Hvordan vet jeg at en jente liker meg?
Gutt, 14
Hei, hvordan vet jeg om en jente liker meg. Jeg er forelsket i en jente men jeg lurer på om hun kan like meg eller ikke. Det er veldig mye tegn som for eksempel flørting, komplimanger til hverandre, blikk kontakt, osv. jeg vil confesse så snart som mulig jeg føler jeg konkurrerer mot en annen gutt i tilleg. Og ikke si at det verste som kan skje er at hun sier nei når jeg confesser for det er ikke sant (ikke vondt ment jeg beklager veldig) Men hvordan vet jeg om hun kan like meg? Og er det lov at en er ett år eldre enn en annen? Det var alt jeg hadde på hjertet Ha en fin dag:)
Hei
Vi er to som skal svare deg på dette spørsmålet.
Jurist svarer:
Du spør om det er lovlig å være sammen med en jente som er ett år eldre enn deg eller ett år yngre enn deg. Du skriver ikke hvem som er eldst/yngst av dere. Det er ikke noe i veien for å være sammen en annen når det er ett års aldersforskjell mellom dere. Jeg vil likevel minne deg på at du er under den seksuelle lavalder, og det er hun også. Den seksuelle lavalder er 16 år i Norge. Dette betyr at dere ikke har lov til å ha seksuell kontakt selv om dere er kjærester. Men dere har likevel lov til å være kjærester, dere må bare vente med den seksuelle kontakten.
Ungdomssvarer svarer:
Jeg forstår at du vil vite om hun du liker, liker deg tilbake. Takk for at du sender inn spørsmålet ditt til oss.
Du skriver at dere flørter, gir hverandre komplimenter og veksler blikk. Dette kan være typiske tegn på at en person er interessert. Samtidig kan det være vanskelig å vite helt sikkert.
Noen typiske tegn på at hun liker deg kan være:
- Hun tar kontakt, og virker interessert i å bli bedre kjent med deg
- Hun virker glad når dere snakker sammen
- Hun gir deg ekstra oppmerksomhet
- Hun flørter med deg
Hvis dere allerede flørter en del og har god kontakt, kan det å fortelle henne det være et fint neste steg.
Du skriver også at du konkurrerer mot en annen gutt. Jeg skjønner at dette føles stressende og usikkert, men det kan være lurt å ikke la det påvirke deg for mye. Prøv heller å fokusere på deres relasjon. Det fungerer som regel dårlig å konkurrere om en person.
Du trenger ikke å bestemme deg med en gang. Bruk den tiden du trenger.
Lykke til!
Vennlig hilsen ungdomsredaksjonen
Besvart: 23.6.2026
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
