Fått en parkeringsbot - hva gjør jeg?
Gutt, 18
Jeg har et spørsmål angående parkering. Jeg har parkert på en parkeringsplass med automat, og på den kunne man betale for hvor mange timer man stod, eller så stod det «avslutt parkering» som vil si at man betaler når man skal dra. Jeg tenkte å betale når jeg skulle dra ettersom jeg ikke visste hvor lenge jeg skulle bli på det stedet, for det var nemlig ved en videregående skole siden jeg skulle ta privatist eksamen. Jeg spurte noen av vaktene på privatist om det var mulig å betale senere pga automaten så sa de ja. etter eksamen min ser jeg at jeg har fått bot? Men det gir ikke mening. Det var ikke skilta om at det er privat parkering eller noe engang, det stod bare «parkering mot avgift» er det riktig at jeg får bot? Evt. hva kan jeg skrive i klagen for jeg skal 100% klage!!!
Svar
Hei Gutt 18 år.
Skriftlig klage
Send en skriftlig klage til riktig parkeringsselskap. Bruk deres kontaktinformasjon som vanligvis er oppgitt på parkeringsboten. Inkluder dine kontaktopplysninger. Du kan forklare situasjonen og hvorfor du valgte å betale ved avreise, basert på informasjonen fra parkeringsautomaten. Nevn at du fikk bekreftelse fra vaktene om at dette var i orden. Du bør legge til at det ikke var skilting som indikerer privat parkering eller andre betingelser. Be om at boten annulleres innen syv dager og si
Hvis du ikke får svar innen rimelig tid eller du ikke medhold i klagen, vil du ta saken til videre.
Ikke medhold
Du kan kontakte Parkeringsklagenemnda for å få hjelp med å behandle klagen din på parkeringsboten. Vær oppmerksom på at det er enkelte typer klager de ikke kan behandle, så jeg anbefaler at du forhører deg med dem først.
Du finner mer informasjon på Parkeringsklagenemnda (PKN). Forbrukere kan også kontakte nemndapå telefon 22 39 68 45 (man-fre kl 13-15) og på e-post: post@pklagenemnda.no.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 27.5.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål