Jeg så en slåsskamp, hva skal jeg gjøre?
Jente, 14
Jeg var til en kompis som hadde en venn, hun vennen skulle ha slåsskamp jeg ville ikke være med så jeg ble i hagen. Slåsskampen var på lekeplassen jeg så på men jeg var ikke tilstedet, dette ble filmet. Jeg ville stoppe det men hvis det ikke hadde funket hadde jeg blitt innblandet. Jeg er redd jeg var med i videon. Hva skjer med meg vis dette blir anmeld, hva gjorde jeg feil?
Hei
Det er ikke ulovlig å se på at noen slåss. Jeg kan derfor ikke se at du har gjort noe ulovlig i denne sammenhengen.
Du beskriver ikke hvor alvorlig slåsskampen var eller om noen ble skadet. Dersom filmen blir spredt, eller noen ble alvorlig skadd, kan politiet velge å etterforske saken. Du kan da bli kalt inn som vitne om du var synlig på filmen. Dersom dette skjer, anbefaler jeg deg å fortelle det du vet og hva du gjorde. Det kan være greit å ha med seg en forelder dersom du blir kalt inn til avhør hos politiet.
Hilsen juristen, ung.no
Besvart: 26.6.2026
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål