Kjøper har ikke betalt etter signert bilsalg – Hva gjør jeg nå?
Gutt, 20
Hei, Jeg har «solgt» en bil igjennom smidig handel på Finn. Men jeg tror jeg gjorde en feil. Begge parter har signert elektronisk med bank ID på kontrakten, hvor kjøpesummen står. Siden det var helg, så så jeg kun at han overførte summen på bankoverføring. (Vi hadde ikke mulighet til å gjøre det igjennom Finn sin innebygde Vipps betaling). Etter jeg hadde sett at han overførte pengene, så byttet vi også eierskapet på bilen. Så nå er ikke bilen min lenger, og jeg venter fortsatt på penger ifra banken dems. Jeg er nervøs for at pengene ikke kommer, men begge har signert kontrakt hvor salgsprisen står. Har kjøper ansvar for at jeg får de pengene som står i kontrakten? Selv om bilen er «dems» nå?
Svar
Hei Gutt 20 år.
Det er forståelig at du er nervøs i en slik situasjon, men siden dere begge har signert en elektronisk kontrakt med BankID, er det en juridisk bindende avtale. Kjøperen har derfor et ansvar for å betale den avtalte summen som står i kontrakten.
Selv om eierskapet nå er overført, og kjøper har bilen, fritar det ikke dem fra å betale deg det som er avtalt. At pengene ikke har kommet ennå kan skyldes forsinkelser i bankoverføringen, spesielt siden overføringen ble gjort i helgen. Ofte kan det ta noen ekstra virkedager før pengene kommer inn på kontoen, avhengig av bankens behandlingstid.
Følg opp med kjøperen
Ta kontakt og spør om de kan bekrefte at overføringen er gjort. Be om kvittering eller transaksjonsbevis fra banken hvis du er usikker.
Vent noen virkedager
Overføringer som gjøres i helgen kan ta litt ekstra tid, så det er lurt å vente til etter neste virkedag for å se om pengene kommer inn.
Hvis pengene ikke kommer
Dersom det viser seg at pengene ikke kommer innen rimelig tid, kan du påpeke at kjøperen bryter kontrakten. Da kan du kreve betaling, eventuelt ta saken videre med Forliksrådet eller Forbrukertilsynet om det skulle bli nødvendig.
Lykke til!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 14.10.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål