Kan jeg be om bytte av behandler på DPS?
Annet, 20
Jeg ønsker å få ny behandler på DPS. Denne uka glemte han meg, det sa han til og med selv. Jeg sa til ham hvordan det er vanskelig for meg å spise nok, men at jeg ikke har lyst til å bli innlagt. Da begynte han å le og sa «da har du lyst til å bli innlagt». Han så på meg og sa «du virker litt stille i dag, du virker litt sånn (så lagde han sure lyder)». Jeg sa også at jeg har mye angst på kveldene, og da spurte han meg «er det hensiktsmessig?» og at «du velger selv hva du tenker på, det er bare du som kan gjøre noe med tankene dine». På et punkt så strøk han meg på benet ved kneet, og det likte jeg ikke. Det var ikke at han kom borti med et uhell, det var flere strøk. Han spurte meg «er det sånn at du tenker herregud (navnet hans) er skikkelig teit og irriterende?». Han har spurt om det flere ganger i andre timer, og jeg synes det er litt ukomfortabelt at han antyder at jeg tenker sånt om ham og at han spør meg om det direkte. Har jeg grunn til å spørre om bytte av behandler?
Hei
Dette forstår jeg godt at kan oppleves ubehagelig, og det er bra at du tar dette opp.
Du har ikke en lovfestet rett til å bytte behandler. Samtidig er det viktig at du føler deg trygg og har en god relasjon til behandleren din for å få best mulig utbytte av behandlingen.
Jeg anbefaler at du tar dette opp skriftlig med DPS og forklarer hvorfor du ønsker å bytte behandler. Du kan godt bruke det du har skrevet til oss som utgangspunkt.
Legg til at du ønsker svar skriftlig. Dersom du ikke får bytte behandler, bør DPS gi en begrunnelse for dette.
Jeg håper du blir hørt på ønskene dine, og at dere finner en god løsning.
Med vennlig hilsen
Pasient- og brukerombudet
www.pobo.no
Besvart: 22.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål