Spørsmål og svar

Hva bør jeg gjøre når vennene mine kjører ulovlig?

Gutt, 13

Hei mine venner kjører elsparkesykler i ulovrlig fart hva bure jeg gjøre jeg bryr meg om dem

Hei

Så godt å se at du bryr deg så mye om vennene dine.

Jeg skjønner at du synes dette er en vanskelig situasjon. Jeg synes likevel du bør vurdere å ta det opp med dem. Regler for hastighet på en el-sparkesykkel er satt for å beskytte føreren. Når man kjører en el-sparkesykkel er man ikke spesielt godt beskyttet, og hvis man kjører veldig fort og faller/krasjer kan man få store skader, i verste fall kan man dø.

Dersom du synes det er vanskelig å ta dette opp med vennene dine, kanskje du kan snakke med en lærer på skolen din. Forklare hva som skjer, og be hen hjelpe deg uten å nødvendigvis røpe at det er du som har fortalt hen det. Eller så kan du snakke med foreldrene dine. Kanskje de kan ta det opp med foreldrene til vennene dine.

Det viktigste her er at vennene dine blir fortalt at det de gjør er farlig, og i visse tilfeller ulovlig, og at de må være forsiktig når de kjører el-sparkesykkel.

Hilsen juristen, ung.no

Besvart: 3.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål