Spørsmål og svar

Er det ulovlig å kritisere et selskap og gi dem en dårlig anmeldelse?

Gutt, 19

Mamma kjøpte en campingvogn hos en forhandler. Etter kort tid viste det seg at vognen hadde store feil og mangler som førte på mange tusen kroner i utlegg og flere runder med forbrukerutvalget. Firmaet måtte til slutt betale ca 25 prosent av kostnadene hvilket er helt urimelig for vår del men som mamma måtte godta. Jeg gikk inn på formatet sin side på Instagram og Facebook og la igjen kritikk om at jeg håper fremtidige kunder tenker seg om for disse er vanskelig å handle med om du skulle få problemer. Videre trykket jeg trist fjes ikonet på 15-20 av deres varer og la ut 1 gif av ett vrak. Nå truer firmaet mamma med at hvis jeg ikke sletter dette anmelder de og tar advokat på saken. 1:jeg for ikke slettet kommentar og gif for de har skjult dem. 2: er det virkelig ulovlig å kritisere firmaet? 3: hva bør jeg gjøre og hvordan kan dette eventuelt straffes? Hvor kan man lovlig kritisere og advare andre om slikt?

Svar

Hei Gutt 19 år.

I utgangspunkteter er det ikke ulovlig å skrive en dårlig anmeldelse/vurdering av et firma, basert på erfaring med dem., siden vi har ytringsfrihet i Norge. Hadde det vært ulovlig ville siden man skriver anmeldelsen på ikke eksistere

Det er dog viktig at når man skriver en anmeldelse at man holder seg til sannheten. Du skriver at du har gitt dårlig score på 15-20 av forhandlerens varer.Hvis du ikke har kjøpt disse varer bør du slette disse anmeldelser. Da man kan bli erstatningsansvarlig etter skadeerstatningsloven.

skadeerstatningsloven § 3-6 a første ledd står det følgende:

"Den som uaktsomt har satt frem en ytring som er egnet til å krenke en annens ærefølelse eller omdømme, skal yte erstatning for den lidte skade og slik erstatning for tap i fremtidig erverv som retten ut fra den utviste skyld og forholdene ellers finner rimelig. Han kan også pålegges å betale slik erstatning (oppreisning) for skade av ikke-økonomisk art som retten finner rimelig."

I bestemmelsens annet ledd står det at selv om ytringen regnes som ærekrenkende, så blir man ikke erstatningsansvarlig hvis ytringen "anses berettiget etter en avveining av de hensyn som begrunner ytringsfriheten".

Dette betyr at du kan ikke bli erstatningsansvarlig for en berettiget ytring. Selskapet kan derfor ikke kreve at du sletter den dårlige anmeldelse hvis den er berettiget. Hvis du har skrevet noe som ikke er kontruktiv og berettiget kritikk anbeflaer vi at du sletter den del og lar det stå som er reell og konstruktiv kritikk.

Ofte skriver forbrukere anmeldelser på selskapets nettsider hvis de har lagt til rette for dette. Trustpilot er en platform som også kan brukes hvis det er mulig for dette selskap eller så er det noen som også lager en facebook profil. Vi vil dog anbefale at du ikke gjør noe som kan eskalere konflikten.

Du kan ta kontakt til en advokat hvor du kan få gratis råd denne side: https://advokatenhjelperdeg.no/

Trenger du ytterligere hjelp anbefaler vi at du tar kontakt med Forbrukerrådets veiledningstjeneste. Veiledningen kan treffes på telefonnummer 23 400 500.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 15.9.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål