Spørsmål og svar

Hadde kjøpt bussbillett, men ble stoppet i billettkontroll

Jente, 15

En hendelse for rundt 1 og et halv år siden nå, har gjort meg veldig lei meg. Det er noe som mange ikke ser på som noe å bry seg om. Jeg bor et stykke fra stavanger, men etter en ny tynell åpnet fikk jeg mulighet til å ta buss dit. Da dette skjedde var jeg nokså ny til bilettsystemet. Dette var en dag jeg skulle til Stavanger. Jeg kjøpte en såkalt engangsbilett en halvtime før bussen gikk, og brukte den på bussen. Denne biletten gikk ut etter en og en halv time, og bussturen tok over en time, så når vi var fremme i Stavanger var biletten gått ut. I Stavanger ble vi stoppet av bilettkontroll. Jeg visste ikke at biletten måtte være gyldig når du gikk av bussen også. Jeg sa til damen at biletten var gått ut. Hun trodde ikke på meg, jeg fikk henne til å snakke med faren min på telefonen men hun trodde fortsatt ikke på meg. Som en person som alltid følger reglene ble jeg veldig lei meg i ettertid av dette, og har i det siste tenket på det hver natt. Hva bør jeg gjøre? Kan jeg kontakte hun?

Svar

Hei!

Dette hørtes ut som en veldig ubehagelig situasjon! Du er ikke alene om å ha opplevd misforståelse om kjøp og bruk av bussbilletter, det er det utrolig mange som har gjort. Men jeg skjønner godt at du blir lei deg.

Vanligvis er det slik som du skriver: Billetten må være gyldig ved ombordstigning, ikke nødvendigvis idet man går av buss. Hvis busselskapet mener at billetten også skal være gyldig når man går av bussen, må de gi deg tydelig informasjon om dette når du kjøper billetten. Denne informasjonen kan f.eks være i app, på nettsiden til busselskapet, på billettautomater osv.

Hvis du vil, så synes jeg du skal sende en mail til busselskapet og fortelle dem at du er lei deg pga måten billettdama snakket til deg på, og be om at de sier unnskyld. Du kan også be dem om å bevise at det står i reglene deres at billetten må være gyldig når man går av bussen.

Lykke til, så håper jeg at busselskapet gir deg et godt svar og en beklagelse!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 10.2.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål