Spørsmål og svar

Fått parkeringsbot pga feil registeringsnummer. Kan jeg klage?

Jente, 19

Her om dagen skrev jeg inn feil registreringsnr når jeg parkerte. Jeg skrev bare ett siffer feil, og easypark viste at det var samme modell og merke som min bil. Jeg har fått en parkeringsbot, men jeg lurer på om jeg kan klage mtp at jeg egt har betalt.

Svar

Hei!

Det kan dessverre være vanskelig å klage på ei parkeringsbot, dersom du har tastet inn feil registreringsnummer i appen. Parkeringsselskaper er veldig strenge på dette, man er selv ansvarlig for å legge inn riktig registreringsnummer når man betaler.

Men det kan være unntak i noen situasjoner. Hvis appen ikke har gitt deg mulighet til å kontrollere om du har tastet inn riktig nummer, så kan du ha krav på at parkeringsselskapet sletter boten. Appen må altså la deg dobbeltsjekke nummeret, enten underveis i betalingen, eller for eksempel på en kvittering.

Dersom du ikke husker å ha fått muligheten til å kontrollere om du har tastet inn riktig, kan du prøve å sende en klage til parkeringsselskapet. Hvis dette ikke fører til noen løsning, kan du sende inn saken videre til Parkeringsklagenemnda:

PKN (pklagenemnda.no)

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 7.8.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål