Hvilke regler gjelder for å arrangere slippfest i leid lokale?
Jente, 18
Hei, jeg og russegruppen min skal arrangere en privat slippfest på et leid lokale. Det er 18 års aldersgrense og det vil ikke være salg av alkohol. Lokalet har en maksgrense på 120 gjester men regner med av vi blir rundt 60. Hvordan er det med reglement knyttet til dette? Antall frivillige vakter over 25, antall innleide proffvakter osv? Må vi sende søknad til politiet? Tusen takk for svar!😊
Svar
Hei!
Dersom lokalet dere skal leie er et forsamlingslokale, eller annet lokale som vanligvis er tilgjengelig for offentligheten kan det være ulovlig å ha med medbrakt alkohol. Dette kommer an på om festen regnes som et "sluttet selskap", det vil si at alle festdeltakerne har en tilknytning til de som arrangerer festen. Du kan lese mer om disse reglene i alkoholloven § 8-9. Hvis det for eksempel blir opprettet et facebook-event der de som er invitert også kan invitere sine venner, eller andre enn dem som er inviterte kan komme, så er ikke selskapet sluttet og man må ha skjenkebevilling.
Alle arrangementer på offentlig sted, eller som er allment tilgjengelig og kan medføre ordensproblemer skal meldes til politiet i god tid. Dersom det kun er inviterte som kan få delta vil det ikke være allment tilgjengelig, og det er ikke nødvendig å melde i fra til politiet.
Jeg vil anbefale dere å kontakte kommunen hvor festen skal avholdes for å få klarhet i hvilke anbefalinger som gjelder for vakthold ved et slikt arrangement. Dere bør også være oppmerksomme på at eieren av lokalet kan oppstille krav til sikkerheten ved arrangementet i leiekontrakten.
Ønsker dere lykke til med slippfesten.
Hilsen juristen, ung.no
Besvart: 1.12.2022
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål