Spørsmål og svar

Går det an for meg å ta yrkesfag selv om jeg allerede har bestått vgs?

Gutt, 20

Jeg angrer veldig på at jeg tok studiespesialisering istedenfor yrkesfag på vgs. Gjorde det bra karaktermessig uten å prøve så hardt, men til gjengjeld så vet jeg ikke hvordan jeg skal jobbe med fag. Begynte på studie i høst og forrige semester gikk det greit, men nå har matten begynt å bli skikkelig vanskelig og jeg er ikke litt motivert til å jobbe med det engang. Jeg har ikke lyst på en sånn jobb der jeg sitter i ro på et kontor hele dagen. Går det an for meg å ta yrkesfag selv om jeg allerede har bestått vgs? Føler meg skikkelig mislykket som gir opp

Hei.

Det er ikke uvanlig å kjenne at man har valgt feil retning. Mange oppdager først etter hvert hva som passer dem best. Det betyr ikke at du er mislykket eller at du gir opp. Det betyr at du lærer mer om deg selv og hva slags arbeidshverdag du ønsker.

Ja, du kan ta yrkesfag og få fagbrev selv om du allerede har fullført studiespesialisering. Dette kalles ofte yrkesfaglig rekvalifisering. Du kan få opplæring gjennom videregående for voksne i fylket der du bor. Hvilke fag og modeller som finnes, varierer fra fylke til fylke. Du kan sjekke tilbudene ved å logge inn på vigo.no.

Mange lærebedrifter tar også inn voksenlærlinger. Da får du opplæring direkte i bedrift og jobber praktisk i et yrke, i stedet for å gå vanlig skoleløp.

Du kan finne informasjon på nettsiden til fylkeskommunen din ved å søke på navnet på fylket + «videregående for voksne». Du kan også lese mer om dette på utdanning.no.

Hvis du er usikker på hva som kan passe deg videre, kan det også være nyttig å snakke med en karriereveileder eller rådgiver der du bor.

Lykke til!

Med vennlig hilsen

Karriereveiledning.no i samarbeid med ung.no

Besvart: 12.2.2026

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål