Hvorfor blir jeg ikke prioritert når jeg har mye smerter?
Jente, 19
Hei. Jeg er en jente på 19 år, og har gått med intense smerter i flere år. Smertene er i nakke, kjeve og ansikt. I begynnelsen sa tannlegen min at det var på grunn av streng, stress eller utvikling. Men etter strengen gikk av og jeg til og med prøvde bittskinne, hjalp ikke dette heller. Derfor måtte det være noe annet. Den siste tiden har jeg ventet i månedsvis for å ta en enkel MR. Deretter ventet jeg i månedsvis for å få en enkel time med kjevespesialist på sjukehuset. Han henviste meg til revmatologen og sa at jeg muligens også hadde problemer med bittet mitt. Nå har jeg ventet månedsvis på å komme til revmatologen, og selv om jeg delvis blir prioritert føler jeg at helsevesenet sviker mej. Jeg går rundt med smerter dagene lange, og må også håndtere dette både i skole og jobb sammenheng. Spørsmålet mitt er: Hvorfor blir jeg ikke prioritert når jeg har så mye smerter? Og fortjener jeg ikke noe form for erstatning for å ha gått så lenge sån her?
Svar
Hei,
Så leit at du har så mye smerter, det må være vanskelig for deg i hverdagen.
Jeg forstår det slik at du har spørsmål om hvorfor du ikke blir prioritert til time hos revmatolog. Sykehuset gjør individuelle vurderinger av hvor raskt en henvisning skal vurderes og når en pasient skal få time. Det er vanskelig for meg å svare på hvorfor ikke du blir prioritert. Jeg råder deg derfor til å ta kontakt med sykehuset du er henvist til. Du bør forklare hvilke utfordringer du har og hvilke konsekvenser dette får for deg i det daglige. Du kan også be om å få informasjon om når du kan forvente å få en time. Hvis du mener at sykehuset gjør feil vurdering, kan du sende en klage til sykehuset.
I mellomtiden kan du også ta kontakt med fastlegen din for råd og undersøke muligheten for behandling for smertene du opplever.
Det er en del ventetid for utredning og behandling i spesialisthelsetjenesten, og sykehuset gjør som nevnt en konkret og individuell vurdering av hastegrad. En pasient får ikke automatisk erstatning for ventetid på utredning og/eller behandling. Pasienter kan søke om erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning på nærmere bestemte og strenge vilkår. Erstatning kan gis i tilfeller hvor pasienter har fått en skade etter behandlingssvikt i helsetjenesten og hvis flere andre vilkår er oppfylt. Du kan lese mer om Norsk pasientskadeerstatning her: NPE - Om NPE.
Håper dette ga svar på spørsmålene dine. Hvis noe er uklart eller du har flere spørsmål, kan du sende et nytt spørsmål eller kontakte Pasient- og brukerombudet (Pasient- og brukerombudet ).
Med vennlig hilsen
Pasient- og brukerombudet (pasientogbrukerombudet.no)
Besvart: 21.6.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål