Spørsmål og svar

Jeg bestilte en prøvepakke som viste seg å være et abonnement

Gutt, 20

Vet ikke om det er rette plass, men jeg bestilte en prøvepakke fra en plass som heter luminskin. Det som jeg ikke visste var at dette var et abonnement og ble idag trukket 440kr. Jeg sendte umiddelbart inn mail om at jeg ville kansellere ordren min og fikk tilbake at siden de allerede hadde sendt varen, så var ikke det mulig. Det som jeg stusser på er at de kan ikke ha sendt varen, og det er mye som de gjorde før det som går imot forbrukerkjøpsloven. Er ikke de pliktig som en aktør som markedsfører mot nordmenn å følge slik norsk lovgivning?

Svar

Hei!

Det er kjedelig å oppleve å bestille en prøvepakke, som senere viser seg å være et abonnement. 

Hvis Lumiskin ikke har opplyst om at det dreide seg om et abonnement da du bestilte prøvepakken, er det ikke sikkert at avtalen er gyldig. Da kan du klage til dem og be dem om å bevise at dere har inngått en gyldig avtale.

Hvis avtalen ikke er gyldig, dvs at Lumiskin har lurt deg inn i et abonnement, så kan de ikke kreve å ta betalt for dette. Da må de også dekke utgiftene for å sende tilbake de varene du egentlig ikke bestilte. Og så må de selvsagt kansellere abonnementet i seg selv. 

Ellers er det greit å vite: Dersom det er under 14 dager siden du mottok prøvepakken, kan du uansett benytte deg av angreretten din, som også er en mulighet til å kansellere avtalen og abonnementet.  

Urimelig handelspraksis er forbudt. Eksempler på "urimelig handelspraksis" kan være når en bedrift skjuler eller gir villedende opplysninger. 

Hvis du har mistanke om at en bedrift bedriver urimelig handelspraksis, er det alltid greit å sende tips om dette til Forbrukertilsynet. De jobber blant annet mot ulovlig markedsføring:

https://www.forbrukertilsynet.no/

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veiledning og mekling hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

 

 

Besvart: 19.11.2020

Oppdatert: 19.11.2020

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål