Treningssenteret etterfakturerer. Hvilke rettigheter har jeg?
Annet, 18
Hei, jeg har nettopp sagt opp medlemskapet mitt på et treningssenter. Hadde ingen avtalegiro, så måtte betale hver måned i resepsjonen. Etterhvert begynte jeg å miste tellingen på hvilke måneder jeg hadde betalt for, og dermed unngikk jeg å dra på trening. Jeg prøvde også å snakke med de ansatte der, men de forsto ikke problemet mitt. Treningssenteret har nå sendt meg en mail om «gjenværende trekk/faktureringsperiode» som kom som et sjokk ettersom jeg IKKE har brukt treningssenteret på grunn av at jeg ikke hadde betalt i resepsjonen. Det er først nå som jeg har oppsagt medlemskapet at jeg har fått beskjed om å betale for de månedene jeg ikke har trent på. Jeg syns dette er veldig rart å ikke få noe faktura eller en mail på at jeg må betale for neste måned, men at de heller har forventet betaling uten at jeg visste om det. Hva skal jeg gjøre? Kan ikke betale flere tusener av kroner når jeg ikke var klar over dette...
Svar
Hei!
Når du melder deg inn på et treningssenter, inngår dette som regel i et abonnement. Et abonnement er en løpende avtale som varer frem til en av partene sier den opp, og dette gjelder uavhengig av hva slags type betalingsløsing man har valgt.
Når du ikke har sagt opp abonnementet ditt, kan treningssenteret kreve betaling for inntil tre år fra dem tidligst kunne fakturere deg. Dette gjelder selv om du ikke har trent fordi den alminnelige foreldelsesfristen i Norge er tre år.
Normalt får man varsel om ubetalt faktura i posten, e-post eller på SMS. Hvis du aldri mottok noe sånt, bør du kontakte treningssenteret enten ved å sende en e-post eller snakke med noen i resepsjonene, og se om dere klarer å komme til en minnelig løsning.
Håper dette var til hjelp! :)
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veileding og mekling hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 17.8.2020
Oppdatert: 17.8.2020
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål