Å bruke AI til å rette grammatiske feil kan sees på som et verktøy ?
Gutt, 16
Hei, i Akershus har det kommet nye retningslinjer for bruk av Ai. Hvor går grensen mellom å bruke som hjelpemiddel og verktøy, og gå over grensa. Er det f.eks. lov til noen oppgaver å legge inn teksten din og spørre om den kan utheve grammatiske feil, også rette de. Jeg vil si at da er det brukt som et verktøy, men ikke fått den til å skrive noe.(Jeg forstår at du fortsatt må øve på å rette den selv også, siden det er ganger du ikke har tilgang til ai.) Hadde det ikke vært greit å skrive teksten selv, rette den så godt du kan får å øve på det, men så bruke Ai til å hjelpe deg med å finne flere feil, også rette på det?
Svar
Hei! Det er et interessant spørsmål. Grensen mellom å bruke AI som hjelpemiddel og å gå over grensen kan være ganske uklar, spesielt når det gjelder læring. Å bruke AI til å identifisere og rette grammatiske feil kan sees på som et verktøy for å forbedre skriveferdighetene dine, så lenge du selv har gjort en innsats for å skrive teksten først.
Det er absolutt fornuftig å skrive teksten selv, rette den så godt du kan, og deretter bruke AI for å finne flere feil. Dette kan hjelpe deg med å lære og forstå språket bedre, samtidig som du får tilbakemeldinger som kan forbedre arbeidet ditt. Det viktigste er at du fortsatt er aktiv i læringsprosessen og ikke bare stoler helt på AI for å gjøre jobben. Det kan være lurt å diskutere dette med lærerne dine for å få klarhet i hva som er akseptabelt i deres retningslinjer.
Besvart: 2.12.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål