Spørsmål og svar

Hvordan er reglene for utregning av sykepenger?

Gutt, 20

Hei. Jeg har blitt langtidssykemeldt, og prøver å finne ut av hva jeg skal ha i sykepenger. Jeg har to jobber, og jeg har problemer med å finne ut korrekt mengde for deltidsjobben min. Arbeidsgiveren min har beregnet min månedsinntekt til 3710,31kr (fant dette tallet på NAV), men dette får jeg ikke til å stemme. Jeg ble sykemeldt den 27.11. I de tre månedene før jeg ble sykemeldt tjente jeg (før skatt) 11 130,93kr i September, ingenting i Oktober og 7337,50kr i November. Hvis jeg forstår regelverket korrekt, så skal ikke lovlig fravær uten lønn gå utover mitt beregningsgrunnlag (det var ok for bedriften at jeg ikke jobbet i September). Dersom det er tilfelle, så ser det ut, for meg, at regnestykket blir 11130,93kr + 7337,50kr /2 = 9234,215kr Har jeg tenkt korrekt her, eller er det noe jeg har misforstått ved regelverket?

Svar

Hei, og takk for at du skriver til oss.

Reglene for utregning av sykepenger kan være kompliserte. Vi kan kun vise til generell informasjon på nav.no.

Du finner beregningsreglene for sykepenger (for arbeidsgiver) på våre nettsider.

Der står det blant annet at månedsinntekten skal som hovedregel fastsettes ut fra et gjennomsnitt av den inntekten som er rapportert til a-ordningen i de 3 siste kalendermånedene før sykefraværet startet. Denne perioden kalles beregningsperioden.

Det står videre at:

  • Hvis arbeidstakeren har hatt lovlig fravær uten lønn i beregningsperioden, skal arbeidsgiver bruke den inntekten arbeidstakeren ville hatt hvis han eller hun hadde vært i jobb. Fraværet vil vanligvis være ulønnet permisjon eller ferie uten lønn.

Lovlig fravær betyr fravær som er avtalt eller lovfestet.

Det står videre i rundskrivet:

Dersom et arbeidsforhold har vært avbrutt på grunn av permisjon eller annet fravær i mer enn 14 dager, jf § 8-15 i løpet av tremånedersperioden, anses man for å være i et nytt arbeidsforhold. Det kortere tidsrommet etter man startet opp arbeidsforholdet igjen legges da til grunn ved fastsetting av den aktuelle månedsinntekten.

Spørsmålet blir om fraværet du har hatt i oktober, om det gjør at arbeidsforholdet ansees som et nytt arbeidsforhold eller ikke. Hvis arbeidsforholdet ansees som nytt, så skal månedsinntekten regnes ut slik:

- Hvis arbeidsforholdet har vart så kort tid at det ikke er rapportert inntekt til a-ordningen for 3 hele kalendermåneder, skal arbeidsgiver bruke inntekten i den perioden arbeidsforholdet har vart. Arbeidsgiver må regne om inntekten i perioden til 1 månedsinntekt.

Du bør absolutt ta kontakt med din leder, og snakke med vedkommende om hvordan månedsinntekten er regnet ut. Be gjerne leder om å ringe til NAVs arbeidsgivertelefon på 55 55 33 36, for å få veiledning på regelverket som blir gjeldende i ditt tilfelle.

Ring oss gjerne på telefon 55 55 33 33, så kan vi gå inn i din konkrete sak.

Ønsker deg alt godt.

Med vennlig hilsen

NAV, i samarbeid med ung.no

Besvart: 4.12.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål