Usikker på om jeg kan opprette en klage på formelle feil
Jente, 19
Jeg er så usikker om jeg kan opprette en klage omgående formell feil under skriftlig eksamen i matematikk den 13. mai. Under Del 1 mistet jeg tid på grunn av en feil fra skolens side, har krav på opplesning av tekst. Da jeg tok dette opp med skolen, fikk jeg ikke et tilfredsstillende svar. De hevdet at feilen ikke var gyldig fordi jeg allerede har vedtak om utvidet tid. Etter å ha vært i kontakt med Statsforvalteren, ble jeg gjort oppmerksom på en tidsfrist på 10 dager etter eksamen for å klage på formelle feil. Jeg har imidlertid ikke klart å finne informasjon om denne fristen på nettet, og jeg ble heller aldri informert om den på forhånd. Karakteren ble publisert 19. juni, og jeg har allerede sendt inn en hurtigklage på karakteren. Og jeg vet ikke om jeg kan opprette en sak eller ikke, fordi jeg har en standpunkt karakter på 3 og strøyk på eksamen.
Hei!
Ut fra det du skriver forstår jeg det som om det er for sent for deg å sende inn en klage på formelle feil nå.
Klagefristene er formulert i opplæringsforskriften § 10-2 og du kan lese om det her: Utdanningsdirektoratet sine sider om klagefrister
Standpunktkarakter og eksamenskarakter er to forskjellige vurderinger som kan påklages hver for seg.
Med vennlig hilsen
Ombudet for barn og unge i Akershus, Buskerud og Østfold
i samarbeid med ung.no
finn ditt ombud på elevombudene.no
Besvart: 26.6.2026
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
