Spørsmål og svar

Hvordan kan vi klage på en lærer?

Gutt, 18

Hei. Læreren vår i geografi er vanskelig. Hun gir oss prøver og pirker alt for mye. Har snakket med henne om dette men hun mener at det ikke er tillfelle. En elev i klassen ble trukket 3 karakterer ned fordi hun ikke hadde skrevet en setning hvor hun sammeliknet emnene. Vi i klassen ønsker nå å klage til rådgiver, men lurer på hvordan vi går frem. og hvor vi kan finne saklige begrunnelser for at vurderingen og undervisningen er mangelfull. Læreren er stadig borte, og vi får ikke vikar. Så de timene hun er borte, er vi alene på skolen. vi får også ikke svar på iskole, når vi sender mld. så om vi lurer på noe får vi ikke svar. Hun la også ut ekstra forberedelsesoppgaver noen timer før en prøve, som ikke en gang kom på prøven. Vi som elever føler oss veldig uheldig plassert, da vi verken får undervisning men dårlige karakterer. Vi vil klage på måten vi blir vurdert på, og mangelfull undervisning. Vi håper dere har noen gode kilder til dette. Evt hva som kan være lurt å få med i den.

Svar

Hei.

Jeg anbefaler at dere først snakker med deres kontaktlærer. Det er viktig at kontaktlærer vet hvordan dere opplever undervisningen.

For å klage på en lærer er det viktig å være konkret. Her kan dere se på læreplanen i faget og sammenligne med det dere har gått gjennom. Får dere oversikt over hva som kreves på høy, middels og lav måloppnåelse i vurderingssituasjoner? Her kan dere lese mer om vurderingspraksis.

Det at læreren legger ut forberedelsesoppgaver som ikke kommer på en prøve, kan dere ikke klage på. Det er opp til dere å forberede dere på det tema som dere skal vurderes i.

I klagen bør dere skrive om tilbakemeldingen som dere har gitt til læreren og at denne tilbakemeldingen ikke har blitt tatt til følge

Det er viktig at dere dokumenterer hvilke timer dere har vært alene, uten lærer tilstede og uten opplegg for timen.

Dersom dere ønsker å klage på læreren er det viktig at denne klagen er skriftlig og sendes til til avdelingsleder eller rektor. Skriftlige henvendelser skal besvares skriftlig.

Med vennlig hilsen
Ombudet for barn og unge i Viken fylkeskommune
i samarbeid med ung.no
finn ditt ombud på elevombudene.no

Besvart: 18.11.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål