Spørsmål og svar

Trenger jeg å laste opp noe mer enn et vitnemål?

Jente, 18

Hei! Jeg skal studere til høsten. På Samordna Opptak er det krav om å dokumente blandt annet bestått i en del fag for studiene mine. Trenger jeg da å laste opp noe mer enn vitnemål? Eller holder stort sett vitnemål for skole-relatert dokumentasjon? Altså det står jo der hvilke fag jeg har hatt og karakterer jeg har fått.

Hei

Takk for ditt spørsmål!

Når du søker gjennom oss, må du dokumentere at du er kvalifisert til de studiene du har søkt på, og som regel skal det holde med et vitnemål.

Et vitnemål er et bevis på at du har fullført og bestått videregående skole og har generell studeikompetanse.

Noen studier har spesielle opptakskrav i tilegg til kravet om generell studiekomeptanse. Du kan dokumentere spesielle opptakskrav med kompetansebevis og/eller vitnemålet ditt fra videregående skole.

Du finner informasjon om hva du må laste opp ved å logge inn i søkerportalen. Når du er logget inn, går du til «Elektroniske vitnemål og dokumenter» og klikker på «Se hva du må dokumentere».

Har du flere spørsmål om dokumentasjon, må du kontakte den høgskolen eller det universitetet som er din saksbehandler. Kontaktinformasjonen finner du i søknaden, under "Se søknad" og "Kontaktinfo til saksbehandler".

Vennlig hilsen

Samordna opptak i samarbeid med ung.no

Besvart: 22.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål