Spørsmål og svar

Må jeg være med i fremmedspråk selv om jeg skal ta et annet som privatist?

Jente, 16

Hei, jeg går vg1 og skal ta eksamen som privatist i fremmedspråk. Det er et annet språk enn jeg har hatt på ungdomsskolen og vg frem til nå. Jeg har fått beskjed med skolen om at jeg må være med i timene til det fremmedspråket jeg ikke skal ha likevel, og kanskje kan gjøre en avtale med læreren i det språket om at jeg kan jobbe med det jeg skal ta eksamen i. Det nye språket erstatter det andre så jeg får ikke karakter i det. Er virkelig regelen slik at jeg må være med i timene uansett?

Hei.

Du bestemmer selv om du skal være med i timene i fremmedspråket på videregående skole. Du kan si ifra til studieinspektør at du ikke vil ha de timen pga at du skal ta privatisteksamen i et annet språk. Skolen kan ikke si at du må være med i de timene.

Lykke til!

Rådgiver og karriereveileder vgs

Besvart: 3.2.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål