Spørsmål og svar

Har ikke vært forelsket. Kan jeg være homofil?

Gutt, 16

Hei eg lurer på hva slags kjønn jeg er tiltrukket til, fordi jeg snakker med en jente nå og eg har alltid likt jenter, altså jeg har alltid vert forelsket i jenter men jeg har aldri hat en kjæreste, og det popper opp en tanke i bakhodet mit hele tiden " er jeg homofil?"

Hei.

Så fint at du skriver til ung.no med spørsmålet ditt.

Selv om det kan virke som om alle har kjæreste, eller går rundt og er forelsket, så er det ikke sånn. En kort spørrerunde i noen klasser på ungdomsskolen, vil avdekke at det er kanskje 2, eller 3 i hver klasse som har kjæreste.

Det ingen grunn til å tro at du er homofil bare fordi du ikke har hatt kjæreste, u en alder av 16 år. Da ville det vært mange homofile.

Selv om du selvfølgelig kan være det.

Men jeg ville tro at du så langt i livet, ville ha merket om du liker gutter, eller at du i det minste liker gutter og.

Det er bare du som kan vite hvordan dine følelser er. Selv om du ikke har vært forelsket i noen jenter før, så er ikke det det samme som at du forelsker deg i gutter.

Det vil nok falle på plass etter hvert. Du kommer til å møte en person som du blir forelsket i, og om det er jente er det greit, om det er gutt, så er det også helt greit.

Det er faktisk ikke noe du kan styre. Du kan ikke velge å ikke være homofil, hvis du er det. Du kan være bifil, det vil si at du kan forelske deg i begge kjønn. Det er også greit.

Du må ikke bestemme deg for hva du er, det vil du tidsnok finne ut av.

Husk å være deg selv, uansett hvem du er. Det er det viktigste.

Jeg ønsker deg alt godt.

Lykke til!

Med vennlig hilsen helsesykepleier og spesialist i sexologisk rådgivning (NACS)

Besvart: 25.6.2026

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål