Spørsmål og svar

Kan jeg komme inn på studiet selv om jeg mangler vurdering i et fag?

Jente, 20

Hei! Jeg sliter litt angående det med høyere utdanning. Jeg har søkt med inn på drømmestudiet mitt men det krever for eksempel kjemi 2. Pga jeg hadde mye fravær så får jeg ikke karakter. Jeg har slitt mye med sykdom og fikk nettopp for en måned siden en diagnose. Jeg må jobbe over sommeren med medisiner og få helsen min på plass. Jeg har prøvd å spørre rådgiver og samordna opptak om hva jeg kan gjøre da jeg er nødt til å ha standpunkt i faget for å komme inn. Synes det er veldig kjipt om jeg må vente et helt år før jeg kan komme inn igjen. Har prøvd å forklare situasjonen min men ingen ting hjelper. De sier jeg må bare ha standpunkt. Hva er det jeg kan gjøre for å komme inn på studiet til høsten?

Hei.

Det høres ut som du har hatt en tøff periode med sykdom, og det er veldig forståelig at dette føles frustrerende når det påvirker planene dine for videre studier.

For å kunne komme inn på studier med spesielle fagkrav (slik som Kjemi 2), må du som regel ha fullført og bestått faget før senest juli samme året som du søker opptak. Dette kravet gjelder alle, og det finnes vanligvis ikke unntak, selv når fraværet skyldes sykdom.

Det kan finnes en mulighet for å søke dispensasjon gjennom Samordna Opptak. Da ber du om unntak fra opptakskravet. Slike søknader blir vurdert individuelt, men det er viktig å vite at det svært sjelden gis dispensasjon fra fagkrav, og du kan derfor ikke regne med at dette vil føre fram. Det du kan gjøre nå, er:

  • Sjekke med skolen din én gang til om det er grunnlag for vurdering i faget, hvis du har dokumentasjon på sykdommen
  • Melde deg opp som privatist i Kjemi 2, slik at du kan få karakter så fort som mulig

Selv om det kan føles kjipt å måtte vente, er det mange som bruker et ekstra år til å ta opp fag og styrke karakterene sine. Det kan faktisk gi deg bedre muligheter når du søker igjen. I mellomtiden kan du også gjøre noe som føles meningsfullt for deg, for eksempel jobbe eller ta andre fag.

Hvis du vil ha hjelp til å planlegge veien videre, kan du kontakte oss i Karriereveiledning.no. Vi er en gratis og anonym tjeneste, hvor du kan snakke med en veileder på chat eller telefon. Da kan vi sammen utforske målet ditt, og mulige veier videre.

Med vennlig hilsen

Karriereveiledning.no i samarbeid med ung.no

Besvart: 23.6.2026

Oppdatert: 23.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål