Spørsmål og svar

Blødninger konstant etter to uker med p piller, hva kan jeg gjøre?

Jente, 16

Hei, jeg har gått på p pillene Naiwanelle i litt over to uker nå. Jeg startet på den 3. dagen av mensen, og nå har jeg hatt mensen hver dag siden, det er veldig irriterende. Er det noe som går an å gjøre? Jeg fikk beskjed om at man kan ta en pause på 3-5 dager og få en «bortfallsblødning» for å stoppe mellomblødninger, kan det funke nå? Jeg vet at jeg ikke er beskyttet mot graviditet og ikke kan ha ubeskyttet sex når jeg ikke har tatt pillene i 21 dager sammenhengende, men det går fint. Jeg vil bare finne en måte å slippe å blø hver dag, men også kunne gå på p pillene. Jeg prøver å ta pillen på samme tid hver dag, har hørt det og kan hjelpe. Men er det best å bare fortsette å ta en pille hver dag og håpe at jeg snart slipper å ha konstant mensen? Ifølge Google kan det ta 3-6 månder, men jeg orker ikke å ha mensen hver dag så lenge. Jeg vil bli kvitt konstant mensen så fort som mulig. Hilsen fortvilt jente

Hei.

Jeg skjønner godt at du synes dette er kjedelig og frustrerende. Litt av vitsen for mange er jo å slippe mensen. Bra du har fått god info om bruk av de i fht sikkerhet.

Man sier jo gjerne 3 mnd er prøvetid og at man må være tålmodig, men jeg tenker ikke du skal behøve å gå i tre mnd å blø.

Naiwanelle er en kombinasjonspille og er det samme som Yasminelle. For noen er det for lit hormoner i disse pillene og da opplever man det du gjør.

Jeg ville nok anbefale deg å se an litt til, men om det ikke gir seg med blødninger, gå til helsesykepleier eller helsestasjon for ungdom og få en annen p pille. Det kan hende du kan ha god effekt av en ren gestagenpille, eller om du skal ha en kombinasjonspille med litt mer hormoner, som Microgynon eller lignende.

Lykke til !

Vennlig hilsen helsesykepleier

Besvart: 4.10.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål