Spørsmål og svar

Må jeg betale for toll?

Jente, 17

skal kjøpe en pakke på nettet, det står at den skal bli levert gratis om jeg handler for 700kr, må jeg betalle toll?

Hei!

Det kommer an på om du kjøper pakken fra utlandet eller ikke. Dersom du bestiller pakken fra utlandet, må du i de fleste tilfeller betale importavgifter og tollgebyr.

Dersom nettbutikken er innenfor EU/EØS, så må de informere deg på forhånd at du må betale for toll og import, eller at disse utgiftene kan forekomme. Hvis nettbutikken ikke informerer deg om dette på forhånd, så kan du ha kraft på at de erstatter disse utgiftene.

Du kan lese mer om toll og netthandel hos Tolletaten:

Netthandel - Tolletaten

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 30.3.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål