Må jeg gå om igjen et skoleår?
Jente, 13
Om man får veldig masse anmerkninger må man gjenta året igjen?
Hei
Nei, ingen elever i Norge skal gjenta et skoleår.
Det er skolen som skal tilpasse seg eleven sitt nivå, der hvor du er.
Det er ikke anmerkninger, oppførsel eller orden som avgjør om du må gå om igjen et år.
Jeg håper at du får det bedre på skolen, hvor du er i en god dialog med lærerne, slik at de ser deg, og skjønner at ting kan være vanskelig.
Hvis dette med anmerkninger er veldig vanskelig for deg, bør du også snakke med lærerne om det. Si til dem at anmerkningene ikke hjelper på din oppførsel. Kanskje kan de ha andre måter å hjelpe deg på vei til en bedre oppførsel, slik at du ikke får anmerkninger.
Alle barn i Norge skal gjennom ungdomskolen, uansett hvor mange anmerkninger dere får eller ei.
Det er læreren sin oppgave å prøve og skape det gode menneske, slik at dere kommer dere gjennom skolen uten altfor mange anmerkninger.
Dette er jo krevende for alle, men det er intensjonen.
Jeg ønsker deg alt godt og masse lykke til på skolen!
Vennlig hilsen rådgiver og ungdomsskolelærer for ung.no
Besvart: 1.10.2024
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål