Ung.no
Finn ditt Elev- og lærlingombud på elevombudene.no
Besvart: 2.3.2020
Oppdatert: 2.3.2020
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
