Spørsmål og svar

Kan jeg studere om jeg stryker matte?

Gutt, 19

Hei jeg søkte på Kristiania anvendt psykologi og fikk studieplass. Men jeg har ikke vitnemål fordi jeg strøyk matte i vg3 tok den opp nylig og strøyk igjen som privatist er det noe sjans for å kunne starte i august selvom jeg ikke har vitnemål. Jeg skal ta opp matten innen høst da neste privatist eksamen er mulig å ta opp men for nå får jeg jo ikke gjort noe mer. Jeg vil ikke ta et nytt friår.

Hei!

Vi skal prøve å besvare spørsmålet ditt så godt som mulig.

I utgangspunktet er det dessverre ikke mulig å studere anvendt psykologi på Høyskolen Kristiania om man ikke har et vitnemål og generell studiekompetanse. Høyskolen Kristiania tilbyr betinget opptak, men vi vet ikke om dette gjelder for deg, ettersom vi ikke kjenner til din personlige situasjon.

Håper dette svaret var til hjelp. Lykke til!

Vennlig hilsen
UngInfo i samarbeid med ung.no
UngInfo er et informasjonssenter for alle under 27 år.

Besvart: 24.6.2026

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål