Spørsmål og svar

Hvordan går jeg frem, når jeg er i konflikt med en kollega?

Jente, 20

Hei. Jeg har en litt vanskelig situasjon og et valg jeg må ta iforhold til arbeid. Jeg har snart vært ansatt i en stilling hvor jeg trodde jeg kom til å gjøre en god jobb, men fikk etter 3 mnd. vite at dette gjorde jeg ikke. Jeg fikk likevel fortsette, og har fortsatt å jobbe der i 6 mnd for å bevise at jeg er god på det jeg gjør. Etter disse 6 mnd ble jeg sykemeldt, fordi jeg klarer ikke kollegaen min lenger. Hun er negativ til alt jeg gjør, klager og skaper dårlig energi og stemning på jobb. Jeg har fått helt nok, og vil ikke fortsette hvis jeg må jobbe med denne kollegaen. Hvordan kan jeg gå frem til min leder med denne saken? Jeg er en veldig konfliksky jente og ønsker ikke noe drama på jobb. Er det verdt å i det hele tatt ta opp saken, eventuelt ha et møte med leder, min kollega og meg, eller bare rett og slett søke meg videre. Jeg går også på et fulltidsstudium ved siden av, så jeg har rett og slett ikke psyke eller energi og bruke på min kollegas småsutring.

Svar

Hei

Det er din arbeidsgivers ansvar å påse at du har et godt arbeidsmiljø. Hvis det er ting på din arbeidsplass som påvirker din arbeidshverdag i negativ retning, bør du derfor ta saken opp med arbeidsgiver så snart som mulig for diskusjon. 

Det vil være opp til din arbeidsgiver å finne en god løsning på konflikten mellom deg og din kollega. 

Hvis det imidlertid ikke løser seg kan det imidlertid være greit å begynne å se seg etter en ny jobb, slik at du har noe å falle tilbake på. 

 

Med hilsen svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med ung.no

(Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende kortinformasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe Arbeidstilsynet på tlf: 73 19 97 00)

Besvart: 2.3.2020

Oppdatert: 2.3.2020

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål