Spørsmål om rettigheter ved billettkontroll.
Jente, 20
Hei. Jeg har fyllt 20 år for noen måneder siden og er vandt med å kjøpe ungdsombillet. Jeg ble tidligere stoppet for noen dager siden av billettkontrollører hvor de sa at jeg må kjøpe studentbillet til neste gang og alt gikk greit, med idag da billettkontrollørene fra sporveien kom på T-banen var de veldig ugreie med meg. Da jeg viste billetten begynte de å ønske om ID-en min og ba meg gå ut. Det var ikke den stasjonen jeg skulle gå av på og dermed sa jeg at det ikke er der jeg skal og at jeg ikke ønsket å gå ut og da sa mannen at hvis jeg ikke går av så skal han bære meg ut og i det han er halvveis i setningen drar han meg fra setet og dytter meg hardt mot døra. Jeg ber han stoppe og sier at jeg skal gå ut selv, men han fortsetter å dytte meg hardt og jeg måtte holde meg i stanga for å ikke falle. Han dyttet meg så hardt at jeg kunne ha falt gjennom sporene og de ga meg i tillegg en bot på 1 470kr når jeg hadde gyldig billett. (Jeg har ikke plass for å skrive alt- Nytt spørsmål )
Svar
Hei,
Jeg skjønner at dette var en ubehagelig situasjon for deg.
Transportselskaper sine kontrollører har lov til å holde en passasjer tilbake hvis passasjeren i kontroll ikke kan framvise gyldig billett, og unnlater å betale tilleggsavgift på stedet, så lenge hen ikke gir tilstrekkelige opplysninger om navn, adresse og fødselsdato. Tilbakeholdsretten gjelder også mens de gitte opplysninger verifiseres. Dette står i yrkestransportloven § 33 andre ledd. Det står samtidig at tilbakeholdelse ikke kan skje dersom det etter forholdene vil være et uforholdsmessig inngrep.
I dette tilfellet høres det ut som de brukte mer makt enn det som var nødvendig ut fra situasjonen, og dermed kan det ha vært et «uforholdsmessig inngrep».
Du skriver at vekteren dyttet deg, og at du har vondt i armen. Dersom du mener det ble utøvd vold mot deg, kan du anmelde dette til politiet. Da vil det være politiet som må vurdere om det har skjedd et straffbart forhold som de vil gå videre med.
Du kan også klage til Ruter. De skriver følgende på sin nettside: Ønsker du å klage på et gebyr du har fått, eller gi din tilbakemelding om en billettkontroll? Alle klager på billettkontroll og gebyr må sendes inn skriftlig.
Dersom du har behov for rettshjelp kan du kontakte Ung rettshjelp eller Rettssenteret for å høre om de kan hjelpe deg.
Hilsen juristen, ung.no
Besvart: 14.11.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål