Spørsmål og svar

Bør jeg informere NAV om mitt problem?

Jente, 19

Hei Jeg trenger litt hjelp. Det gjelder altså telefonskrekk, jeg blir hysterisk når jeg skal ringe fremmede, som Nav, lege etc. Jeg føler at hjertet banker og jeg svetter, også når person svarer så får jeg sånn skjelving å begynner å stamme, også får jeg jernteppe å blir stiv i maska. Å si det hjemmet, altså jeg får nesten kjeft, å får som svar at jeg kan ingenting eller er helt udugelig, også bare flirer morra av meg og sier at telefonskrekk er bare tull, men det er jo ikke det!. Jeg føler også at det er til plage for meg, det er jo ikke meningen at jeg skal være vettskremt når jeg skal ringe noen. Hver gang jeg gjør det så nøler jeg bare ved å taste nummer, eller så utsetter jeg det helt. Det er enklere å sende e-post eller vanlig melding, og jeg har viktige ting i Nav som jeg må gjøre med jobbgreier osv. Skulle likt å sagt det her til dem men er det lurt?. Eller burde jeg kontakte psykolog eller lignende?. Jeg vet ikke hvordan problemet skal bli løst. Så trenger hjelp nå!

Svar

Hei

Du skriver at du opplever at du har problemer med å få frem viktig informasjon til NAV når du må ha telefonkontakt, og du lurer på om du bør informere om  din situasjon.

Du bør absolutt opplyse din veileder i NAV om dine utfordringer!

Du bør også snakke med fastlegen din. Dersom det er slik at du blir handlingslammet og ikke får gjennomført de oppgavene du skal gjøre, så er det kanskje nødvendig med legeerklæring?
Kan det være behandling / oppfølging legen kan anbefale, og som kan hjelpe deg med utfordringene?

Det som er bra for din del, er alle de elektroniske løsningene som finnes og som en kan bruke som jobbsøker!

Du bør kontakte veilederen din i NAV via Aktivitetsplanen. Der kan du enten informere direkte skriftlig eller du kan be veileder om et møte da du har behov for å snakke litt om utfordringer du har, her velger du selv.
Gi beskjed til NAV, slik at de vet hva du strever med!

 

Hilsen NAV i samarbeid med ung.no

Besvart: 20.5.2019

Oppdatert: 20.5.2019

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål