Hvordan oppbevarer NAV opplysningene om meg?
Jente, 19
Visst eg skriver med NAV(via chat-tjenesten)vil min NAV-kontakt kunne lese referatet som er blitt skrevet mellom meg og NAV person i chat-tjenesten?Meiner ein levende person ikkje roboten Frida som man møter først. Og vil NAV kontakten min få vite at eg har brukt/kontaktet NAV i ettertid?
Svar
Hei!
Når du er logget inn og bruker en tjeneste på nav.no, blir personopplysningene dine behandlet på en sikker måte etter kravene i personopplysningsloven.
Vi lagrer ikke personopplysninger om deg på de åpne sidene på nav.no og tilhørende subdomener.
Når du er logget inn og bruker en av tjenestene der, blir personopplysningene dine behandlet på en sikker måte etter kravene i personopplysningsloven.
I personvernerklæringen kan du lese mer om hvordan NAV oppbevarer personopplysninger.
Når du går inn i en enkelt tjeneste, kan du møte tekster underveis som handler om opplysninger som NAV henter inn, eller opplysninger du gir fra deg. Eksempel:
I en oppfølgingstjeneste for sykefravær får du beskjed om ikke å skrive sensitive opplysninger i et felt fordi arbeidsgiveren din kan lese dette.
I noen tjenester kan du møte en tekst med brukervilkår som du må godta for å få lov til å bruke tjenesten.
Slike brukervilkår vil variere med tjenesten.
Du kan få informasjon om hvordan tjenesten fungerer, hva vi krever av deg eller valg du må gjøre og forstå konsekvensen av.
Brukervilkår kan også inneholde informasjon om nødvendige opplysninger som vi vil innhente fra andre instanser og der vi må ha ditt samtykke.
Når du chatter med NAV, blir chatten automatisk lagret. Det gjør vi for statistikk og læring, slik at vi kan utvikle tjenesten.
- Når du snakker med chatbot Frida, skal du ikke skrive inn personopplysninger.
- Når du snakker med en veileder, må du avtale med veilederen og logge inn med bankID før du skriver inn personopplysninger.
Lagring av opplysninger
Chatbot
- Samtalen med chatbot Frida blir lagret i 90 dager.
- Hvis du har skrevet inn personopplysninger som navn, fødselsnummer, telefonnummer eller e-post-adresse blir dette automatisk slettet fra samtaleloggen.
Chat med en veileder
- Chat med en veileder blir lagret i 15 dager. Unntaket er chat om sosiale tjenester, som blir slettet umiddelbart etter at chatten er avsluttet.
- Hvis du identifiserer deg med bankID og samtalen har betydning for saken din, blir samtalen også lagret i saksmappen din.
Med vennlig hilsen NAV i samarbeid med ung.no
Besvart: 16.10.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål