Kan jeg ta opp fag på folkehøgskolen?
Jente, 19
Hei, jeg ble ferdig på videregående nå, og jeg hadde tatt opp to fag da jeg byttet linje, og strøk i begge fordi jeg glemte det helt, lurer bare på om hvis jeg begynner på folkehøyskole, om det går an å ta opp fag der, at man får privatist og at man kan ta opp faget på selve folkehøyskolen.
Hei!
Så spennende at du er interessert i å gå på folkehøgskole! Det finnes enkelte folkehøgskoler som har et eget valgfag som heter "privatist". Det kan være en idé å se om de ulike skolene du har vurdert tilbyr dette faget.
Hvis du begynner ved en folkehøgskole som ikke har et valgfag der du forbereder deg til dine privatisteksamener, så vil det uansett være mulig å melde seg opp til privatisteksamen samtidig som du går på folkehøgskole. Du kan lese mer om privatistordningen her.
Håper dette svaret var til hjelp. Lykke til!
Vennlig hilsen UngInfo i samarbeid med ung.no
UngInfo er et informasjonssenter for alle under 27 år.
Besvart: 2.11.2023
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål