Spørsmål og svar

Betyr det at jeg ikke er gravid når jeg får mensen da jeg skal?

Jente, 19

Hei! Jeg har alltid har reglemessig menstruasjon, får mensen da jeg skal få og har smerter. Jeg er ikke da gravid? Tok en graviditetstest etter mensen var ferdig og den var negativ

Hei!

En normalt mens til forventet tid er et godt tegn på at man ikke er gravid. Blir mensen mindre enn normalt eller man får andre symptomer på graviditet, bør man ta graviditetstest.

Når du har hatt mensen og tatt en negativ graviditetstest, har dette gått bra og du er ikke gravid. Men anbefaler at du bruker prevensjon neste gang. Kondom beskytter både mot graviditet og seksuelt overførbare infeksjoner.

Vennlig hilsen Jordmor ung.no

Besvart: 6.9.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål