Spørsmål og svar

Strøyk på matteeksamen – mister jeg hele faget?

Gutt, 18

Hei, jeg gikk ut av vg3 og strøyk på matte eksamen.. Betyr det at jeg stryker i hele faget eller at jeg bare må ta opp eksamen til høsten og alt går fint?

Hei!

Hvis du strøk på matteeksamen etter VG3, betyr det ikke at alt er borte, men du må ta opp eksamen igjen.

For å få faget bestått må du bestå eksamen, så du må ta opp matteeksamen til høsten (eller neste gang du melder deg opp som privatist) slik at du får en karakter som gjør at faget blir godkjent.

Uten å ha bestått faget vil du ikke få et vitnemål. Anbefaler deg å snakke med skolens rådgiver for veiledning og påmelding.

Lykke til!


Mvh

Rådgiver og karriereveileder

Besvart: 22.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål