Spørsmål og svar

Hva kan jeg gjøre for å få læreren endre undervisningen?

Jente, 17

Hei! Jeg har rettslære 1, og har sikkelig lyst å bli noe innenfor juss. Men jeg merket at vi har en lærer som, ikke for å være frekk, men ganske kjedelelig. Det er verken variasjon i timene, og merker at hun ikke har tilstrekkelig kompentanse i faget hun har selv. Hun lærer oss ikke å skrive, og forskjellsbehandler de i klassen som får ting til. Noen av oss, blant annet meg, trenger litt mer oppfølging. Nå har jeg null motivasjon for faget, noe som er sikkelig dumt sidne jeg synes emnene er kjempe innteressant. I og med at det ikke bare jeg som opplever at denne læreren er sånn, er det mange som har sagt ifra til skolen. Skolen gjør ingenting med det, og jeg har virkelig ikke lyst å ha denne læreren som lærer.

Svar

Hei, jente 17.

Så dumt at du ikke trives med opplæringen i et fag du, i utgangspunktet, synes er spennende. Jeg synes det er dumt å høre at dette er en sak som er tatt opp, uten at dere har blitt lyttet til. Hvordan har dere tatt opp temaet? Det skriver du ikke så mye om.

Alle lærere, meg selv inkludert, kan nok være litt "kjedelige" i enkelte timer, spesielt om man må gjennom en del teori. Det er likevel viktig at lærerne lytter til elevene, og forsøker å skape variasjon i timene, slik at alle elever opplever å få utbytte av opplæringen. Jeg pleier selv å gjennomføre undersøkelser i mine klasser, hvor jeg spør elevene om hvilke metoder elevene foretrekker i timene. Har læreren din forsøkt noe lignende? Om ikke: Be om å få mulighet til å si deres mening om timene.

Om dere opplever å ikke bli hørt ville jeg bedt kontaktlærer om å få en time til klassens time (om det er flere klasser som har rettslære "blandet": Ha klassens time i hver enkelt klasse). I klassens time kan dere bli enige om hva som er problematisk, samt hva dere ønsker at skal bli bedre. Formuler et saklig brev hvor dere gjør rede for hva som er utfordrende, og hva dere ønsker mer av. Det vil være smart å legge til hva dere synes fungerer bra i timene, slik at brevet ikke blir "bare" negativt. Send deretter brevet til faglærer. Enhver skole/lærer skal, og bør, vektlegge elevmedvirkning, og det kan dere godt inkludere i brevet som en begrunnelse for å bli hørt.

Jeg har, fra et lærerperspektiv, forståelse for at læreren ikke kan treffe alle elever i hver eneste time. Jeg synes likevel det er veldig viktig at dere gir tydelig beskjed, for det er konkrete tilbakemeldinger fra elever som kan hjelpe oss til å gjøre jobben bedre. Det er viktig at dere formulerer et saklig brev, som ikke blir for useriøst. Sørg for at det ikke blir et personangrep, men et brev som tydeliggjør hva saken gjelder/hvordan opplæringen kan bli bedre.

Om dere opplever at dere ikke blir hørt ville jeg tatt saken videre, via tillitselev, til elevrådet og/eller elevtjenesten.

Jeg håper det ordner seg for dere.

Med vennlig hilsen lærer i videregående skole, i samarbeid med ung.no.

Besvart: 10.3.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål