Har funnet en kul i brystet – bør jeg sjekke den?
Jente, 17
Jeg skjente at jeg har kule/klump i min ene pupp og ikke den andre. jeg har hatt vondt i den siden av brystet eller området egentlig i flere månder så jeg har alltid trodd smerten var i ribbeina helt till jeg skjente på puppen og klumpen oppdaget klumpen så jeg vet ikke om det smerten og kulen henger sammen men hva skal jeg gjøre?
Hei!
Det er forståelig at du blir bekymret når du kjenner en kul i brystet som du ikke har lagt merke til før.
Heldigvis er kuler i brystene hos unge som oftest ufarlige. Det kan for eksempel være normalt brystvev eller andre ufarlige ting under huden, og ofte vil dette bli være noe man legger mer merke til under puberteten. Mange opplever også at brystene ikke er helt like på begge sider.
Samtidig er det vanskelig å vite hva akkurat denne kulen er uten at noen undersøker den. Siden du har kjent smerter i området i flere måneder og nå har oppdaget en kul, synes jeg det er lurt å få den vurdert dersom den er ny, hvis den vokser, endrer form, eller hvis du fortsatt er bekymret.
Selv om smerter og kulen ikke nødvendigvis henger sammen, er det greit å nevne begge deler dersom du bestiller time hos lege. Da kan legen undersøke brystet og vurdere om det er behov for videre oppfølging.
Prøv å huske at det vanligvis ikke er noe alvorlig når unge oppdager en kul i brystet. Men nye kuler som man ikke har kjent før, bør man få vurdert for å være på den sikre siden.
Ønsker deg alt godt videre!
Vennlig hilsen legen, ung.no
Besvart: 21.6.2026
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål