Spørsmål og svar

Kan spiralen ha flyttet på seg? Bør jeg ta angrepille?

Jente, 20

Hei. Jeg har hatt mirena hormonspiral i snart tre år, men under samleie i går sa kjæresten min for første gang at han kjente noe som stakk. Det var ikke hele tiden, men ofte, så vi gjorde oss ferdig, men etterpå fikk jeg mensen lignede kramper. De gikk over med en ibux og har ikke kommet igjen. Jeg regner med det er spiralen han har kjent, men kan det være at den har flyttet på seg, og at det er det som har gitt meg kramper? Og burde jeg da ta en angrepille? Har lest at det ikke er lurt når man har hormonspiral, men hva gjør jeg da om den er sluttet å funke?

Hei!

Så fint at du er oppmerksom på dette, og at du spør!

Det er mest sannsynlig trådene på spiralen kjæresten din har kjent under samleie. Dette kan være et tegn på at spiralen har flyttet på seg, noe som i sjeldne tilfeller kan øke risikoen for graviditet. Selv om det er lite sannsynlig, bør du ta en NorLevo angrepille. Dette vil ikke påvirke effekten av hormonspiralen din!

Videre vil jeg anbefale deg å ta kontakt med lege for å sjekke om spiralen din faktisk har flyttet på seg, og om det er behov for å sette den inn på nytt. Dere bør også bruke kondom som tilleggsbeskyttelse frem til dette er gjort.

Håper dette var til hjelp!

Takk for at du skrev til oss.

Vennlig hilsen helsesykepleier, Ung.no

Besvart: 26.10.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål