Er karakterene mine bra eller dårlige? Jeg har lyst på bedre snitt!
Jente, 14
Hei jeg har akkurat begynt i 9 klasse men jeg lurer på om karakterene mine er bra eller dårlig. Jeg fikk 4,4 i gjennomsnitt. Jeg fikk 3 i engelsk 4 i norsk, engelsk muntlig, samfunnsfag, naturfag og k&h. Jeg fikk 5 i Matte gym fysakk KRLE jeg fikk 6 i fransk. Er det bra eller dårlig jeg har lyst på bedre snitt!!
Svar
Hei!
Jeg synes du har et veldig bra snitt! Og særlig når du nevner karakterene du har fått i enkelte fag!
Jeg tror at det viktigste i 9. klasse er å prøve å beholde snittet. Du kan prøve å øke litt der du har fått 3.
I engelsk er det viktig å svare godt på oppgaven, og å ha et innhold som viser at du kan forklare og reflektere over et tema. Les derfor mye, så du lærer flere gloser. Grammatikk er også viktig, men der kan det være lurt å ta for seg de områdene du strever mest med. Se om du kan skaffe deg en god "skrivevenn" i klassen, og som du kan hente litt inspirasjon fra når dere jobber med tekster. Be også om en nøye forklaring fra læreren din på hva du mestrer nå, og hvordan du kan bli enda bedre.
Sett deg inn i hva studieteknikk er, og finn ut hvilke teknikker som er lure for deg å bruke. Er det OK for deg å lese og å skrive nøkkelsetninger, for eksempel? Eller er det bedre å sette det du lærer inn i et tankekart? Kanskje liker du best å lære nye ting sammen med andre, eller på en mer praktisk måte.
Du kan også gjøre en ting til: Be om en samtale med rådgiveren på skolen din. Dere kan prøve å finne ut hvilke utdanningsprogram som er mest sannsynlige for deg, og så finne ut hvilke karakterer du trenger for å komme inn der. Da er det lettere å legge en plan for hvilke fag det er lurt å jobbe med.
Vennlig hilsen lærer/rådgiver, ungdomsskole, ung.no
Besvart: 20.8.2020
Oppdatert: 20.8.2020
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål


