Spørsmål og svar

Kan jeg på IV pga. fravær etter at læreren har sagt at jeg får karakter?

Jente, 17

Hei jeg når jeg fikk tilbakemelding på min siste vurdering fikk vi en muntlig tilbakemelding om hvor jeg lå an i st karakter. I følge læreren lå jeg mello’ 5/4 og i tillegg presiserte hun ikke 4/5 men 5/4 altså nærmere 5. og når vi fikk skrifltig tilbakemelding skrev hun at gruppa vår fikk( 4+ først men det var med uhel hun la inn i følge henne) 5 og i tillegg sto standpunktkarakteren mon under som 5. fordi jg hadd en 4, 4+, 5+, 5 og gjorde bra på en debatt og en økonomi pppgave. Men fordi hun ikke så meg på en storting opplegg de siste to timene som var skole opplegg der hele skolen skulle møt opp satt hun fravær begge dagene på meg. Og det gjorde at jeg gikk over fraværsgrensa. Men jeg lurer på om hun har rett til å endre standpunkt når hun egentlig har gitt skrifltig standpunkt på teams.

Hei

Standpunktkarakter forutsetter at du er innenfor fraværsgrensen. En lærer har ikke lov til å sette standpunktkarakter på deg, hvis du har udokumentert fravær over 10 %. Dette gjelder selv om du i utgangspunktet har karaktergrunnlag og læreren på forhånd har sagt at du kommer til å få en karakter i standpunkt.

Hilsen rådgiver i Ung.no

Besvart: 6.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål